• Emster

Utomhus i minusgrader?

Nu är jag lite sur så jag vill gärna ha era åsikter om en sak:

Min dotter är fyra år, och vi trivs bra med hennes förskola. Det som är lite trist är att de inte alltid går ut så mycket, och att deras egen gård är ganska tråkig, det finns inte så mycket att göra där. En gång i veckan går de dock på utflykt till någon park i närheten och har med egen matsäck, och min dotter tycker att det är jättekul!

Tyvärr tycker jag dock att det har hänt lite för ofta att de ställt in utflykten på grund av i mitt tycke lite konstiga anledningar, till exempel att det är för mörkt eller dåligt väder. Visst är det inte så kul att gå ut om det ösregnar, men lite dimma och blött på marken borde väl inte vara världens problem tycker jag. Vi bor lite utanför Stockholm så det är inte som att det är kolsvart ute klockan nio på morgonen direkt.

Nu idag när jag lämnade frågade jag personalen om de ska åka pulka på utflykten imorgon, för då tänkte jag skicka med dotterns hjälm, men då fick jag till svar att de inte ska ha någon utflykt för det ska bli för kallt! Enligt SMHI ska det bli ca -8 grader och sol. De säger att de inte kan ha någon utflykt (de brukar vara ute i 1½ -2 timmar) för att barnen kommer att frysa så mycket då! Även om de äter matsäcken inne då de kommit tillbaka till avdelningen, för det är klart att det kanske är vara lite bökigt att låta alla ungarna fika ute.

Jag tycker att det låter jättekonstigt att barn i 3-5årsåldern inte ska kunna vara ute max 2 timmar i 8 minusgrader och åka pulka. Det är ju bara att klä på dem ordentligt! Eller har jag helt fel?

Till saken hör kanske att vi har fått positiva kommentarer flera gånger tidigare av personalen om att vi har så bra ytterkläder till vår dotter och att hon alltid håller sig torr och varm. För mig är det självklart att skicka med kläder till förskolan så att de ska kunna vara ute oavsett väder, och blir rätt irriterad om det nu är så att mitt barn inte får gå på utflykt bara för att andra föräldrar inte kan sätta på sina ungar varma kläder på vintern?!

Jag tänkte nog fråga personalen om det är där det kniper (det lät lite så på dem imorse) jag fattar ju att de inte kan skicka ut barn i kylan i för lite kläder. Men kan inte personalen kräva av föräldrarna att ungarna har kläder för att kunna vara utomhus i minusgrader?!

• Svar på tråden Utomhus i minusgrader?
  • Mary Jo

Oj! Det låter ju jättekonstigt. nu har inte jag några barn än själv men du måste ju ta upp detta med dom.

Med rätt kläder fryser man inte!

Jag bor i Luleå o hade dom kört samma grejj här hade ju barnen aldrig fått vara ute. här är det ju fråån -20 o kallare från dec-feb kanske mars oxå. haha!

Lycka till.

• The Maria

Har jobbat på ett fritids och hur mycket vi än tjatade på föräldrarna att skicka med ungarna varma kläder (och ombyten) så kom ungarna ofta i tunna, små byxor och utan vantar och mössor. Vi sa att alla barn skulle vara ute ett par timmar efter skolan och att det då behövdes varma kläder. Efter fem minuter ute var ungarna blåfrusna och bara stod och skakade (och då var det här i stockholmstrakten så det var sällan riktigt kallt ute heller). Så det funkade absolut inte att tjata på föräldrarna heller. Mycket konstigt anser jag.

• Stårschan
    The Maria skrev 2009-12-16 17:15:05 följande:
    Har jobbat på ett fritids och hur mycket vi än tjatade på föräldrarna att skicka med ungarna varma kläder (och ombyten) så kom ungarna ofta i tunna, små byxor och utan vantar och mössor. Vi sa att alla barn skulle vara ute ett par timmar efter skolan och att det då behövdes varma kläder. Efter fem minuter ute var ungarna blåfrusna och bara stod och skakade (och då var det här i stockholmstrakten så det var sällan riktigt kallt ute heller). Så det funkade absolut inte att tjata på föräldrarna heller. Mycket konstigt anser jag.
    Det borde vara obligatoriskt för sådana föräldrar att vara med sina barn en dag på dagis och vara med under ute leken för att själva känna hur mycket kläder man bör ha på sig. En del tänker nog inte längre än till att barnet inte ska frysa mellan hemmet och bilen...
    Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • The Maria
    Stårschan skrev 2009-12-16 17:35:51 följande:
    Det borde vara obligatoriskt för sådana föräldrar att vara med sina barn en dag på dagis och vara med under ute leken för att själva känna hur mycket kläder man bör ha på sig. En del tänker nog inte längre än till att barnet inte ska frysa mellan hemmet och bilen...
    Håller med. Istället för att kunna vara ute och springa av sig och få lite luft var vi ju till slut tvungna att släppa in ungarna vilket medförde ett himla liv och springande inomhus. Synd när vi inte kunde vara ute och leka mer bara för att föräldrarna vägrade skicka med kläder.
  • Mysfröken

