• Anonym (Orolig)

Hon kvävde barnens marsvin.

Jag skulle hälsa på en väninna idag (vi hade bestämt tid) jag ringde på men ingen öppnade men jag hörde musik så jag gick in. Sen gick jag och letade efter henne i huset och får världens chock! I ett av barnens rum står hon med en plastpåse. I plastpåsen ligger ena barnets marsvin och kippar efter andan! Den andra låg död i en plastpåse på sängen. Jag frågade vad fasen hon gjorde och hon bröt ihop! Hon berättade att hon inte klarade av att höra dem där "förbannade svinens" läten mer. Jag stod som chockad och fick ingenting sagt..

Hur sjutton ska jag kunna hantera detta? Ska jag prata med henne? Inte låtsas som det har hänt? Jag är helt nollställd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:49
    Jag har inte kunnat släppa detta och ringde till psyk och rådfrågade. Dem hade inte så mycket vettigt att säga.. Pratade sedan med min vän och frågade hur hon kunde göra sådär. Hon började förtvivlat gråta och berätta att hon mår väldigt dåligt och inte har någon kontroll på livet längre. Att hon bröt ihop och därför hände det där. Frågade försiktigt om det hänt något mer. Om hon gjort barnen något t.ex och de har hon inte. Och det tror jag henne på. Men hon har kontaktat psyk själv nu och sagt att hon behöver hjälp. Att hon inte förstår riktigt vad som utlöste att hon gjorde sådär. Att hon behöver hjälp att reda ut sin handling och bakomliggande som utlöste det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-15 23:58
    Jag var alltså med när hon kontaktade psyk. Hon ville inte vara ensam när hon gjorde det. Jag satt bredvid henne och hon pratade med den kvinnan jag hade ringt och pratat med. Det märks på henne att hon blev lite rädd för sig själv. Och detta är en kvinna som är en riktig djurälskare så jag förstår absolut ingenting. Ännu mindre förstår hon själv.. Men nu är hon i rätt riktning iaf.. Att få hjälp. För något fel är det.. Nu ska hon bara ta reda på vad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-16 13:12
    Nu lämnar jag den här tråden. Har inte sett allt ni skrivit men min vän är en helt underbar människa som alltid ställer upp för alla och alltid finns där när man behöver henne. Uppenbarligen har hon blivit psykiskt sjuk eller något. De vet vi inte än. Förutom att någon är fel. Hon är både väldigt rädd och ledsen och förstår ingenting. Jag beundrar henne för att hon tar tag i saken så snabbt och kräver hjälp av psyk. För dem ville inte ta emot henne först. Hon var inte klassad som akut. Men hon har ringt och varit där och krävt att få prata med någon. Alla kan säkert få en psykos eller vad hon drabbats av. Man vet nog inte förrän man hamnar där själv. Om man gör det. Jag vet bara att hon inte riktigt fattade vad hon gjorde för hon verkligen bröt ihop när jag kom och såg henne. Hon blev riktigt rädd. Nu lämnar jag den här tråden. God jul.

• Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.
  • Indianica
    Anonym skrev 2009-12-15 22:33:10 följande:
    Har bara läst ts. Om detta vore en av mina bästa vänner så skulle jag nog må riktigt dåligt & helt ärligt så tror jag inte vi skulle stå varandra särskilt nära mer. Skulle tappa all respekt för henne & därmed också förlora mitt förtroende för denna människa. Skulle säga rakt ut vad jag tycker & tänker!
    En av mina vänner dödade sin kanin. Hon blev helt vettlöst förtvivlad på en helt annan sak och lät det tyvärr gå ut över den stackars kaninen.

