• Anonym (Orolig)

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag skulle hälsa på en väninna idag (vi hade bestämt tid) jag ringde på men ingen öppnade men jag hörde musik så jag gick in. Sen gick jag och letade efter henne i huset och får världens chock! I ett av barnens rum står hon med en plastpåse. I plastpåsen ligger ena barnets marsvin och kippar efter andan! Den andra låg död i en plastpåse på sängen. Jag frågade vad fasen hon gjorde och hon bröt ihop! Hon berättade att hon inte klarade av att höra dem där "förbannade svinens" läten mer. Jag stod som chockad och fick ingenting sagt..

Hur sjutton ska jag kunna hantera detta? Ska jag prata med henne? Inte låtsas som det har hänt? Jag är helt nollställd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:49
    Jag har inte kunnat släppa detta och ringde till psyk och rådfrågade. Dem hade inte så mycket vettigt att säga.. Pratade sedan med min vän och frågade hur hon kunde göra sådär. Hon började förtvivlat gråta och berätta att hon mår väldigt dåligt och inte har någon kontroll på livet längre. Att hon bröt ihop och därför hände det där. Frågade försiktigt om det hänt något mer. Om hon gjort barnen något t.ex och de har hon inte. Och det tror jag henne på. Men hon har kontaktat psyk själv nu och sagt att hon behöver hjälp. Att hon inte förstår riktigt vad som utlöste att hon gjorde sådär. Att hon behöver hjälp att reda ut sin handling och bakomliggande som utlöste det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:58
    Jag var alltså med när hon kontaktade psyk. Hon ville inte vara ensam när hon gjorde det. Jag satt bredvid henne och hon pratade med den kvinnan jag hade ringt och pratat med. Det märks på henne att hon blev lite rädd för sig själv. Och detta är en kvinna som är en riktig djurälskare så jag förstår absolut ingenting. Ännu mindre förstår hon själv.. Men nu är hon i rätt riktning iaf.. Att få hjälp. För något fel är det.. Nu ska hon bara ta reda på vad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 13:12
    Nu lämnar jag den här tråden. Har inte sett allt ni skrivit men min vän är en helt underbar människa som alltid ställer upp för alla och alltid finns där när man behöver henne. Uppenbarligen har hon blivit psykiskt sjuk eller något. De vet vi inte än. Förutom att någon är fel. Hon är både väldigt rädd och ledsen och förstår ingenting. Jag beundrar henne för att hon tar tag i saken så snabbt och kräver hjälp av psyk. För dem ville inte ta emot henne först. Hon var inte klassad som akut. Men hon har ringt och varit där och krävt att få prata med någon. Alla kan säkert få en psykos eller vad hon drabbats av. Man vet nog inte förrän man hamnar där själv. Om man gör det. Jag vet bara att hon inte riktigt fattade vad hon gjorde för hon verkligen bröt ihop när jag kom och såg henne. Hon blev riktigt rädd. Nu lämnar jag den här tråden. God jul.

• Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.
  • Anonym (Nä men)

Jag hade en hamster som fick cancer, kvävde jag den i en påse för jag skulle spara in några kronor hos veterinären? nej, jag for med hamstern till veterinären och gav den en spruta, det är humant gjort!!! Inte kväva den i en påse!!!! Den som gör sånt är allvarligt störd, om hon kan göra så mot ett djur, vad gör hon då mot sina barn om dom inte uppför sig eller låter som hon önskar och vill, nej anmäl henne för djurplågeri alltså! Man gör inte så där mot ett djur! Det här är nog det värsta jag har läst här på forumet på länge och jag blev så jävla arg och upprörd när jag läste det men jag säger, släng en påse runt ansiktet på alla dom som tycker att det hon gjort är ok och stryp till påsen tills ni kvamnar så får ni se hur skönt det är att bli kvävd! Nej fy fan alltså, en anmälan av denna kvinna är verkligen det enda att göra.

• Anonym (Överreagerar!)
    Familjetrollet skrev 2009-12-16 10:49:35 följande:
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 21:13:43 följande:
    DJURPLÅGERI!vad tror du?hon har ju för fasen kvävt två marsvin,de har PLÅGATS till döds!
    gr09 skrev 2009-12-16 11:19:55 följande:
    Anmäl henne för djurplågeri! Fy vad vidrigt gjort!
    Tro nu inte att jag tycker att hon gjorde rätt på något sätt, jag tycker faktiskt att det är lite galet och själv hade jag aldrig klarat att avliva ett djur själv.

Men djurplågeri är det inte! Marsvinen led knappast, visst det låter knäppt men det är egentligen en ganska skonsam avlivning.

Vad tror ni skulle hända om man anmälde? Inte något.
  • Anonym (Överreagerar!)

Anonym (Nä men) skrev 2009-12-16 11:38:35 följande:

Hur vet du att dom inte led? Du har väl aldrig blivit kvävd av en plastpåse eller? Djur har känslor och dom led, den saken är säkert och att säga att dom inte gjorde det kräver en mindre intelligent hjärna för att kunna uttala sig så!
    Nu har jag kopierat detta citat men jag tycker att det är bra förklarat
    " Syret i påsen kommer gradvis ta slut, och så blir det mer och mer koldioxid. Till slut somnar djuret och dör sen i sömnen.
    Det är därför det är så oerhört farligt med barn som leker med plastpåsar, de kan ha dem över huvudet och inte märka hur de långsamt blir koldioxidförgiftade och så tuppar de av och dör... annars skulle ju ingen dö av det, om det var ett plågsamt sätt! Då skulle barnet ju bara slita av sig påsen när det kände att det inte fick luft. Men så är alltså inte fallet."

