• Anonym (Orolig)

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag skulle hälsa på en väninna idag (vi hade bestämt tid) jag ringde på men ingen öppnade men jag hörde musik så jag gick in. Sen gick jag och letade efter henne i huset och får världens chock! I ett av barnens rum står hon med en plastpåse. I plastpåsen ligger ena barnets marsvin och kippar efter andan! Den andra låg död i en plastpåse på sängen. Jag frågade vad fasen hon gjorde och hon bröt ihop! Hon berättade att hon inte klarade av att höra dem där "förbannade svinens" läten mer. Jag stod som chockad och fick ingenting sagt..

Hur sjutton ska jag kunna hantera detta? Ska jag prata med henne? Inte låtsas som det har hänt? Jag är helt nollställd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:49
    Jag har inte kunnat släppa detta och ringde till psyk och rådfrågade. Dem hade inte så mycket vettigt att säga.. Pratade sedan med min vän och frågade hur hon kunde göra sådär. Hon började förtvivlat gråta och berätta att hon mår väldigt dåligt och inte har någon kontroll på livet längre. Att hon bröt ihop och därför hände det där. Frågade försiktigt om det hänt något mer. Om hon gjort barnen något t.ex och de har hon inte. Och det tror jag henne på. Men hon har kontaktat psyk själv nu och sagt att hon behöver hjälp. Att hon inte förstår riktigt vad som utlöste att hon gjorde sådär. Att hon behöver hjälp att reda ut sin handling och bakomliggande som utlöste det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:58
    Jag var alltså med när hon kontaktade psyk. Hon ville inte vara ensam när hon gjorde det. Jag satt bredvid henne och hon pratade med den kvinnan jag hade ringt och pratat med. Det märks på henne att hon blev lite rädd för sig själv. Och detta är en kvinna som är en riktig djurälskare så jag förstår absolut ingenting. Ännu mindre förstår hon själv.. Men nu är hon i rätt riktning iaf.. Att få hjälp. För något fel är det.. Nu ska hon bara ta reda på vad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 13:12
    Nu lämnar jag den här tråden. Har inte sett allt ni skrivit men min vän är en helt underbar människa som alltid ställer upp för alla och alltid finns där när man behöver henne. Uppenbarligen har hon blivit psykiskt sjuk eller något. De vet vi inte än. Förutom att någon är fel. Hon är både väldigt rädd och ledsen och förstår ingenting. Jag beundrar henne för att hon tar tag i saken så snabbt och kräver hjälp av psyk. För dem ville inte ta emot henne först. Hon var inte klassad som akut. Men hon har ringt och varit där och krävt att få prata med någon. Alla kan säkert få en psykos eller vad hon drabbats av. Man vet nog inte förrän man hamnar där själv. Om man gör det. Jag vet bara att hon inte riktigt fattade vad hon gjorde för hon verkligen bröt ihop när jag kom och såg henne. Hon blev riktigt rädd. Nu lämnar jag den här tråden. God jul.

• Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.
  • Bevabus

Anmäl för djurplågeri. Det är vad jag (som vegetarian) hade gjort. Och så tar du dig ett snack med henne där du föreslår att hon tar kontakt med en psykolog, hon är uppenbarligen på gränsen till att förlora vettet och kontrollen helt, stackarn.

• Veritas odium paret
    Mjufs skrev 2009-12-15 22:28:04 följande:
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:19:36 följande:
    Lägg av. Att vara djurvän är inte lika med att vara vego. Det var ju sättet hon gjorde det på man stör sig på. Och nej det är inte ok att industrislakta djur plågsamt heller. Klart att man måste få avliva sina egna djur om de är sjuka eller skadade och lider. Men då ska man veta vad man gör. Att lägga dem i en plastpåse är INTE humant!
    Humant ?
    Omg jag kan knappt se skärmen genom tårar
    Kommer snart skratta ihjäl mig.

Att titta djuret rakt i ögonen och trycka livet ur den är så nära "humant" vi kommer med tanke på vad "vi" gör med resten av planeten (och varandra för övrigt)
  • Anonym

Har bara läst ts. Om detta vore en av mina bästa vänner så skulle jag nog må riktigt dåligt & helt ärligt så tror jag inte vi skulle stå varandra särskilt nära mer. Skulle tappa all respekt för henne & därmed också förlora mitt förtroende för denna människa. Skulle säga rakt ut vad jag tycker & tänker!

