• Emster

Utomhus i minusgrader?

Nu är jag lite sur så jag vill gärna ha era åsikter om en sak:

Min dotter är fyra år, och vi trivs bra med hennes förskola. Det som är lite trist är att de inte alltid går ut så mycket, och att deras egen gård är ganska tråkig, det finns inte så mycket att göra där. En gång i veckan går de dock på utflykt till någon park i närheten och har med egen matsäck, och min dotter tycker att det är jättekul!

Tyvärr tycker jag dock att det har hänt lite för ofta att de ställt in utflykten på grund av i mitt tycke lite konstiga anledningar, till exempel att det är för mörkt eller dåligt väder. Visst är det inte så kul att gå ut om det ösregnar, men lite dimma och blött på marken borde väl inte vara världens problem tycker jag. Vi bor lite utanför Stockholm så det är inte som att det är kolsvart ute klockan nio på morgonen direkt.

Nu idag när jag lämnade frågade jag personalen om de ska åka pulka på utflykten imorgon, för då tänkte jag skicka med dotterns hjälm, men då fick jag till svar att de inte ska ha någon utflykt för det ska bli för kallt! Enligt SMHI ska det bli ca -8 grader och sol. De säger att de inte kan ha någon utflykt (de brukar vara ute i 1½ -2 timmar) för att barnen kommer att frysa så mycket då! Även om de äter matsäcken inne då de kommit tillbaka till avdelningen, för det är klart att det kanske är vara lite bökigt att låta alla ungarna fika ute.

Jag tycker att det låter jättekonstigt att barn i 3-5årsåldern inte ska kunna vara ute max 2 timmar i 8 minusgrader och åka pulka. Det är ju bara att klä på dem ordentligt! Eller har jag helt fel?

Till saken hör kanske att vi har fått positiva kommentarer flera gånger tidigare av personalen om att vi har så bra ytterkläder till vår dotter och att hon alltid håller sig torr och varm. För mig är det självklart att skicka med kläder till förskolan så att de ska kunna vara ute oavsett väder, och blir rätt irriterad om det nu är så att mitt barn inte får gå på utflykt bara för att andra föräldrar inte kan sätta på sina ungar varma kläder på vintern?!

Jag tänkte nog fråga personalen om det är där det kniper (det lät lite så på dem imorse) jag fattar ju att de inte kan skicka ut barn i kylan i för lite kläder. Men kan inte personalen kräva av föräldrarna att ungarna har kläder för att kunna vara utomhus i minusgrader?!

• Svar på tråden Utomhus i minusgrader?
  • amalie79

Ha ha, min syster är förskollärare och enligt henne händer det tom att föräldrarna kommer utan SKOR till barnen. Många har invandrarbakgrund och kan inte i sin vildaste fantasi tänka sig att man är ute varje dag när det är höst och vinter : ) Hon får noga poängtera detta vid inskolning, att här försöker vi vara ute en stund varje dag : )

• Manchester

Här har vi rejäla kläder på barnen både på dagis och fritids. Det är sällan de fryser och skulle de ändå göra det så finns det både fleece-tröjor och ullstrumpor på hyllorna. Men allt är nog inte föräldrarnas fel heller. På vårt gamla dagis - helt fantastiskt på många sätt och både vi och barnen var nöjda med nästan allt - så tog de inte av barnen de varma kläderna när de gick in. Det hjälpte inte att jag sa till att barnet hade exempelvis både strumpbyxor och ullkalsonger på sig. De fick gå så hela dagen och blev förstås genomsvettiga. Det hände att ett av barnen gick med fleece-tröja inne, bara för att det var så vi klätt på honom/henne på morgonen inför ute-lämningen. Till slut blev det ju att vi tog på barnen mindre kläder och la de varma på hyllan. Då kan barnen kanske ha frusit när det var utelämning.

Sedan finns det ju också andra skäl än dåliga kläder till att en del barn behöver vara inne. Min son har förkylningsastma. Varje gång han varit lite snuvig så får han problem med astma och svår hosta i flera veckor. Kyla, framför allt i kombination med fukt, gör att det blir mycket värre. Om barnen då ska vara ute länge ställs vi inför ett dilemma: Ska vi låta sonen vara på dagis och veta att han kommer att hosta som ett gammalt diesellok på natten, behöva öka medicindosen, lägga till den receptbelagda hostmedicinen och sedan kanske ändå behöva ha honom hemma dagen efter? Eller ska vi hålla honom hemma redan nu, så att han slipper få förvärrad hosta? Men hur ska vi i så fall lösa det? Han är ju inte sjuk så länge han inte behöver andas alltför mycket kall och fuktig luft och då kan vi ju inte ta ut VAB. Om alla barn måste ut ett par timmar i sträck så kan vi i princip ha vår son på det dagiset. Jag tycker att det var perfekt som de gjorde på vårt gamla dagis. Då fick vår son vara inne med en fröken och några barn som inte ville leka ute, kanske just varit förkylda eller hade för dåliga kläder.

Slutligen en liten brasklapp: Är det säkert att det är "dåliga" eller "dumma" föräldrar som inte har rätt kläder till sina barn? Kan det inte också handla om föräldrar som inte har råd? Visst kan man hitta en del begagnat, men direkt gratis blir det ju inte ändå.

• Lingling11

Just av sådan anledning som jag kommer vilja ha mina framtida barn på ett ur och skur dagis.
    Har själv aldrig haft problem att vara ute som liten eftersom vi alltid haft kläder till det. Däremot har det ibland blivit inställt skidutflykter eller liknande då jag gick på förskola och lågstadiet, men då var gränsen på -25.

