• Emster

Utomhus i minusgrader?

Nu är jag lite sur så jag vill gärna ha era åsikter om en sak:

Min dotter är fyra år, och vi trivs bra med hennes förskola. Det som är lite trist är att de inte alltid går ut så mycket, och att deras egen gård är ganska tråkig, det finns inte så mycket att göra där. En gång i veckan går de dock på utflykt till någon park i närheten och har med egen matsäck, och min dotter tycker att det är jättekul!

Tyvärr tycker jag dock att det har hänt lite för ofta att de ställt in utflykten på grund av i mitt tycke lite konstiga anledningar, till exempel att det är för mörkt eller dåligt väder. Visst är det inte så kul att gå ut om det ösregnar, men lite dimma och blött på marken borde väl inte vara världens problem tycker jag. Vi bor lite utanför Stockholm så det är inte som att det är kolsvart ute klockan nio på morgonen direkt.

Nu idag när jag lämnade frågade jag personalen om de ska åka pulka på utflykten imorgon, för då tänkte jag skicka med dotterns hjälm, men då fick jag till svar att de inte ska ha någon utflykt för det ska bli för kallt! Enligt SMHI ska det bli ca -8 grader och sol. De säger att de inte kan ha någon utflykt (de brukar vara ute i 1½ -2 timmar) för att barnen kommer att frysa så mycket då! Även om de äter matsäcken inne då de kommit tillbaka till avdelningen, för det är klart att det kanske är vara lite bökigt att låta alla ungarna fika ute.

Jag tycker att det låter jättekonstigt att barn i 3-5årsåldern inte ska kunna vara ute max 2 timmar i 8 minusgrader och åka pulka. Det är ju bara att klä på dem ordentligt! Eller har jag helt fel?

Till saken hör kanske att vi har fått positiva kommentarer flera gånger tidigare av personalen om att vi har så bra ytterkläder till vår dotter och att hon alltid håller sig torr och varm. För mig är det självklart att skicka med kläder till förskolan så att de ska kunna vara ute oavsett väder, och blir rätt irriterad om det nu är så att mitt barn inte får gå på utflykt bara för att andra föräldrar inte kan sätta på sina ungar varma kläder på vintern?!

Jag tänkte nog fråga personalen om det är där det kniper (det lät lite så på dem imorse) jag fattar ju att de inte kan skicka ut barn i kylan i för lite kläder. Men kan inte personalen kräva av föräldrarna att ungarna har kläder för att kunna vara utomhus i minusgrader?!

• Svar på tråden Utomhus i minusgrader?
  • Manchester
    SophiaM skrev 2009-12-16 20:02:07 följande:
    Föräldrar ÄR verkligen konstiga djur. I det här fantastiska vädret är det väl självklart att kidsen ska få leka ute. Hur svårt ska det vara; underställ, fleeceställ, ullsockor och sen bra ytterkläder? Blir så less på föräldrar som enbart tar på ungarna saker som är fina, ex. strumpbyxor, en tunn klänning och sen en overall. Hur tänker dom där? På förskolan som jag jobbar har ungarna knappt några extrakläder alls på sina hyllor (knappt ens galonisar) vilket jag ser som ett skämt. Mina ungar har minst två ombyten var på förskolan, det är skäligt tycker jag.
    Men hur gör man när man vet att personalen inte tar av barnen de varma kläderna när de går in? Båda mina barn gick i fleecekläder, underställ i ull mm inomhus på vintern om vi tog på dem det inför utelämningen. I alla fall tills de var så stora att de klarade att avgöra själva hur mycket kläder de skulle behålla på och sedan ta av det de inte behövde. Att vi uttryckligen bad dem plocka av ett extra lager hjälpte sällan.

Den förskola som sonen går på nu är bättre med att ta av, men istället fanatiska med att klä på. Jag vågar knappt ha varma extrakläder på hyllan, för de klär på barnen allt som finns där. Sonen har en varm overall, men har ändå fått på sig fleecetröja under när det var 7-8 grader varmt. Man vill ju förstås inte att barnen ska frysa, men inte heller att de ska svettas.

Föräldrar må vara konstiga djur, men det är inte helt lätt att veta hur vi ska agera alla gånger.
  • Tjohalia
    SophiaM skrev 2009-12-16 20:02:07 följande:
    Föräldrar ÄR verkligen konstiga djur.I det här fantastiska vädret är det väl självklart att kidsen ska få leka ute.Hur svårt ska det vara; underställ, fleeceställ, ullsockor och sen bra ytterkläder?Blir så less på föräldrar som enbart tar på ungarna saker som är fina, ex. strumpbyxor, en tunn klänning och sen en overall. Hur tänker dom där?På förskolan som jag jobbar har ungarna knappt några extrakläder alls på sina hyllor (knappt ens galonisar) vilket jag ser som ett skämt.Mina ungar har minst två ombyten var på förskolan, det är skäligt tycker jag.
    haha, då ska jag chocka dej! Här har vi haft -15 grader hela veckan, idag toppar vi på -17, och min dotter på 4,5 år har haft strumpbyxor och kortärmad klänning hela veckan på dagis. Helt enkelt för att den är ny, hon har fått den av mormor och vägrar ta nåt annat just nu. Jag har varit bortrest i två veckor och kom hem i lördags så vi har nog mycket kamper om diverse saker just nu, jag strider inte om klänningen utan anser att hon klarar sej även i utelek så länge jeg ser till att polokrage, tjocksockar och fleeceunderställ finns på dagis.