Jag blev chockad vid vetskapen om detta vidriga tilltag, men vi umgås fortfarande idag och det är inget jag normalt sätt tänker på. På något sätt står människan över djuren och det är inte av samma kaliber att döda en gnagare som att döda en människa. Anser jag.
  • Anonym

Anmäl henne för djurplågeri...Man gör FAN inte så med stackars DJUR.......Jag har själv ett marsvin...och tycker om när han lixom ropar efter mig....Nej sånt här blir jag faktiskt förbannad över.....BARA att anmäla henne......Även vuxna ska kunna veta vad som är rätt och fel....Varför inte bara ge bort dom söta djuren till någon annan??....Man behöver inte mörda dom!!!!!!!!!!!! Obs Står för de jag skriver!!!

• Veritas odium paret

Mad as snow skrev 2009-12-15 22:36:20 följande:

Nej. Det är orimligt att resonera så. Eftersom allt vi gör blir fullständigt uddlöst och saknar tänder till slut. Jag kan inte mäta varje händelse med allt annat vi gör med resten av planeten. Däremot kan jag som människa i det lilla försöka behandla djur med den värdighet de förtjänar, att ta det ansvar för deras liv som är mitt att ta.Och ja, jag är vegetarian. Är det okej om jag tycker såhär då? Fast jag inte är fullständigt konsekvent i allt jag gör under min livstid? Ambitionen att göra gott lär ju vara bättre än att ge upp och behandla djur som skit, för att människan ändå gör så mycket skit.Jag tycker att det är lågt att som människa behandla djur illa, ta ut sina aggressioner på dem och att inte respektera deras lidande.
    så okey .. vi vänder på det ... VAD/VEM väger mer här?
    Två innehavare av en möbel (buren med sina besökare) eller ägaren till dom som inte kunde hitta balans och harmoni i sitt eget boende?
  • Pigeon
    Mjufs skrev 2009-12-15 22:19:32 följande:
    Blir ju mörkrädd när jag läser vissa av era inlägg;Spola ner levande i toan? Kasta ut genom fönstret? Ge till katten LEVANDE? Släppa ut? Osv osv...Fattar inte ni att man tar på sig ett ansvar när man skaffar ett djur? Ett ansvar som varar tills dess att djuret dör eller man lämnar över ansvaret till någon annan, dvs säljer eller ger bort det till någon. Ska ni göra så med era barn oxå (ni som har)?? "Usch nu skriker ungjäveln igen, släng ut honom genom fönstret eller spola ner honom på toa". Ni är ju fan inte sanna...
    Ja nu såg ju ts vän till att ansvaret tog slut genom att djuren dog.

Kunde inte låta bli...

Sen din jämförelse med barn är ju irrelevant i sammanhanget då människor är mer värda än djur. Även om inte DU kanske tycker det så tycker samhället det genom att tillåta handel med djur (men inte med människor), avlivning av djur (men inte aktiv dödshjälp), slakt av djur (men inte kannibalism). Och eftersom vi lever i samhället med dess lagar får vi rätta oss efter dem. Om du vill få till en förändring kan du ju testa att få med dig någon politiker (eller bli en själv) och stifta nya lagar för allas lika värde.
  • Zygo

Enbart läst TS. Hade jag varit som du hade jag ringt polisen och berättat vad hon gjort och upprättat en anmälan om djurplågeri, sedan hade jag bett henne dra åt helvete och aldrig mer umgåtts med henne.

Hoppas hon inte gör samma sak med sina barn när hon en dag tröttnar på deras gnäll. Hon är definitivt psykiskt rubbad.

• Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:50:20 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 22:36:20 följande: så okey .. vi vänder på det ... VAD/VEM väger mer här?Två innehavare av en möbel (buren med sina besökare) eller ägaren till dom som inte kunde hitta balans och harmoni i sitt eget boende?
    Nu tycker jag fortfarande att det viktigaste i det här sammanhanget var den här handlingen och situationen i sin helhet, vilken innehåller en rad varningsklockor som jag tycker att man ska ta på allvar. Oavsett om dessa marsvin led eller ej.

