• Anonym (Orolig)

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag skulle hälsa på en väninna idag (vi hade bestämt tid) jag ringde på men ingen öppnade men jag hörde musik så jag gick in. Sen gick jag och letade efter henne i huset och får världens chock! I ett av barnens rum står hon med en plastpåse. I plastpåsen ligger ena barnets marsvin och kippar efter andan! Den andra låg död i en plastpåse på sängen. Jag frågade vad fasen hon gjorde och hon bröt ihop! Hon berättade att hon inte klarade av att höra dem där "förbannade svinens" läten mer. Jag stod som chockad och fick ingenting sagt..

Hur sjutton ska jag kunna hantera detta? Ska jag prata med henne? Inte låtsas som det har hänt? Jag är helt nollställd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:49
    Jag har inte kunnat släppa detta och ringde till psyk och rådfrågade. Dem hade inte så mycket vettigt att säga.. Pratade sedan med min vän och frågade hur hon kunde göra sådär. Hon började förtvivlat gråta och berätta att hon mår väldigt dåligt och inte har någon kontroll på livet längre. Att hon bröt ihop och därför hände det där. Frågade försiktigt om det hänt något mer. Om hon gjort barnen något t.ex och de har hon inte. Och det tror jag henne på. Men hon har kontaktat psyk själv nu och sagt att hon behöver hjälp. Att hon inte förstår riktigt vad som utlöste att hon gjorde sådär. Att hon behöver hjälp att reda ut sin handling och bakomliggande som utlöste det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:58
    Jag var alltså med när hon kontaktade psyk. Hon ville inte vara ensam när hon gjorde det. Jag satt bredvid henne och hon pratade med den kvinnan jag hade ringt och pratat med. Det märks på henne att hon blev lite rädd för sig själv. Och detta är en kvinna som är en riktig djurälskare så jag förstår absolut ingenting. Ännu mindre förstår hon själv.. Men nu är hon i rätt riktning iaf.. Att få hjälp. För något fel är det.. Nu ska hon bara ta reda på vad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 13:12
    Nu lämnar jag den här tråden. Har inte sett allt ni skrivit men min vän är en helt underbar människa som alltid ställer upp för alla och alltid finns där när man behöver henne. Uppenbarligen har hon blivit psykiskt sjuk eller något. De vet vi inte än. Förutom att någon är fel. Hon är både väldigt rädd och ledsen och förstår ingenting. Jag beundrar henne för att hon tar tag i saken så snabbt och kräver hjälp av psyk. För dem ville inte ta emot henne först. Hon var inte klassad som akut. Men hon har ringt och varit där och krävt att få prata med någon. Alla kan säkert få en psykos eller vad hon drabbats av. Man vet nog inte förrän man hamnar där själv. Om man gör det. Jag vet bara att hon inte riktigt fattade vad hon gjorde för hon verkligen bröt ihop när jag kom och såg henne. Hon blev riktigt rädd. Nu lämnar jag den här tråden. God jul.

• Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.
  • Mad as snow
    Lavish skrev 2009-12-15 18:23:39 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 18:18:35 följande: Ja det är en helt annan sak. Hade mina barn eller någon annan älskad individ behövt äta dem så hade jag nackat dem utan att blinka. Till och med om jag tyckt mycket om dem. Men att helt plötsligt kväva dem i en plastpåse för att jag tycker ljudet de gör är irriterande det är en helt annan sak. Det handlar inte om att det är så fruktansvärt hemskt att döda djur i allmänhet utan att själva handlandet verkar väldigt... konstigt och instabilt.
    Exakt. Det är inte nödvändigtvis det stackars marsvinets dödsplågor som är det anmärkningsvärda här, utan just vad själva handlandet tyder på. Sedan är diskussionen kring djurs värde också relevant och framför allt hur det bör gå till när man väljer att avliva ett djur.
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Ethi

Precis! Och inga djur man får på tallriken har dödats genom att stoppas i en plastpåse och kvävts. Så vart vill du komma?

Malleballebuse skrev 2009-12-15 19:26:55 följande:
    Är alla här inne som skriver att det är sjukt att döda marsvinen vego. Om så är fallet så har jag full förståelse för argumenten för då har man ett annat synsätt en vad jag har på djur. Det är något som jag respekterar och kan förstå men om man äter kött och tycker ts är grym så bör man nog ta reda på hur djur blir till mat och deras väg till tallriken. För alla djur kände väl lika mycket och hade samma värde????
  • Mjufs
    Är alla här inne som skriver att det är sjukt att döda marsvinen vego.Om så är fallet så har jag full förståelse för argumenten för då har man ett annat synsätt en vad jag har på djur.Det är något som jag respekterar och kan förstå men om man äter kött och tycker ts är grym så bör man nog ta reda på hur djur blir till mat och deras väg till tallriken.För alla djur kände väl lika mycket och hade samma värde????
    Nej jag är inte vegetarian/vegan. Måste man vara det för att känna empati för djur? Tycker inte det...de som inte är vego är inte automatiskt djuhatare/djurplågare. Men ett vet jag;

ALLA SOM GILLAR ATT PLÅGA DJUR ÄR SJUKA I HUVUDET. PUNKT.
  • krabbanoss

Var då en j*vla tur att ingen av barnen råkade komma in och se detta!

