• Anonym (Orolig)

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag skulle hälsa på en väninna idag (vi hade bestämt tid) jag ringde på men ingen öppnade men jag hörde musik så jag gick in. Sen gick jag och letade efter henne i huset och får världens chock! I ett av barnens rum står hon med en plastpåse. I plastpåsen ligger ena barnets marsvin och kippar efter andan! Den andra låg död i en plastpåse på sängen. Jag frågade vad fasen hon gjorde och hon bröt ihop! Hon berättade att hon inte klarade av att höra dem där "förbannade svinens" läten mer. Jag stod som chockad och fick ingenting sagt..

Hur sjutton ska jag kunna hantera detta? Ska jag prata med henne? Inte låtsas som det har hänt? Jag är helt nollställd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:49
    Jag har inte kunnat släppa detta och ringde till psyk och rådfrågade. Dem hade inte så mycket vettigt att säga.. Pratade sedan med min vän och frågade hur hon kunde göra sådär. Hon började förtvivlat gråta och berätta att hon mår väldigt dåligt och inte har någon kontroll på livet längre. Att hon bröt ihop och därför hände det där. Frågade försiktigt om det hänt något mer. Om hon gjort barnen något t.ex och de har hon inte. Och det tror jag henne på. Men hon har kontaktat psyk själv nu och sagt att hon behöver hjälp. Att hon inte förstår riktigt vad som utlöste att hon gjorde sådär. Att hon behöver hjälp att reda ut sin handling och bakomliggande som utlöste det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:58
    Jag var alltså med när hon kontaktade psyk. Hon ville inte vara ensam när hon gjorde det. Jag satt bredvid henne och hon pratade med den kvinnan jag hade ringt och pratat med. Det märks på henne att hon blev lite rädd för sig själv. Och detta är en kvinna som är en riktig djurälskare så jag förstår absolut ingenting. Ännu mindre förstår hon själv.. Men nu är hon i rätt riktning iaf.. Att få hjälp. För något fel är det.. Nu ska hon bara ta reda på vad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 13:12
    Nu lämnar jag den här tråden. Har inte sett allt ni skrivit men min vän är en helt underbar människa som alltid ställer upp för alla och alltid finns där när man behöver henne. Uppenbarligen har hon blivit psykiskt sjuk eller något. De vet vi inte än. Förutom att någon är fel. Hon är både väldigt rädd och ledsen och förstår ingenting. Jag beundrar henne för att hon tar tag i saken så snabbt och kräver hjälp av psyk. För dem ville inte ta emot henne först. Hon var inte klassad som akut. Men hon har ringt och varit där och krävt att få prata med någon. Alla kan säkert få en psykos eller vad hon drabbats av. Man vet nog inte förrän man hamnar där själv. Om man gör det. Jag vet bara att hon inte riktigt fattade vad hon gjorde för hon verkligen bröt ihop när jag kom och såg henne. Hon blev riktigt rädd. Nu lämnar jag den här tråden. God jul.

• Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.
  • bella7878

WOW undrar hur hon är som mamma......{#lang_emotions_surprised}

• Anonym

Herre gud det var bland det värsta jag hört,anmäl henne.

• Veritas odium paret

Lite drastiskt lösning på irriterande husdjur.
    Men jag är mer nyfiken hur hon tänkte förklara detta för barnet/n?
    Marsvin går inte bara upp i rök direkt.
    Hur gamla är barnen föresten ?

• mion

En kompis hade en hamster el om det var marsvin,den var gammal o sjuk sa hon,enligt veterinären så var det,humanast att dränk den.... vet ej varför men det var rådet hon fick iaf......

Jag tror ts kompis mår dåligt pga att hon inte tål ljudet,jag gav ju bort mina nymfparakiter för dom drev mig till vansinne.... men att må dåligt kan jag förstå...
    Så ts borde prata med sin vän om vad som egentligen bekymmrar henne....

• Pix Ladin
    Anonym skrev 2009-12-15 20:33:50 följande:
    Herre gud det var bland det värsta jag hört,anmäl henne.
    Är du allvarlig? Var DET det värsta du har hört? Då har du inte hört mycket.
    Vad ska hon anmäla? Och till vem? Vem kommer ta en anmälan på allvar?
  • Pigeon
    Ethi skrev 2009-12-15 20:16:12 följande:
    Nå, ingen av oss har dött på det viset så ingen av oss lär väl egentligen veta hur det är... Och jag hoppas verkligen att ingen av mina djur ska behöva uppleva en sådan död!
    Nej, fast människor t.ex barn som lekt med plastpåsar och nästan kvävts har ju reagerat med att först somna. Och vad jag förstår är just den stora risken med kvävning att man inte märker att man håller på att dö! T.ex bebisar som kvävs av bylsiga täcken, de vaknar aldrig utan dör i sömnen. Hade det varit plågsamt skulle de ju vaknat.
  • Pigeon

Mad as snow skrev 2009-12-15 20:20:42 följande:

Hela situationen med en labil människa som inte kontrollerar sig bäddar väl för att avrättningen av marsvinen inte med 100% säkerhet gick smärtfritt. Det är därför lekmän inte ska avliva djur. Jag är övertygad om att en veterinär som skulle avliva med en plastpåse löper mindre risk att låta djuret lida, än (vad jag gissar) en hysterisk och ångestfylld människa som i brist på impulskontroll gör samma sak. Vem vet om hon fick tätt på påsen med en gång eller hur lång tid det tog eller hur hela situationen avlöpte. Det är djupt beklagligt att hon gjorde såhär i vilket fall.
    Javisst det kan jag hålla jag med om! Det kan ju ha gått hårdhänt till. Och som jag skrev verkar det ju skumt att avliva dem bara för att man stör sig på ljudet!
  • Pigeon
    Lavish skrev 2009-12-15 20:24:19 följande:
    Fast lite måste jag protestera. Alla har väl nån gång känt på hur det är att inte få tillräckligt med luft? Och det är ju en oerhört stressande, ångestladdad panikkänsla.
    Jo men grejen med koldioxidförgiftning (som man får om man befinner sig i ett tillslutet utrymme t.ex en plastpåse) är att man aldrig märker att man inte får luft. Man fortsätter andas in sin egen utandningsluft, som alltså blir mer och mer mättad med koldioxid. Av detta blir man sömnig och dåsig och sen tuppar man av och dör.

Däremot vid dränkning får man ju panikkänslor av att inte få luft, säkert samma för djur! Så det tycker jag är mycket mycket värre.
  • Veritas odium paret
    Javisst det kan jag hålla jag med om! Det kan ju ha gått hårdhänt till. Och som jag skrev verkar det ju skumt att avliva dem bara för att man stör sig på ljudet!
    Du har aldrig haft irriterande husdjur?
    Jag kan intyga att husdjur speciellt såna som kom med oväntade biverkningar kan verkligen driva en till "vansinne".

Förpacka marsvin i plast var ganska originellt, vår underlat som sa ett pip för mycket blev jag av med fönstervägen :D
  • Vintersjäl

Förstår att du är nollställd... Kväva en levande varelse! Herre min gud, säger jag...
    Hur hade hon tänkt förklara det för barnen?

Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.