Utomhus i minusgrader?
Nu är jag lite sur så jag vill gärna ha era åsikter om en sak:
Min dotter är fyra år, och vi trivs bra med hennes förskola. Det som är lite trist är att de inte alltid går ut så mycket, och att deras egen gård är ganska tråkig, det finns inte så mycket att göra där. En gång i veckan går de dock på utflykt till någon park i närheten och har med egen matsäck, och min dotter tycker att det är jättekul!
Tyvärr tycker jag dock att det har hänt lite för ofta att de ställt in utflykten på grund av i mitt tycke lite konstiga anledningar, till exempel att det är för mörkt eller dåligt väder. Visst är det inte så kul att gå ut om det ösregnar, men lite dimma och blött på marken borde väl inte vara världens problem tycker jag. Vi bor lite utanför Stockholm så det är inte som att det är kolsvart ute klockan nio på morgonen direkt.
Nu idag när jag lämnade frågade jag personalen om de ska åka pulka på utflykten imorgon, för då tänkte jag skicka med dotterns hjälm, men då fick jag till svar att de inte ska ha någon utflykt för det ska bli för kallt! Enligt SMHI ska det bli ca -8 grader och sol. De säger att de inte kan ha någon utflykt (de brukar vara ute i 1½ -2 timmar) för att barnen kommer att frysa så mycket då! Även om de äter matsäcken inne då de kommit tillbaka till avdelningen, för det är klart att det kanske är vara lite bökigt att låta alla ungarna fika ute.
Jag tycker att det låter jättekonstigt att barn i 3-5årsåldern inte ska kunna vara ute max 2 timmar i 8 minusgrader och åka pulka. Det är ju bara att klä på dem ordentligt! Eller har jag helt fel?
Till saken hör kanske att vi har fått positiva kommentarer flera gånger tidigare av personalen om att vi har så bra ytterkläder till vår dotter och att hon alltid håller sig torr och varm. För mig är det självklart att skicka med kläder till förskolan så att de ska kunna vara ute oavsett väder, och blir rätt irriterad om det nu är så att mitt barn inte får gå på utflykt bara för att andra föräldrar inte kan sätta på sina ungar varma kläder på vintern?!
Jag tänkte nog fråga personalen om det är där det kniper (det lät lite så på dem imorse) jag fattar ju att de inte kan skicka ut barn i kylan i för lite kläder. Men kan inte personalen kräva av föräldrarna att ungarna har kläder för att kunna vara utomhus i minusgrader?!