• Malleballebuse

Kycklingarna åker med huvudet upp och ned i en maskin där huvudet avskiljs från kroppen med ett saxliknande föremål.
    Innan fick de åka lastbil fast det var ju lugnt och skönt

Och nej jag hade som jag också skrivit innan gjort på ett annat sätt och tycker väl kanske också att vänninan kunde ha gjort det lite snyggare.

Men om frågan var att bli föst med elbatong in i slakthuset eller hänga i fötterna upp och ned när huvudet klipps av så är svaret JA då tar jag plastpåsen.

• Mjufs
    Malleballebuse skrev 2009-12-15 19:30:09 följande:
    Visst har jag sett smådjur avlivas med eter. Pryade på vet-klinik och mina katter avlivades med en 10cm lång nål som de fick rakt in i magen. Ruggit javisst.
    Vad har du pryat på för jävla tomteklinik?
  • Mad as snow
    Är alla här inne som skriver att det är sjukt att döda marsvinen vego.Om så är fallet så har jag full förståelse för argumenten för då har man ett annat synsätt en vad jag har på djur.Det är något som jag respekterar och kan förstå men om man äter kött och tycker ts är grym så bör man nog ta reda på hur djur blir till mat och deras väg till tallriken.För alla djur kände väl lika mycket och hade samma värde????
    Även de djur vi dödar för att äta har ett värde som vi bekräftar i samhället. Det finns regler för hur deras liv ska behandlas värdigt både innan och under dödsögonblicket. Diskussionen kring landets grisfarmar som nyligen blossade upp handlar ju om detta: att inget djur ska behöva lida varken när det lever eller dör. Sedan kan man ju diskutera huruvida de faktiskt hinner lida när de dödas, men reglerna handlar ju om att det ska utföras så snabbt, smärtfritt och proffessionellt som möjligt. Ett marsvin som under ett par minuter kvävs i en plastpåse dör inte snabbt eller smärtfritt och i det här fallet utförs det av en labil, gråtfärdig människa som inte orkar mer. Därför är jämförelsen med matdjur irrelevant.
  • Mjufs

Stopp nu. Vill ni diskutera slakt och djurhållning i allmänhet får ni starta en separat tråd för detta. Den här tråden handlade om en sjuk människas handlande gentemot två oskyldiga marsvin.

• Vasen
    Ethi skrev 2009-12-15 19:10:29 följande:
    Nej, här har du och flera med dig som skrivit liknande saker faktiskt (och tack och lov) fel! "Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder. Avlivning av sällskapsdjur skall ske på ett sätt som följer djurskyddslagens krav att djuret ej utsätts för lidande." dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx... Att stoppa ett marsvin i en tät plastpåse och sen vänta... Och vänta och vänta... Och vänta lite till. Är verkligen INTE att omedelbart försätta djuret i ett tillstånd av medvetslöshet! Jag hoppas att ts omedelbart slet upp påsen till det andra stackars marsvinet och sedan gav kompisen ett ultimatum: sätt dig på psykakuten och KRÄV hjälp, eller så anmäler jag dig för djurmisshandel. Det där beteendet är INTE normalt! *mår illa*
    Vet du hur många som döms för brott mot djurskyddslagen, avseende smådjur om året i landet? På ett ungefär?

Att lagen säger att djur som avlivas måste försättas i ett omedelbart tillstånd av medvetslöshet innebär inte att den som dödar att djur utan att det omedelbart blir medvetslös har begått ett straffbart brott.
  • Mad as snow
    Mjufs skrev 2009-12-15 19:39:59 följande:
    Stopp nu. Vill ni diskutera slakt och djurhållning i allmänhet får ni starta en separat tråd för detta. Den här tråden handlade om en sjuk människas handlande gentemot två oskyldiga marsvin.
    Ja, eller så ansöker du om rollen som moderator innan du stoppar några diskussioner.

Skämt åsido: givetvis är det en relevant diskussion i sammanhanget eftersom synen på djur verkar i vissa fall avgöra huruvida man anser att den här människan har gjort något galet eller ej.
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.