• Antonsmamma07

När blev era barn blöjfria?

När blev era barn blöjfria på dagen? Och svara gärna även på hur länge ni tränade och när dom blev fria på natten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 09:44
    Ni som har flera barn välj de första och skriv gärna med resten:)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blev era barn blöjfria?
  • FamBroberg
    Lajkie skrev 2009-12-19 09:16:45 följande:
    [citat]
    Kan jag få lite tips! [citat/]

Här har du en som haft det exakt likdant!
    Min kille är 3 år och fyra månader och har HATAT potta och allt vad det heter. Någon gång har han suttit men då har man verkligen fått distrahera honom med massvis med andra saker, och även jag tog fram pottan när han var runt 1 ½ år gammal.

Han blev natt-torr för några månader sedan, hans blöja var nästintill torr varje morgon.
    Och när han är naken är han jätteduktig, MEN så fort kläderna åker på så slutar han fundera på att han måste kissa/bajsa.
    Vi tog bort pottan och så får han gå på stora toaletten istället. Det fungera MYCKET bättre.

Nu har han varit utan blöja i tre dagar och tre nätter. Dom tog slut och jag beslöt mig för att inte köpa några nya, för då kommer det bara börja om.
    Han har inte kissat i sängen alls, och han har bajsat på sig två gånger, varav en var mitt fel eftersom jag inte fattade att han ville gå och bajsa. Annars så är han jätteduktig.
    Vi kissar innan vi åker iväg, när vi kommer fram.
    Igår var vi ute i två timmar med en massa kläder på oss med pulka och hela grejjen, och han lyckades hålla sig.

Tips vet jag inte om jag har, förutom att skippa pottan och visa din dotter att när man är stor använder man toaletten. Det kanske funkar? Alla barn gillar inte pottor.
    Sen kör jag bara, men en massa tvätt kommer det nog bli! ;9
  • krut34

Två och ett halvt år var han när han slutade med blöja på dagtid. Det gick snabbt och enkelt.

Vi försökte sluta med nattblöja strax efter det, men efter några lyckade nätter skedde flera olyckor. Vi ville inte att vårt barn skulle må dåligt över det, så han fick använda nattblöja ett tag till. När han var drygt 3 år slutade vi med nattblöja igen och han har inte kissat ned sig en enda gång. Han är nu 4 år.

• lillvilda

min son började vid 2 år att vara utan blöja om dagen. Idag vid 2½ år är han i stort sett dagtorr. Har råkat kissa på sig nån enda gång de sista månaderna. Jag fegar ur ibland å sätter på blöja om vi ska vara ute länge och det är kallt. Det är väll iförsig mer för mig än honom. Han klarar sig hela natten utan blöja men ibland sätter jag på honom tidigt på morgonen för att han inte ska råka kissa medan han vaknar till.

• Bite me

Min son är fem o har varit blöjfri dagtid sedan han var tre år, dock har han fortfarande blöja nattetid.
    Dottern är tre o har varit blöjfri sedan hon var 18 månader dagtid, men har blöja på natten än.
    Yngsta är två år o har fortfarande blöja dag som natt.

• Makane

Hon var nästan exakt 3 år och blev blöjfri på både dagen och natten samtidigt.

• stellah

Min son är 6 och har fortfarande nattblöja.
    Har även lite fakta att ge till er som kanske oroar er eller känner press med potträning och för att få ert barn torra.
    Två elever i varje klass, alltså i skolan, är sängvätare och var tionde sjuåring är sängvätare.
    Det finns pojkar, som oftast har detta problem, som ända upp till mellanstadiet kissar i sömnen.
    Detta beror på tre saker,
    ett är att man har en för liten blåsa, två är att man har för lite av hormonet som styr urinproduktionen och det tredje är att barnet sover väldigt djupt på natten.

Ville bara flika in detta för ibland är andra föräldrar väldigt dömande mot andra vars barn inte är torra

Kram o god jul på er!

• Tres26

Alla mina tre barn har varit dagtorra vid 2 år ålder o natt torra vid 2½.

• FruMadde4barnTätt

sonen var 3 år

• FruMadde4barnTätt

han hade vattenkoppor och tyckte blöjan kliade, så vi provade ta av den.
    det har inte fungerat innan 3 år.

han är inte blöjfri natten, men han kissar allt mindre i blöjan på natten, och han kissar ibland på toan på natten på eget initiativ.

Svar på tråden När blev era barn blöjfria?