Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

Git skrev 2010-03-04 10:59:59 följande:
    Jag är lite skeptisk till ullbyxor... Omvänd mig!!
    Vad finns det att vara skeptisk till?
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-04 11:54:18 följande:
    Hahaha!! jag är lite orolig för att de inte ska hålla tätt, lite mycket plock och att de ska lukta kiss om man verkligen inte ska tvätta dem oftare än ett par gånger i månaden som jag läste nånstans. Sen är jag för snål för att testa oxå. Kan sticka men ullgarn är inte billigt det heller.
    Billiga är de ju inte tyvärr, så man köper ju gärna en modell som funkar! Bäst är om man känner någon som använder så man kan testa innan man köper.
    Läcker eller luktar gör de alls inte! Så är det bara Jag var också tveksam innan jag testade, men det funkar faktiskt, även för denna känsliga näsa. Läck har jag bara varit med om pga dålig passform, precis som med PUL. De har aldrig läckt igenom. Men så har jag köpt färdiga och inte stickat själv. Det varkar ju vara lite knepigare

Meckigt? Tja, det tar ju lite tid att tvätta och sen kura. Men det är ju inget som är svårt eller besvärligt. Tvättar man i maskin så sköter det sig själv, och kurningen är alltså bara att blanda i medlet i en hink vatten och sen lägga i blöjan, krama i blöjan medans den ligger där ett par gånger och sen skölja ur. Glömmer man blöjan där (vem, jag?) gör det heller inget. Förutom att det dröjer lång tid innan man har den där blöjbyxan igen.

Enda jobbiga är väl att man får ha två att växla mellan för att ullen blir våt på insidan så den ena får lufta mellan blöjbytet. Inget jobbigt hemma, men när man ska iväg blir det ju en grej till.

Anledningen till att vi inte har ull är att grabben är så känslig mot värme. Funkar bra med ull över blöjan, men på benen fick han svamp. Då hade jag behövt leta ny kort modell om vi skulle fortsätta med det och jag var inte sugen på fler felköp. Men nu när jag tänker på det blir jag himla sugen på ull igen Men jag ska ju gå över till pocket inför dagisstart så det blir inget med det *säger till mig själv på skarpen*
  • Blå Flygare
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-06 00:15:35 följande:
    Ni som har knubbisar och använder pockets AIO, vilken är er favorit och varför? Vilka blöjor gillar ni inte?
    Min grabb är rund om magen men "normal" om benen. Mjuka Under funkar bra (perfekt det lilla jag testat), EcoBums är för små.
    Min dotter var tvärt om, rund om låren men inte magen, till henne passade BG, HH o BB. BG o BB satt även de bra på sonen när han var mindre o hade riktigt rund mage och rätt smala ben. Så de verkar ha bra passform för de flesta.
    Riktigt knubbiga är dock inte mina barn.
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-09 11:47:36 följande:
    Har ett pat blöjbyxor som läcker, någon som vet om de går att rädda?
    PUL? I så fall så tumla dem torra efter nästa tvätt.
  • Blå Flygare
    emindy skrev 2010-03-09 16:31:34 följande:
    stryka känns lite vanskligt, tänk om de klibbar ihop? Jag läste någonstans något om att man kunde köra dem i ugnen? Eller var det ullblöjbyxor?
    Ullbyxor kan man köra i ugn för att bli av med svamp.
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-09 15:58:04 följande:
    jo, men, det blir billigare att köpa nya byxor än att köpa en tumlare... Finns det nåt annat sätt? Funderar på att stryka, men vet inte om jag vågar...
    Känner du inte någon med tumlare så du kan testa?
  • Blå Flygare
    FreeForAll skrev 2010-03-09 20:44:51 följande:
    Hej! Hur många blöjbyxor behöver man ha i varje storlek? Hur ofta byter man dem? Inte lika ofta som "innerblöjorna" väl?
    Vi har 3 st i rätt stl och sen två i mindre stl som vi kan ta till om det kniper. Det räcker om än lite snålt.
  • Blå Flygare
    FreeForAll skrev 2010-03-09 21:14:34 följande:
    Tack! Så om man har fyra bör det vara ok? Hur ofta byter ni dem?
    De i PUL och fleece byter vi en gång om dagen förutsatt att det inte kommit bajs på dem (det gör det sällan sen vi introducerat puréer). Vi tvättar nästan en gång om dagen. 4 i var stl hade räckt till med marginal här.
  • Blå Flygare
    onoff skrev 2010-03-09 22:09:27 följande:
    Jaha ok. Hur många innerblöjor behöver man ha då?
    Vi har 27, vet inte riktigt hur det blev så många {#lang_emotions_innocent} Men våra har lång torktid - ett dygn. Lägg sen på tvättid på det. Och han har känslig hud så jag byter nog lite oftare än de flesta. Då går det åt några.

