• Antonsmamma07

När blev era barn blöjfria?

När blev era barn blöjfria på dagen? Och svara gärna även på hur länge ni tränade och när dom blev fria på natten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 09:44
    Ni som har flera barn välj de första och skriv gärna med resten:)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blev era barn blöjfria?
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Ska tillägga att sonen ofta uttryckte att han tyckte om sin blöja medans dottern inte alls gillade den. Tog av den själv, tyckte den var obekväm.

Nattetid har det bara funkat, visst nägra missöden men oftast så hänger hon med mig upp på natten och kissar (jag är gravid och kissar ett antal ggr om natten )

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & lillebror med BF 3/5-10 ★*☆
  • Lajkie

Kan jag få lite tips!

Min dotter är nu 3 år och 1 mån. Vi har introducerat henne för pottan runt 1½ så det är bra länge sedan. På somrarna går hon utan blöja, men ingen klocka har ringt för henne.
    Natt-torr kan hon inte bli på länge för hennes blöja är blytung på natten.
    Hon skriker rakt ut när jag föreslår att vi ska vara utan blöja och ha trosor och gå på pottan. Har även föreslagit toaletten.
    I höstas hade hon en period då hon gick på pottan dagtid, men sen föll hon tillbaka i samma gamla blöjvanor.
    Hon är ju inte ett dugg säker, skulle inte kunna gå ut.
    Läste någonstans om att vissa barn hade för stor urinproduktion, eller vad man ska säga, tänkte eftersom hon kissar fulla blöjan på natten och är ändå 3 år fyllda.
    Hon är väldigt, väldigt för sig i alla övriga saker, tal, motorik och rita, skriva, räkna, allt sånt är hon jätteduktig med och har även varit tidig.
    Hon är född fullgången och var iofs lite tillväxthämmad pga havandeskapsförgiftning, men det borde väl inte vara någon orsak.
    Har försökt ta upp med BVC men det säger bara träna, träna... svårt att träna med någon som vägrar kissa på pottan :(
    En period (i höstas) köpte jag en bok som handlade om att gå på pottan (Pixibok) och då fick hon lika som tjejen i boken ett klistermärke för varje gång hon kissade i pottan. Ja, det funkade någon vecka sen var det tillbaka på noll igen.
    Den där perioden så hamnade ungefär var tredje kiss på pottan och två av tre på golvet.
    Men nu vill hon ju inte ens kissa på golvet liksom :(
    Hon har precis också börjat på dagis, för 2½ månad sen. Och hon har en lillasyster som använder blöjor som är 1 år.
    Hjälp! Jag trodde verkligen inte att min 3-åring skulle ha blöjor.

• FruStolpe

Mina 2 första är pojkar, de blev torra på dagen vid 2 års åldern. 1:a pojken var ungefär 3 före han var torr på natten(han har diabetes och kissar alltså mycket när sockret är hoppigt...därav så sent). Pojke nummer 2 var torr på natten när han var 1.
    Dottern som är yngst var torr dag och natt vid 1år.

Dottern behövde man inte träna alls egentligen, visade bara några gånger potten för henne, och när hon fattat vad den var till för så ville hon kissa och bajsa på den. Son nummer 2 var det lite lika med, inte mycket tränas alls. Son nr.1 är den som vi tränat mest med, det var sommar och vi var nån vecka på stugan och hade pottan ute och han fick vara utan byxor på ute. När vi kom hem var han torr på dagen. Sen tog det lite längre till att få honom torr på natten, just p.g.a diabetesen. Hade klockan att ringa 3ggr/natt och hade då upp honom att kissa. Sen minskade vi till 2ggr/natt, sen till 1ggr/natt och på ungefär 3veckor var han torr även nattetid.

• Missvampiria

Sonen blev torr när han var 2,5 år. Slutade med blöja på natten direkt också.
    Hade blöja ibland när vi skulle ut och åka då man inte visste hur det fanns med toaletter och så och visst blev det olyckor i början, men efter nån månad gick det bättre

~Neo 16/1-07 och Bebis i magen med BF 26/12-09~
  • CCA

blöjfri på dagen från 2,5år. natt blöjan kunde vi ha tagit bort redan vid 1år men hon hade den kvar till hon slutade med dagblöja

• Vilmagbg

Sonen blev blöjfri dag o natt när han var strax över 3 år. Vi märkte att blöjan var torr på morgonen och då beslutade vi att han skulle sluta med blöja eftersom han kunde hålla sig hela natten.
    Vi satte honom på pottan varje morgon från att han var 7-8 månader och det kom ofta kiss men dagtid var han helt ointresserad av att gå på pottan.
    Vi tog bort blöjan helt och efter 2 veckor funkade det.

• Idacha

Min dotter är snart två år och har börjat gå på pottan så smått. Ibland hinner hon säga till inna och ibland inte. Kommer nog satsa ordentligt när det blir lite varmare ute. Nu funkar de ju bara när vi är hemma och inne... Hon går dessutom på utedagis så de är inte inne så mycket så då blir det svårare där med med alla tjocka kläder...

Undrar bara om någon har erfarenhet av om det är svårare att sluta med nattblöja om de dricker välling på kvällen. Min dotter dricker välling innan hon lägger sig och på morgonen är blöjan alltid rejält tung.

• ungmamma89

Min var 2 år när han själv bestämde sig för att bjöla var äckligt, han vägrade ha den på sig, oavsett tid på dygnet, och visst hände det olyckor, speciellt på nätterna, men han ville ändå inte ha blöja, så han fick helt enkelt låta bli att ha det, så fick jag ta hand om tvätten istället :)

• Älskarlivet

Vad hände ?

Vår son var 2 år när han slutade med blöja på dagen. 2 år och 2 år och 4 månader när han slutade med blöja på natten (han dricker fortfarande välling på kvällen).

Vi gjorde ingenting - dagis gjorde allt!! (Montessoridagis så dom har filosofin att barn klarar sig utan blöja. Typ)
Svar på tråden När blev era barn blöjfria?