• Mjufs

Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:23:53 följande:

Tro det eller ej men katter är rovdjur Dom dödar vare sig vi serverar bytet eller om dom måste jaga ikapp det själva. Och tro det eller ej men människan tar död på det mesta VI ser.Nämn mig föresten en förälder där tanken "nu fan är det NOCK med dig" har varit frånvarande under 18 år wake upp and smell the roses
    Sluta försvara dom där dumheterna. Vad som händer i naturen ska vi inte påverka men om man nu slänger åt en katt en levande hamster eller liknande gör man ju själv det valet och då tycker jag nog att man kan avliva djuret på ett bättre sätt.

Nej klart att det inte är ovanligt att tänka så men det är skillnad på tanke o handling. De som skivit här har uppenbarligen inte bara TÄNKT "nu kastar jag snart ut dig ditt lilla kräk" utan oxå tagit steget och gjort det. Du är alltså en av dem som försvarar djurplågeri.

Tror du bara larvar dig på den här tråden för att få lite respons. Man kan inte vara så puckad som du på riktigt.
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:32:45 följande:
    Humant ?Omg jag kan knappt se skärmen genom tårar Kommer snart skratta ihjäl mig.Att titta djuret rakt i ögonen och trycka livet ur den är så nära "humant" vi kommer med tanke på vad "vi" gör med resten av planeten (och varandra för övrigt)
    Nej. Det är orimligt att resonera så. Eftersom allt vi gör blir fullständigt uddlöst och saknar tänder till slut. Jag kan inte mäta varje händelse med allt annat vi gör med resten av planeten. Däremot kan jag som människa i det lilla försöka behandla djur med den värdighet de förtjänar, att ta det ansvar för deras liv som är mitt att ta.

Och ja, jag är vegetarian. Är det okej om jag tycker såhär då? Fast jag inte är fullständigt konsekvent i allt jag gör under min livstid? Ambitionen att göra gott lär ju vara bättre än att ge upp och behandla djur som skit, för att människan ändå gör så mycket skit.

Jag tycker att det är lågt att som människa behandla djur illa, ta ut sina aggressioner på dem och att inte respektera deras lidande.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Veritas odium paret
    Mjufs skrev 2009-12-15 22:34:13 följande:
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:23:53 följande:
    Sluta försvara dom där dumheterna. Vad som händer i naturen ska vi inte påverka men om man nu slänger åt en katt en levande hamster eller liknande gör man ju själv det valet och då tycker jag nog att man kan avliva djuret på ett bättre sätt.Nej klart att det inte är ovanligt att tänka så men det är skillnad på tanke o handling. De som skivit här har uppenbarligen inte bara TÄNKT "nu kastar jag snart ut dig ditt lilla kräk" utan oxå tagit steget och gjort det. Du är alltså en av dem som försvarar djurplågeri. Tror du bara larvar dig på den här tråden för att få lite respons. Man kan inte vara så puckad som du på riktigt.
    Så humant innebär att gå emot naturen? Katten i sin roll som rovdjur äter mindra gnagare, menar du att det är humant av oss att ta maten ifrån ett rovdjur ?

jag försvarar heller inte djurplågeri (att systematiskt bifoga ett djur obehag) däremot så gör jag i alla fal lite skillnad mellan ett barn och husdjur.

och nej, jag larvar mig? definitivt. För att visa diverse brister i dom upprörda känslor, under tiden dom upprörda bara betalar pengar för värre grejer och får det att låta helt okey
  • Mjufs

Mad as snow skrev 2009-12-15 22:36:20 följande:

Nej. Det är orimligt att resonera så. Eftersom allt vi gör blir fullständigt uddlöst och saknar tänder till slut. Jag kan inte mäta varje händelse med allt annat vi gör med resten av planeten. Däremot kan jag som människa i det lilla försöka behandla djur med den värdighet de förtjänar, att ta det ansvar för deras liv som är mitt att ta.
    Exakt. Man kan inte ställa allt mot varann, klart att två ihjälplågade marsvin inte är något mot alla barn som dör av svält i världen varje dag, men det går ju inte att resonera så med allt.
  • Mjufs

Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:41:13 följande:

och nej, jag larvar mig? definitivt. För att visa diverse brister i dom upprörda känslor, under tiden dom upprörda bara betalar pengar för värre grejer och får det att låta helt okey
    Visste väl det. Nu blundar jag för din sk. inlägg i fortsättningen.
  • Indianica

Tycker inte du ska polisanmäla. Eftersom hon bröt ihop hade det bästa kanske varit att ta med henne till psykakuten. Det låter som att marsvinen fick bägaren att rinna över, det är nog bra att ta reda på vad mer som bubblar under ytan.

Man må tycka vad man vill om marsvin som dör i plastpåsar (ja, det ÄR hemskt), men uppsåtet var ju inte att plåga dem, utan att bli av med dem. Hon mår knappast bättre av en polisanmälan, inte marsvinen heller.

Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.