• garib

isst kan det handla om foraldrar som inte har rad men det kan ocksa bero pa att de ar daligt informerade om tex vilka vantar ,strumpor som ar varma.

• Liiza
    Manchester skrev 2009-12-16 20:28:13 följande:
    Är det säkert att det är "dåliga" eller "dumma" föräldrar som inte har rätt kläder till sina barn? Kan det inte också handla om föräldrar som inte har råd? Visst kan man hitta en del begagnat, men direkt gratis blir det ju inte ändå.
    Tänkte på det jag med..
    Det finns de som inte har råd, eller har andra orsaker inte har kläder till barnen..

Synd att det inte finns lite extrakläder på förskolan,
    det är ju synd att barnen ska behöva lida....

-----
    På vår förskola (eller kanske på alla förskolor ? )
    tjatas det mycket om kläderna...

Jag söker ofta kläder, "du har väl inte märkt dem" kan jag få till svar
    Jag har sökt tre par ullsockar länge, idag "vips" hade han på sig dem när han kom hem, och de var märkta (vilket alla kläder är )

Igår fick vi påminnelse om galonvantar, på sonens hylla fanns det tre par (!)

hahaha, jaja...

-----
    ts, klart inte några minusgrader ska sätta stopp för en utflykt, fråga om det finns någon annan orsak? Kanske lite personal just den dagen eller nåt?
  • Lingling11
    garib skrev 2009-12-16 20:35:19 följande:
    isst kan det handla om foraldrar som inte har rad men det kan ocksa bero pa att de ar daligt informerade om tex vilka vantar ,strumpor som ar varma.
    Mina föräldrar var väldigt fattiga, men de hade alltid råd att sätta varma kläder på oss barn. Så att föräldrar inte har råd att klä sina barn efter väder låter som en dålig ursäkt.
  • UpsyDaisy
    SophiaM skrev 2009-12-16 20:02:07 följande:
    Föräldrar ÄR verkligen konstiga djur.I det här fantastiska vädret är det väl självklart att kidsen ska få leka ute.Hur svårt ska det vara; underställ, fleeceställ, ullsockor och sen bra ytterkläder?Blir så less på föräldrar som enbart tar på ungarna saker som är fina, ex. strumpbyxor, en tunn klänning och sen en overall. Hur tänker dom där?På förskolan som jag jobbar har ungarna knappt några extrakläder alls på sina hyllor (knappt ens galonisar) vilket jag ser som ett skämt.Mina ungar har minst två ombyten var på förskolan, det är skäligt tycker jag.
    lol.....tror inte att det är föräldrarna som klär på barnet strumpbyxor och klänning ;) Har en treårig tös och det är en KAMP varje morgon eftersom hon vill ha klänning på sig men jag insisterar på varmare kläder :P Åh jösses....tar nog en halvtimme att få på den ungen ett par byxor. Ibland ger jag upp och tar med de varma kläderna i en påse till dagis istället.
  • J Anttila

Hos oss så är de ute med barnen minst 1 gång om dagen oavsett väder. De brukar medela dagen före om det är något speciellt vi ska tänka på. Som tex, att imorgon kommer det att vara -16 så då är det bra med extra mycket kläder. De kommer att vara ute på förmidagen, och sedan så går de in och värmer sig med lite varm mjölk eller liknandes.
    Det har även hänt att föräldrar har fått fara och hämta kläder. De vet om att det är ett ur och skur dagis, men vägrar allt som oftast ändå att ta med kläderna till dagis.

• SophiaM
    UpsyDaisy skrev 2009-12-16 20:40:08 följande:
    lol.....tror inte att det är föräldrarna som klär på barnet strumpbyxor och klänning ;) Har en treårig tös och det är en KAMP varje morgon eftersom hon vill ha klänning på sig men jag insisterar på varmare kläder :P Åh jösses....tar nog en halvtimme att få på den ungen ett par byxor. Ibland ger jag upp och tar med de varma kläderna i en påse till dagis istället.
    Förvisso har kidsen en egen vilja, men där måsta man som föräldrer bestämma vad som är okej att ha på sig. Min femåring har helst på sig strumpbyxor och klänning mest hela tiden, men där har vi fått kompromissa fram att hon på fredagar får välja själv vilka kläder hon vill ha (och då åker varmare kläder med till dagis precis som du säger) och de andra dagarna klär hon på sig efter vädret.
  • Blå Flygare
    UpsyDaisy skrev 2009-12-16 20:40:08 följande:
    Har just köpt strumpbyxor i ull Sen ska jag bara få på byxor utanpå det... Ulltröja under klänningen.

Nu fryser hon om fötterna; för ett par dar sen började hon klaga på att fodrade stövlarna var för trånga, och nu går de inte på Vi köpte dem i början av vintern efter konstens alla regler. Har i panik köpt ett par nya utan att hon var med, men de var för kalla, så idag frös hon när vi var ute i pulkabacken Och imorgon hinner jag inte köpa (om vi ska få mat i oss, och det går före!)

Och så ska PO.P overallen reklameras. Nu får jag ta på den nästan urväxta lindex-overallen, för den från po.p håller henne inte varm! Trots de lovade det i butiken, så besviken! Köper en dyr overall för det är det viktigaste plagget efter skorna, så blir hon både blöt och kall på nolltid
Svar på tråden Utomhus i minusgrader?