Men ja. Som människa anser jag att man har ett ansvar över de djur vars liv man har i sina händer och både moraliskt och filosofiskt och ur ett rent folkvettsperspektiv är det rimligare att göra sig av med djuren på ett annat sätt. Den lilla tid det tar vägs upp av värdigheten och ansvarsfullheten det innebär.

Dock inser också jag att människor i kris ibland agerar irrationellt och utan impulskontroll, och det är här jag menar att man bör ta varningssignalerna på allvar. De individer som skållar katter för skojs skull spelar förstås i en helt annan liga...

*fortfarande ledsen smiley*
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Veritas odium paret
    Zygo skrev 2009-12-15 22:57:26 följande:
    Enbart läst TS. Hade jag varit som du hade jag ringt polisen och berättat vad hon gjort och upprättat en anmälan om djurplågeri, sedan hade jag bett henne dra åt helvete och aldrig mer umgåtts med henne. Hoppas hon inte gör samma sak med sina barn när hon en dag tröttnar på deras gnäll. Hon är definitivt psykiskt rubbad.
    Du är givetvis bättre som dömer ut en människa bara så där på grund av en "snedsteg"
  • Hon o Han

jag anser det som djurplågeri, även att släppa ut dom i det fria, skaffar man husdjur får man ta ansvar för dem, ÄVEN om det är barnens, det måste man ju tänka på innan att barnen inte kan ta fullt ansvar för djuren eller att dom tröttnar i perioder.

Gå då hellre till en veterinär och avliva dem, för där görs det smärtfritt och snabbt för att djuren ska slippa lida.

Mår riktigt dåligt av folk som inte kan ta ansvar för djuren man skaffar. Dom väljer inte själv var dom kommer !

• Veritas odium paret

Mad as snow skrev 2009-12-15 22:59:36 följande:

Nu tycker jag fortfarande att det viktigaste i det här sammanhanget var den här handlingen och situationen i sin helhet, vilken innehåller en rad varningsklockor som jag tycker att man ska ta på allvar. Oavsett om dessa marsvin led eller ej.Men ja. Som människa anser jag att man har ett ansvar över de djur vars liv man har i sina händer och både moraliskt och filosofiskt och ur ett rent folkvettsperspektiv är det rimligare att göra sig av med djuren på ett annat sätt. Den lilla tid det tar vägs upp av värdigheten och ansvarsfullheten det innebär.Dock inser också jag att människor i kris ibland agerar irrationellt och utan impulskontroll, och det är här jag menar att man bör ta varningssignalerna på allvar. De individer som skållar katter för skojs skull spelar förstås i en helt annan liga...*fortfarande ledsen smiley*
    Situationen i sin helhet känner vi inte till, bara droppen som fick bägaren att rinna över, och tömmer man bägaren så är den tom :p

absolut, tar man sig an andra varelser så har man ett vist ansvar för dom men om valet står mellan deras liv och egen funktionalitet så är det väl inget val ens ?
  • Pigeon

Hon o Han skrev 2009-12-15 23:02:31 följande:

jag anser det som djurplågeri, även att släppa ut dom i det fria, skaffar man husdjur får man ta ansvar för dem, ÄVEN om det är barnens, det måste man ju tänka på innan att barnen inte kan ta fullt ansvar för djuren eller att dom tröttnar i perioder. Gå då hellre till en veterinär och avliva dem, för där görs det smärtfritt och snabbt för att djuren ska slippa lida.Mår riktigt dåligt av folk som inte kan ta ansvar för djuren man skaffar. Dom väljer inte själv var dom kommer !
    Fast att ta dem till veterninär... först stuva in dem i en främmande låda/transportbur, sen åka en skräckfylld bilfärd och sen sitta och vänta med främmande lukter och djur omkring sig, kanske hundar och andra fiender, och slutligen få en smärtsam spruta?!
    Det tycker jag inte verkar mer humant, ärligt talat!!

Nej, avlivning av friska djur bara för att man tröttnat tycker jag är fel, helt oavsett metod.
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.