• Emster

Utomhus i minusgrader?

Nu är jag lite sur så jag vill gärna ha era åsikter om en sak:

Min dotter är fyra år, och vi trivs bra med hennes förskola. Det som är lite trist är att de inte alltid går ut så mycket, och att deras egen gård är ganska tråkig, det finns inte så mycket att göra där. En gång i veckan går de dock på utflykt till någon park i närheten och har med egen matsäck, och min dotter tycker att det är jättekul!

Tyvärr tycker jag dock att det har hänt lite för ofta att de ställt in utflykten på grund av i mitt tycke lite konstiga anledningar, till exempel att det är för mörkt eller dåligt väder. Visst är det inte så kul att gå ut om det ösregnar, men lite dimma och blött på marken borde väl inte vara världens problem tycker jag. Vi bor lite utanför Stockholm så det är inte som att det är kolsvart ute klockan nio på morgonen direkt.

Nu idag när jag lämnade frågade jag personalen om de ska åka pulka på utflykten imorgon, för då tänkte jag skicka med dotterns hjälm, men då fick jag till svar att de inte ska ha någon utflykt för det ska bli för kallt! Enligt SMHI ska det bli ca -8 grader och sol. De säger att de inte kan ha någon utflykt (de brukar vara ute i 1½ -2 timmar) för att barnen kommer att frysa så mycket då! Även om de äter matsäcken inne då de kommit tillbaka till avdelningen, för det är klart att det kanske är vara lite bökigt att låta alla ungarna fika ute.

Jag tycker att det låter jättekonstigt att barn i 3-5årsåldern inte ska kunna vara ute max 2 timmar i 8 minusgrader och åka pulka. Det är ju bara att klä på dem ordentligt! Eller har jag helt fel?

Till saken hör kanske att vi har fått positiva kommentarer flera gånger tidigare av personalen om att vi har så bra ytterkläder till vår dotter och att hon alltid håller sig torr och varm. För mig är det självklart att skicka med kläder till förskolan så att de ska kunna vara ute oavsett väder, och blir rätt irriterad om det nu är så att mitt barn inte får gå på utflykt bara för att andra föräldrar inte kan sätta på sina ungar varma kläder på vintern?!

Jag tänkte nog fråga personalen om det är där det kniper (det lät lite så på dem imorse) jag fattar ju att de inte kan skicka ut barn i kylan i för lite kläder. Men kan inte personalen kräva av föräldrarna att ungarna har kläder för att kunna vara utomhus i minusgrader?!

• Svar på tråden Utomhus i minusgrader?
  • Stårschan

Det är självklart genom hela uppväxten att barnen ska ha med sig kläder som passar vädret för dagen. Lika självklart är det att barnen ska få vara ute och leka oavsett väder. Det är helt rimliga krav du ställer. Jag tycker att förskolan verkar ha en sned syn på verksamheten. Har personalen mossat ihop?

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • Emster

Tack för ditt svar! Jag tycker ju att det är självklart, men undrar ju nu om jag har missat nånting? Tror faktiskt inte att det är personalen som har mossat ihop, för de anstränger sig mycket med barnen och är inte ?lata? på andra sätt. Dock har detta med inställd utevistelse vid ?dåligt? väder skett många gånger.

Jag misstänker att det är dåliga kläder som ligger bakom, och jag har själv tänkt på det ibland när jag sett vad en del barn har på sig vid hämtning och lämning. Men då brukar jag tänka att det kanske är för att de tar bilen och bara går en liten kortis utomhus. Kanske är det inte så, de kanske faktiskt inte skickar med varma kläder till barnen!?

Det som gör det extra mystiskt är att jag VET att det inte har ekonomiska orsaker, vi är typ de ?fattigaste? föräldrarna på detta dagis och köper i princip bara begagnat till dottern. Hennes outfit med fleeceställ, overall, vinterstövlar, halsduk, mössa, vantar och varma sockar kostade sammanlagt ca 250kr. Och då har vi inte ärvt eller fått något, utan fyndat second hand. Så det kan ju inte vara pengarna det hänger på att ungarna inte har ordentliga kläder?!

• ploten

Självklart sätter man på barnen bra kläder så att de kan vara ute i alla väder! Jag tycker inte att det är du som har konstig inställning.

