Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

Gurkan skrev 2009-12-13 21:33:54 följande:
    Vikblöjorna har jag tvättat nu men ytterbyxan ska man tvätta den med innan första användning?
    Till bebbar bör man tvätta allt innan frsta användning, men pga kemikalier. Om det är PUL eller fleece behövs det inte för funktionen. Ull behöver kuras innan användning.
  • Blå Flygare

Vi ska åka bort några dagar över julhelgen. Hur många blöjor tror ni vi behöver ta med? Vi har många av bekvämlighetsskäl, men hur många BEHÖVS? Tänkte tvätta varje dag, det är formsydd bambu så lååång torktid.

• Blå Flygare
    emindy skrev 2009-12-14 15:09:39 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-14 13:13:03 följande: När jag var iväg på tredagars resa i våras med liten bebis hade jag med alla rena blöjor i en egen kasse, typ ikea. Men då tvättades inget å andra sidan. Har du möjlighet att torka i torktumlare torde ju två dagars åtgång räcka.
    Jag vet inte om jag vågar tumla. Den tumlaren är lika gammal som jag, och blir lite väl varm ibland. Vill ju inte att blöjorna ska passa till prematura sen Kanske lika bra att packa med regält.
  • Blå Flygare
    UnDeuxTrois skrev 2009-12-14 18:14:44 följande:
    Oj, bra o veta. Man man behöver väl inte använda rispapper?
    Nejdå, alls inte.
  • Blå Flygare
    Nillan77 skrev 2009-12-14 21:20:34 följande:
    Är det någon här som kör med Imse Vimse? Är de bra? Fördelen med dem är ju att de finns här i stan så jag behöver inte beställa över internet... Vikblöjor har jag ett helt gäng (22 st) så egentligen är det väl bara blöjbyxor som behöver köpas.
    Jag tyckte de var ok. Min grabb har rätt tjock mage, så de fick lite kort användningstid innan de var urvuxna på bredden. Funkade med rutvävda vikisar, inte med bambufrotté. Fick lätt skav på magen av kardborren dock.
  • Blå Flygare
    Lantani skrev 2009-12-15 14:56:55 följande:
    Har blivit tipsad om att testa tydblöjor eftersom alla vanliga blöjor som jag testat på sonen läcker när han sover. De läcker vid sidan upp mot ryggen, där det liksom inte finns något som suger upp. Hade tänkt köpa 1 bara för att testa på natten. Vad bör man satsa på? Kan tillägga att han väger ca 9,3 och är 80 cm lång, 13 månader gammal.
    BumGenius med dubbla inlägg är en poppis nattblöja, men den har ju raka inlägg så inget som suger på sidan. I en formsydd blöja har du sgande matrial överallt. Bambu suger bra. Sen kan du ha ett BG-inlägg mellan den formsydda och blöjbyxan.
  • Blå Flygare
    Lantani skrev 2009-12-15 18:42:57 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-12-15 18:26:12 följande: De har jag kikat lite på. Funkar de bra på natten? Behövs något extra inlägg, eller de har man som de är? Sambon är lite svår att övertala till att testa tygblöjor.
    Aio är "färdiga" o kan i regel inte boostas.
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2009-12-15 19:19:03 följande:
    Jag har formsydda i bambu, tunna och smidiga men håller ca 6 dl väta utan problem! Med en ullbyxa utanpå så är det oslagbart som nattblöja men ändå inte avsevärt tjockare än en engångs (iaf inte de jag har)!
    Har du sytt egna? Mina bambusar är inte så smidiga.
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2009-12-15 19:22:31 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-15 19:20:35 följande: Jo, jag har en modell som jag har och säljer på min hemsida bla som jag sytt. Jag har gjort den i bara två lager bambu så den torkar fort, och sedan en "booster" som är i tre lager men viks, så totalt blir det 11 lager bambu, men ändå väldigt väldigt tunt! (och torkar över natten i avstängt torkskåp )
    Hmmm. Jag har totbots och de är väl två lager plus två lager. Men tyget är väl tunnare antar jag.
  • Blå Flygare
    Mamma och son skrev 2009-12-15 23:44:41 följande:
    Tänkte bara fråga er mer erfarna ngt spec. jag behöver tänka på vid tvätt och skötsel av Bambu? Är det som hampa första tvätt omgången? Torktumlas eller hängtorkas?
    Bambu kan du tvätta ihop med annat även första ggn. Max 60 grader.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23