Vad trist det är att försöka ge sin åsikt och synpunkter och få höra att man har en mindre intelligent hjärna. Varför personpåhopp??
  • Sanna Gosing

Jag har en kompis som brukar sätta ut musfällor på landet. Och hon har barn. Jag väntar bara på att se hennes ansikte för nästa Bobbyfall på löpsedeln. Jag kontaktade Soc men de gjorde inget.

• Kya
    Sanna Gosing skrev 2009-12-16 11:44:40 följande:
    Jag har en kompis som brukar sätta ut musfällor på landet. Och hon har barn. Jag väntar bara på att se hennes ansikte för nästa Bobbyfall på löpsedeln. Jag kontaktade Soc men de gjorde inget.
    hahaha!
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym (arg och ledsen)

Ni som säger att man bara somnar in, borde komma och se en människa ligga med KOL som min faster har. Vakade över henne då hennes syresättning var som lägst, med massor av koldioxid i lungorna. Visst sker det gradvis att man blir tröttare och tröttare och till sist somnar in, men det är oerhört ångestfyllt.. Så jag tror visst att marsvinen led.

Sedan folk som släpper ut.. hur är ni funtade??

Att avliva är en sak, men det måste göras på rätt sätt. Helt stressfritt blir det kanske aldrig, men det här var.. nej usch jag blir så ledsen när jag läser sånt här.

Hon är säkert ingen ond människa, hon mådde(mår) dåligt och det tiltade. Tänker inte agera bödel och utfärda nån slags diagnos på henne.

Men aldrig att mina små gerbiler skulle få dö så. Eller släppas ut i en natur som de inte klarar av, eller spolas ner eller gasas ihjäl.. Usch. Spelar ingen roll om det är en hamster eller en hund tycker jag. "det är ju bara ett marsvin" - jaha,,, men det är ju bara en hund???

Nej usch.

• Höst flickan
    Anonym (Överreagerar!) skrev 2009-12-16 11:34:33 följande:
    Tro nu inte att jag tycker att hon gjorde rätt på något sätt, jag tycker faktiskt att det är lite galet och själv hade jag aldrig klarat att avliva ett djur själv. Men djurplågeri är det inte! Marsvinen led knappast, visst det låter knäppt men det är egentligen en ganska skonsam avlivning. Vad tror ni skulle hända om man anmälde? Inte något.
    led dom inte???... ..men varför kör dom inte kvävnning i plastpåsar då hos veterinären???? herregud!!!

och sen...det ÄR olagligt att döda djur i ungn el på ett plågsamt sätt, dvs djurmisshandel.
    ♥God jul♥
  • Anonym (Överreagerar!)

Anonym (arg och ledsen) skrev 2009-12-16 11:55:36 följande:

Ni som säger att man bara somnar in, borde komma och se en människa ligga med KOL som min faster har. Vakade över henne då hennes syresättning var som lägst, med massor av koldioxid i lungorna. Visst sker det gradvis att man blir tröttare och tröttare och till sist somnar in, men det är oerhört ångestfyllt.. Så jag tror visst att marsvinen led. Sedan folk som släpper ut.. hur är ni funtade?? Att avliva är en sak, men det måste göras på rätt sätt. Helt stressfritt blir det kanske aldrig, men det här var.. nej usch jag blir så ledsen när jag läser sånt här. Hon är säkert ingen ond människa, hon mådde(mår) dåligt och det tiltade. Tänker inte agera bödel och utfärda nån slags diagnos på henne. Men aldrig att mina små gerbiler skulle få dö så. Eller släppas ut i en natur som de inte klarar av, eller spolas ner eller gasas ihjäl.. Usch. Spelar ingen roll om det är en hamster eller en hund tycker jag. "det är ju bara ett marsvin" - jaha,,, men det är ju bara en hund???Nej usch.
    Det kan inte jämföras!

KOL är en sjukdom som kväver patienten långsamt, de har vetat en lång tid att det är så deras tid här kommer att sluta så det är inte konstigt att slutet är så ångestfyllt. Jag har själv varit med när två personer med KOL dött och vet vad du pratar om.

Men det är verkligen inte samma sak.
  • Höst flickan
    Sanna Gosing skrev 2009-12-16 11:44:40 följande:
    fruktansvärt opassande i denna tråd. urk

jag vet en som misskötte sina djur och blev anmäld för djurplågeri och straffad...djuren levde överlevde dock.
    ♥God jul♥
  • Anonym (Överreagerar!)

Någon som faktiskt vet vad som räknas som djurplågeri? Vad får man för straff?

Nyfiken, eftersom jag aldrig hört talas om någon som blivit straffad om inte djuren varit väldigt misskötta.

Har inte hört talas om någon som blivit straffad för avlivning av sitt djur heller hur grymt det än har varit.

Lite OT kanske men jag matade min pytonorm med levande föda, borde inte jag ha blivit anmäld för det om man nu ska gå efter vad de flesta här i tråden verkar tycka är djurplågeri.

Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.