Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

trollet1985 skrev 2010-03-01 13:53:55 följande:
    Om man syr pocket med PUL två lager bambu o ett lager flece kommer dom blir för tjocka då? Ni som syr eller har pocket, hur många lager tyg har ni i själva blöjan?
    Bambu kan ha massa olika tjockekar, så det beror helt på vad för bambutyg du tänkt till inläggen. Men spontant låter det lite, att det skulle behövas mer än två lager till inlägget. Själva skalet med PUL och fleece låter bra, bara fleecen är tunn nog så kisset går snabbt igenom och blöjan inte blir för varmt.
  • Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:15:16 följande:
    min tanke är "blöja" PUL, bambu*2, fleace. o så ilägg typ dubbla bambu, räcker de? Så blöja klar för användning: PUL, bambu*4 o flece. Vilket sorts bambutyg är bäst att använda?
    Varför ska du ha bambu fastsytt? Det blir bara massa extra torktid. Bättre att ha ett inlägg som du kan vika ut för kortast möjliga torktid.
  • Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:27:38 följande:
    Jadu bra fråga... de har ja inget svar på Hur mycke skillnad gör PULen i torktid? om man jämför en formsydd som man behöver ytterbyxa till och en pocket?
    Rätt mycket faktiskt, några timmar skulle jag gissa spontant, manmun kan ju bara torka åt ena hållet när PULen sitter på andra sidan. Bambu har ju redan lång torktid, så var försiktig med att förlänga den.
  • Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:38:33 följande:
    Så ditt förslag e istället o göra en formsydd bambublöja i pocketform o separat ytterbyxa? Är det bättre o använda "plastresår" (minns inte va de heter) än vanlig resår? Var köper man sån resår och tryckknappar i plast i sverige?
    Mitt försag är en klassisk pocket med skal av PUL och fleece, och så ett rakt inlägg av bambu som du kan vika ut så inlägget inte är så tjockt när det ska torka.

Har aldrig sytt blöjor, så resten överlåter jag till andra att svara på.
  • Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 15:46:04 följande:
    Hur funkar de med ett rakt inlägg när dom kissar? kollade lite på våra IV formsydda o kissfläcken sprider sej åt sidorna. Om snoppen ligger lite åt sidan när barnet kissar hur funkar de i praktiken?
    Vår sons snopp är alltid riktad neråt, så med honom (eller tjejen) har det aldrig varit något problem. Men han har ju alltid kissfläcken rakt fram på formsydda. Inlägget täcker hela grenen och lika brett frampå. Men vill man kan man forma inläggen lite, så är det ju i HH och säkert fler med.
  • Blå Flygare
    Anaiah skrev 2010-03-01 18:12:34 följande:
    Våra blöjor har börjat lukta ammoniak så fort det kommer lite kiss på dem trots att vi byter med en gång. Vad beror det på?
    När våra blir sånna tvättar jag med bikarbonat i andra tvätten så försvinner det. I början blev det så titt som tätt, men sen jag minskat mängden blöjor per tvätt och har bytt från bomullstvätt till fintvätt (mer vatten i fintvätten) blir det så med längre mellanrum.
  • Blå Flygare
    drWho skrev 2010-03-02 17:33:04 följande:
    - NärkommerBuset: Jag köpte ett gäng pocketblöjor i främst Onesize-varianter (prova-på-paket från Barnshop + lite annat) och provade på sonen när han fötts. Helt klart olika i passform, och även i vad jag tyckte kändes smidigt och lätthanterligt i praktiken. Känns dock osäkert om den onesize-blöja jag provat ut på en enmånads-baby kommer passa bra hela blöjperioden, men det blir väl ett senare problem. Om det är pockets du är intresserad av att prova kan du köpa mitt begagnade provpaket om du vill. Nu har jag lyckats få blöjorna att sluta läcka iaf! Tack för hjälpen, kurade om dem med rikligt med YES, och se det gjorde tricket. Nu är frågan vad det var som gjorde dem tilltäppta, tycker inte det kan vara för mycket tvättmedel, använder bara ½ msk per tvätt och det var på gränsen att det kändes rent. Funderar på om det kan vara sorten, någon som har använt Grumme tvättpulver till BG? En annan misstanke är olja, jag använder inga salvor i rumpan men ganska ofta barnolja på tvättlapparna för att få bort bajs och smörjer med mandelolja. Kan det täppa till blöjor?
    Barnolja innehåller mineraloljor så jag hade i första hand misstänkt den. Det går utmärkt att tvätta med mandelolja.
  • Blå Flygare
    drWho skrev 2010-03-02 18:49:39 följande:
    Aha, det kanske är förklaringen! Skall börja tvätta med bara mandelolja istället. Vet du hur det fungerar med calendulaolja?
    Har ingen erfarenhet av ringblomma, men oliv och raps går bra, så ringblomma går säkert bra det med. Sen vet jag inte hur fet den är. Jag hade varit rädd att raps o oliv skulle täppa till. Mandel är ju inte alls lika "fet".
  • Blå Flygare
    Svampp skrev 2010-03-03 11:10:34 följande:
    fruganL: Tack för förklaringen! Då ska jag nog slå till på 20 beg flanellvikisar för 200 kr, känns prisvärt =)
    Tänk på att snappi inte fäster i flanell så de kan vara lite knepiga om man har dra-på byxor (innan man får in snitsen). Har man wraps så spelar det ingen roll.
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-04 10:25:57 följande:
    Skulle intressera mig med... Har 2 ålar här hemma... Skulle gärna vilja veta vart man får tag på mandelolja? Använder barnolja nu, men det kunde tydligen skada tygisarna? Jag har letat överallt jag kan komma på på nätet efter Nature babies blöjbyxa, men kan inte hitta den, nån som vet? Eller rent av har några liggandes? Jag har ett lass olika Imse-inlägg i en kasse här hemma som jag inte gillar, är det lönt att lägga ut dem på blocket? Tycker inte jag hört nån som använder dem...
    På häsokost och apotek finns det. Apotekets är billigare och jag undrar varför, om den kanske inte är kallpressad? Den är säkert inte ekologisk i alla fall Jag har bara köpt från hälsokost för där står den framme. Kan beställas från t.ex. www.vitavera.se och www.bodystore.com

Jag sätter på pockets med kardborre som om de vore up-n-go, sen efterspänner jag kardborren så de sitter bra. Har man pockets med knappar kan man knäppa som de ska vara, men vissa blir för trånga att ta på så. På tjejen (hade fuzzy) kunde jag bara knäppa på ena sidan, men det funkade ju att ta på dem i stående då och sen knäppa andra sidan i stående. Men jag tycker kardborre är betydligt smidigare!
Svar på tråden Tygblöjetråden 23