Tyvärr har vi haft liknande problem på vår förskola, att personalen säger "ja, men det är inte alla föräldrar som har råd att köpa lika fina kläder till sina barn som ni". Ungefär som att vi skulle få dåligt samvete för det! Och det känns som sagt som en dålig ursäkt. Du skriver ju att ni tillhör de "fattigaste" föräldrarna, och ni har ändå möjlighet att ha ordentligt klädda barn. Precis som du tror jag alla föräldrar kan klara det med lite ansträngning (men det kanske är just där skon klämmer...).

Men jag tror att det i vårt fall också kan ha handlat om personalens inställning - min sons avdelning har helt ny personal nu jämfört med förra vintern, och i år har de varit ute varje dag hela terminen, även i spöregn...

• Stårschan

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om en del hellre låter barnen frysa än att de "nedlåter" sig till att handla begagnat. Många idag verkar ju tycka att det är direkt äckligt och ohälsosamt att använda sådant som någon annan har haft innan.{#lang_emotions_yell}

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • Ariella

Det låter jättekonstigt tycker jag att de inte ska få vara ute för att det är lite kallt. På vår förskola är de i princip ute i alla väder. Okej, skulle det krypa ner mot 15-20 minus så kanske de stannar inne, men det är inte så ofta (bor i Stockholmsområdet).

Ni kanske ska testa att prata med några andra föräldrar, eller ta upp det på ett föräldramöte och fråga vad anledningen är. Det kanske bottnar i att personalen inte vill vara ute... Som sagt, idag finns ju alla möjligheter att köpa bra vinterkläder till barnen som inte kostar skjortan. T ex så har väl Coops overall fått bäst i test två år på raken och den vill jag minnas var ganska billig (köpte den förra året till vår dotter).

• Disco

Självklart skall de få vara ute och åka pulak eller gå på utflykt även om detär minusgrader!!!!! Handlar ju inte om barnens bästa utan om personalens rena lathet och att de själva inte har vetta att klä sig riktigt! Blir skitförbannad när jag hör detta. Hur gör man då i norra Sverige när de tbåde är 10, 15 minus, visst är de barnen ute. Dessutom är ju den kylan bättre än vad vi har nere i söder, 2 plusgrader och blåst..., DET är kallt det!

• Emster

Tack för era svar! Skönt att det inte bara är jag som tycker det verkar tokigt att inte låta barnen gå ut i minusgrader...

Jag ska ta upp detta med personalen på förskolan och se vad det beror på. Ska hämta min dotter snart och då ska vi minsann ut och åka pulka, vi kommer säkert att vara ute i minst två timmar i våra varma, sköna begagnade kläder!

• Reglementet

Tja, det kan ju mycket väl vara att de andra föräldrarna inte fixar varma kläder till sina barn, och då vill förskolelärarna inte ta med dem ut för att de kommer frysa.

Föräldrar är lustiga djur.

• Cremo
    Stårschan skrev 2009-12-16 12:02:04 följande:
    Det skulle faktiskt inte förvåna mig om en del hellre låter barnen frysa än att de "nedlåter" sig till att handla begagnat. Många idag verkar ju tycka att det är direkt äckligt och ohälsosamt att använda sådant som någon annan har haft innan.
    Och det är väldigt få av alla som ogillar begagnade kläder som tycker det är äckligt att gå ut och äta på restaurang. Där är det ju säkert flera hundra som haft besticken i sina munnar innan man själv får in dem.
    "Men då är de ju diskade ", säger de om man påpekar det orimliga i tankesättet.
    "Man kan tvätta kläder", säger jag och då blir de sura.

(Förlåt för lite OT)
  • blå fisk

Jag tror inte att det är så otroligt heller att det är någon i personalen som inte gillar att vara ute när det är kallt. På vår dotters förra förskola var det en i personalen som inte alls verkade gilla att vara ute (när det inte var sommar och sol). När vi hämtade var barnen som regel ute, men när just den personen var ensam kvar med barnen var de i 9 fall av 10 inne. Hörde ofta att hon pratade om att det var så kallt, blåsigt, regnigt osv. För mig är det inte för kallt för barn att vara ute när det är -2 grader, vilket justden personen verkade tycka.

Men visst kan det finnas barn med för dåliga kläder också.

Svar på tråden Utomhus i minusgrader?