The Maria skrev 2009-12-16 17:15:05 följande:

Jag jobbar på förskola och jag känner verkligen igen det du beskriver. Vi går ut med barnen iaf och det talar vi om för föräldrarna, men vi kan inte vara ute så länge då. Det är inte rätt att låta barnen frysa och gråta för att deras föräldrar inte tar med varma kläder. Vi har försökt på alla sätt att informara föräldrarna om att barnen behöver bättre kläder, men det går inte in. Vi har skrivit stora lappar på dörren, hängt lappar på varje barns hylla, pratat en och en med föräldrarna, men det hjälper inte.

Så döm inte ut personalen som lata, de gör nog så gott de kan utifrån de förutsättningar de har. Men jag tycker absolut att du ska ta upp detta med dem, ts.
  • Auris

Vad konstigt!
    Skulle de göra så hos oss skulle ju barnen inte få vara ute på hela vintern!
    Sedan tycker jag som förälder att det kan vara svårt ibland att beräkna hur mycket kläder man ska sätta på barnen. Häromdagen hade jag hoppat över fleecetröjan för det verkade så varmt. På dagis blåste det dock kallt (vi har lä på gården hemma). Jag fick skämmas och be dagispersonalen sätta på henne en lånetröja.

Sedan skulle jag nog egentligen vilja ha lite mer feedback på om barnen har lagom mycket kläder - det är ju dagispersonalen som är ute med dem och märker om de fryser eller inte. Nu är mina barn så stora att de går att fråga men när de var mindre var det svårt att veta hur mycket kläder som var lagom. Man vill ju inte att de ska svettas heller.

Om någon förälder alltid sätter på sitt barn för lite kläder måste ju dagispersonalen säga till dem. Men hur 17 de ska göra om föräldrarna ändå skickar för lite vet jag inte - lånekläder antar jag är det bästa för att inte barnen ska lida för att de har dumma föräldrar men rent principiellt är det ju fel - att se till att barnen har ordentliga kläder är ju föräldrarnas ansvar.

• jentho

Vi har ett ur och skur dagis.
    Barnen får vara ute minst 1,5 timmer per dag oavsett väder.
    Det är bara om det händer nåt speciellt annat som de är inne, tex så var det stort pepparkaksbak före lucia, då var de inne, annars är de ute varje dag.

• anåm
    Mysfröken skrev 2009-12-16 18:53:46 följande:
    The Maria skrev 2009-12-16 17:15:05 följande: Jag jobbar på förskola och jag känner verkligen igen det du beskriver. Vi går ut med barnen iaf och det talar vi om för föräldrarna, men vi kan inte vara ute så länge då. Det är inte rätt att låta barnen frysa och gråta för att deras föräldrar inte tar med varma kläder. Vi har försökt på alla sätt att informara föräldrarna om att barnen behöver bättre kläder, men det går inte in. Vi har skrivit stora lappar på dörren, hängt lappar på varje barns hylla, pratat en och en med föräldrarna, men det hjälper inte. Så döm inte ut personalen som lata, de gör nog så gott de kan utifrån de förutsättningar de har. Men jag tycker absolut att du ska ta upp detta med dem, ts.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    tyvärr är det allt för ofta som barnen kommer för dåligt klädda, och inte finns det något på hyllan att fylla på med.
    Oftast så är man ju ute i några minuter även om det är - eller dåligt väder.

Auris: förstår att det kunde vara skönt att få lite feedback. Dock inte all personal som tänker på att ge det..

Det bästa är ju när det finns kläder på hyllan att variera med, tunnare och tjockare..

Men som sagt, i de flesta fall tror jag inte det handlar om personalens lathet/bekvämlighet, utan att vissa föräldrar inte förstår att klä sina barn trots lappar och "tjat".
    Bara synd om de barn som har vettiga kläder, som blir utan utflykt.
  • garib

Tyvarr har manga barn valdigt daliga vantar och tunna strumpor, mm .Idag var det flera barn pa min forskola som ville ga in efter en halvtimme pga daliga klader. Jag jobbar i sthlm.

• SophiaM

Föräldrar ÄR verkligen konstiga djur.
    I det här fantastiska vädret är det väl självklart att kidsen ska få leka ute.
    Hur svårt ska det vara; underställ, fleeceställ, ullsockor och sen bra ytterkläder?
    Blir så less på föräldrar som enbart tar på ungarna saker som är fina, ex. strumpbyxor, en tunn klänning och sen en overall. Hur tänker dom där?

På förskolan som jag jobbar har ungarna knappt några extrakläder alls på sina hyllor (knappt ens galonisar) vilket jag ser som ett skämt.
    Mina ungar har minst två ombyten var på förskolan, det är skäligt tycker jag.

Svar på tråden Utomhus i minusgrader?