Väntar på nya blöjor- kanske kommer de idag. Hoppas hoppas de passar. Synd man måste tvätta innan användning. Och synd det inte ingick inlägg!
    Och så väntar jag ju på en med fleece, ska bli intressant att se hur det funkar! Jag är ju impad av den blöjbyxa jag har i fleece förutom passformen så jag har höga förväntningar. Det blir visserligen varmt men är luftigare än PUL.
    Dyrt att byta till pockets, men känns inte som att vi har så mycket till val till "vilddjuret" och när han ska börja på dagis. Tur man kan sälja av lite! Väldigt synd att han inte klarade av dotterns blöjor, hade räknat med en nästan gratis blöjperiod denna ggn, men riktigt så blev det inte...
  • Blå Flygare
    Ticke skrev 2010-03-13 14:33:56 följande:
    Tjohoo nu kan man äntligen köpa Muksut blöjor från en svensk butik. littlebloom.se
    Jag har redan hunnit beställa, dock sitter de inget bra. Tog för stor modell, 10-15 kg som han har i andr märken, men de vill i princip falla av eftersom det är så kort kardborre. Inte alls nöjd med modellen. Har inte bestämt mig för om jag ska ta fram min symaskin och sy på mer kardborre eller om jag ska sälja/byta på sjalbarn. Blä!
  • Blå Flygare
    Ticke skrev 2010-03-14 19:26:11 följande:
    Vilken modell har du? Muksuts innerblöja har ju omlottknäppning för bästa passform. På våran tjej som är ganska smal är det de som suttit bäst.
    Pocket. Vi har den knäppt omlott men då rymmer flikarna så då hasar allt ner. Den är för stor helt enkelt.
  • Blå Flygare
    Svampp skrev 2010-03-15 10:18:46 följande:
    Jag har stickat klart två ullblöjbyxor nu och skulle vilja tova dem i grenen (som ändå blev lite för stor) så att det håller tätt snabbare. Vad kan jag använda, kan jag använda såpa (isf, är det skillnad på olika såpor och hur mkt vågar jag använda?) eller något annat för att få det att tova sig bättre än med bara vatten?
    Kliar mig  i huvudet. Är det inte gulsåpa och hett vatten man har när man tovar? Har man i något för att sänka pHt? Det tar rätt lång tid att tova så det är nog ingen risk med det, bara att sluta när det verkar lagom.
  • Blå Flygare

Kan jag få lite tips på bambuinlägg till pockets (mjuka under). Testat de man kan köpa till, men de känns onödigt stora. Killen kissar ju alltid på samma ställa rakt fram, så formade känns bara knöligt och onödigt varmt - han blir ju röd av just värme. Har även testat limpvikning på vikis, men det blir stort och knöligt med risk att det läcker vid låren då (kan ju sy till den, men inte bestämt mig för hur, sen vill jag inte sy fler!). EcoBums (kan de ens köpas separat?) är för breda... Jag som trodde inläggen skulle vara det enklaste av allt.

• Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-03-15 14:07:04 följande:
    Det är väl bara att du ber hon på mjukaunder att göra specialare till dig, tror inte hon är så omöjlig
    Det tror inte jag heller Men jag vet inte riktigt hur jag vill ha dem.
  • Blå Flygare
    Ammiz skrev 2010-03-15 17:05:16 följande:
    Hej, kikar in med en nybörjarfråga... Vi förvarar de smutsiga blöjorna i en pul-påse som vi sedan tvättar. Det första tvättade vi ut-och-in, och då blev den förstörd, plastskicktet lossade från tyget och revs sönder. Men känns inte om att den blir ren annars?
    Reklamera! Vi tvättar alltid PUL-påsar ut-och in (vränger ut tvätten så inget ska bli kvar och för att få påsen renare) och det har aldrig varit något problem. Använder de små påsarna något varje vecka, och den stora hade vi ett halvår. 
Svar på tråden Tygblöjetråden 23