Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

Plutteli skrev 2010-01-05 22:48:58 följande:
    Just ja: Det är pockets med fleece.
    Du kände på dig att jag snart skulle fråga om det var bambu va?

Har testat tyg på natten 2 ggr nu och det funkar bra Första natten tog jag bara bambuformsydd (tot bots) med ett extra inlägg. Blev för vått, men han blev inte röd av det.
    Andra ggn tog jag formsydd, sen ett extra inlägg i bambu och på det en p'tit bambu dry som jag vände ut - och-in för att få fleecen utåt ist för innåt. Det var mer lagom. Men han vaknade ändå o bökade, så jag tror han stördes av att det var vått. Eller så var det astman, den brukar få honom att böka framåt morgontimmarna. Får se hur det blir inatt med papp.
  • Blå Flygare

Någon frågade innan om antal pockets när man har dagisbarn, glömt vem. Nu när jag sålt av dem har jag blivit att räkna; 26 st hade jag (om inte någon docka ffa har en på sig) och jag behövde aldrig stressa över att stoppa dem på morgonen utan de kunde hänga till nästa dag då. Med mindre pengar o mer tid på morgonen (5 min? ) kan man ha färre.

• Blå Flygare
    winterangel85 skrev 2010-01-06 12:58:16 följande:
    Jag har en booster(visst heter det så?) i bambu från Glimmabutiken som jag älskar. Suger ju upp fukten helt fantastiskt bra, nu skulle jag vilja sy egna i bambu men vet inte riktigt vad jag ska ha för tyg. Kan detta vara något? www.myllymuksut.com/bamboo-cotton-college-159...
    Har inte testat själv, men av beskrivningen skulle jag tro mer på denna: www.myllymuksut.com/bamboo-stretch-terry-stripes-1800-p-22.html eftersom det är nästan bara bambu och ffa att det är frotté.
  • Blå Flygare
    grynet80 skrev 2010-01-06 15:05:21 följande:
    En liten dum fråga men viker man vikisar likadant till killar o tjejer??
    Det finns massor med olika sätt att vika en blöja på, men de flesta använder samma vikning oavsätt.
  • Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-01-06 15:46:52 följande:
    hur tänker du nu? Den du länkar till är 43% bambu och den hon länkade till hade 60 % bambu. Den är förövrigt tjockare, mer som sweatshirttyg, men har då funkat bra till inlägg till syrrans flicka, å andra sidan har vi inte provat nån annan sorts bambu.
    Läste fel, tyckte det var över 80% bambu. Det är vad jag hade letat efter.
  • Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-01-06 16:46:35 följande:
    och den här har 90 % men det kanske blir lite tjockt www.myllymuksut.com/bamboo-terry-2150m-p-24.h...
    Båda de verkar ju bra, boosters får för mig gärna vara rätt tjocka, så kan blöjan vara lite tunnare i övrigt. Till vikisar är ju tunnare bättre, jag tyckte de jag hade i bambu var väl tjocka, lillkillen behövde ha kudde på skötbädden för att inte ligga med huvudet för lågt
  • Blå Flygare
    Storis skrev 2010-01-06 21:57:49 följande:
    Jag har ju fyra barn så jag tvättar flera ggr per dag ändå så blöjorna fyller mest bara maskinerna så jag behöver inte så många blöjor. Beställde tolv vikisar och tre byxor. Tror det räcker för oss. Har du alltid inlägg i vikblöjan? Lägger du det bara ovanpå? Har du klippt raka bitar av fleecefilten Ni med vikisar vad använder ni för vikning? Många frågor från nybörjare.
    När man har microfiber som booster måste man ha den invikt, microfiber drar ur fukten ur huden. Har man ist en booster av bomull eller bambu kan du ha den rakt på.
  • Blå Flygare
    grynet80 skrev 2010-01-07 10:04:53 följande:
    Man bör väl tvätta ullblöjor innan man använder dem första gången? Är det ullkur som gäller då?
    Så rätt så.
  • Blå Flygare
    blixtanna skrev 2010-01-09 20:24:22 följande:
    Hjälp sökes vi har använt tygisar (vik) till vår 6 månaders i ca fyra månader men nu verkar det inte som det funkar längre. ytterbyxorna läcker hela tiden och tygisen är plaskvåt direkt, vi byter flera gånger i timmen... det känns ju inte så kul att få lov att byta kläder flera gånger om dagen, det blir ju nog med tvätt iaf. finns det något man kna göra eller är det bara att inse att tygisar inte funkar för oss? dessutom verkar han ha svårt att sitta upp när han har tygisarna på sig och han blir mer orörlig när han ligger på golvet. är väl iofs naturligt när blöjan är större men... hoppas på lite tips och råd från mer erfarna tygisanvändare
    Håller med plutteli om booster. Vad har ni för vikt på vikisarna? När de blir större kan man inte längre ha de tunnaste, iaf inte utan booster. Har du booster av bambu eller annat naturmatrial kan du lägga den närmast huden om du vill, men microfiber behöver vikas in. Hampa suger långsamt, så har man det lägger man det närmast blöjbyxan ist.

På min grabb skillde det någon vecka ung. på när han kunde sitta, krypa etc näck resp med tygis.
  • Blå Flygare
    blixtanna skrev 2010-01-09 20:59:52 följande:
    booster? vi har inga extra inlägg, var får man tag på det? vikten har jag ingen aning om. har köpt grejerna begagnat, kan det ha nåt med saken att göra?
    Begagnat är bara bra, ju fler tvättar desto mer suger det. Som gamla handdukar De för nyfödda är tunna, nästan lite genomskinliga. De "vanliga" är tjockare så man inte kan se igenom, tjockare än lakan om jag minns rätt.

Du kan ta en mirakeltrasa som booster och testa. Ju luddigare och tjockare desto bättre. Men det är dessa man måste vika in. Eller så kan du testa en frottétvättlapp. Sen finns det bra boosters att köpa med, på samma ställen som säljer tygblöjor.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23