Mitt problem är snarare det motsatta, varma kläder finns på dagis men dom ser f*n inte till att hon får på sej det utan hon går omkring ute blöt och kall istället, det har hänt att jag fått ta henne raka vägen till duschen efter dagis för att tima upp stackaren som varit knallröd om fötterna av köld! Och detta har jag givetvis tagit upp ett flertal gånger, kan hända att det är något bättre, men det är fortfarande inte bra!
    Nu i höst flyttade hon över till storbarnsavdelningen och sen dess har det varit mycket problem med hennes kläder, helt enkelt för att ungarna får klara sej själva och själva ta ansvar för påklädning, ett ansvar som inte jag anser att en 4-åring klarar av själv. Hon kan inte avgöra hur kallt det är ute och om hon behöver fleecetröjan under overallen eller ej, eller hurvida hon behöver tjocksockar i skorna eller ej! Hon klarar inte av att dra overallen över skorna själv och hon får inte upp handskarna över overallen, vilket resulterar i att hon får in snö i både skorna och handkarna om ingen hjälper henne med detta!
  • Cajsaliten

Min dotter är uppvuxen i Luleå. Där var de alltid ute åtminstone en stund varje dag även om det var åtskilliga minusgrader. När sonen började på dagis här i Stockholm så blev jag förvånad när de var inne hela dagarna bara för att det var 3-4 minusgrader. Jag frågade varför och de sa att barnen fryser ute. Min son sa aldrig att han frös. Men efter ett tag så upptäckte jag att när barnen väl var ute på vintern så använde personalen aldrig mössa själva. Ingen av dem! Så jag misstänker fortfarande att det var de som frös, inte barnen...

• Catti41

På vår förskola så vet jag att det finns barn som inte har tillräckligt med kläder (av vilken anledning det nu kan vara) för att klara kallt vinterväder, men då brukar alltid en pedagog ta ut de barn som HAR bra med kläder. Så min grabb är alltid ute på dagarna.
    På vår förskola är man alltid ute på förmiddagen men sen kan det ibland vara ett gäng som går ut på eftermiddagen också, med en pedagog. Det är de barnen som kan behöva "rastas" lite. T ex min son...

Så det är ju en möjlighet, att en pedagog tar en grupp ute och en pedagog har en grupp inne.

• Rulltrappa

jag kan också bli lite fundersam när det gäller sånt. här har man planerat och handlat så att sonen ska kunna vara ute och leka i alla väder och så stannar de inne... men jag har fått förklaringar som jag tycker är ok.

just idag tycker jag däremot att det är befogat att stanna inne, det blåser för fasen issplitter i ansiktet och mot det hjälper bara väpnarhuva och skidglasögon! ;)

• Amani

Vår förskola sätter gränsen vid -15 för de mindre barnen eftersom de inte alltid kan röra sig så mycket i sina tjocka kläder och därför lätt blir kalla. För de äldre tror jag att gränsen är mer flytande - fuktigt, -5 och snålblåst kan kännas kallare än -20, torr luft och solsken.

• EHel

Jag hoppas verkligen de varit ute med sonen idag, trots -17. Det är ju mörkt när vi hämtar trots att klockan inte är mer än 15.
    Att lägga över ansvaret på personalen att byta till bättre utekläder tycker jag är tveksamt - de har vansinnigt många barn, och ska de byta alla kläder på alla barn förstår jag om de inte kommer ut den dagen. Bättre att de har kläder som funkar att ha underst och sen ta med de andra lagren för påklädning innan utgång!

Nu ska jag skynda mig in med en inlämningsuppgift!!

• Ljusa

Oj, jag skrev ett likadant inlägg...
    Håller med TS

• Ljusa
    Liiza skrev 2009-12-16 20:37:20 följande:
    Tänkte på det jag med.. Det finns de som inte har råd, eller har andra orsaker inte har kläder till barnen.. Synd att det inte finns lite extrakläder på förskolan, det är ju synd att barnen ska behöva lida.... -----På vår förskola (eller kanske på alla förskolor ? ) tjatas det mycket om kläderna... Jag söker ofta kläder, "du har väl inte märkt dem" kan jag få till svar Jag har sökt tre par ullsockar länge, idag "vips" hade han på sig dem när han kom hem, och de var märkta (vilket alla kläder är ) Igår fick vi påminnelse om galonvantar, på sonens hylla fanns det tre par (!) hahaha, jaja... -----ts, klart inte några minusgrader ska sätta stopp för en utflykt, fråga om det finns någon annan orsak? Kanske lite personal just den dagen eller nåt?
    Men de ska ju gå till och från dagis + att de ska väl inte vara inne i flera månader för att föräldrarna inte kan fixa kläder.
Svar på tråden Utomhus i minusgrader?