• Antonsmamma07

När blev era barn blöjfria?

När blev era barn blöjfria på dagen? Och svara gärna även på hur länge ni tränade och när dom blev fria på natten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 09:44
    Ni som har flera barn välj de första och skriv gärna med resten:)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blev era barn blöjfria?
  • Life is a bitch

ettan va drygt 3 år när han va torr på dagen och har fortfarande blöja på natten, blir 5 år i feberuari (han vaknar inte förrän han redan kissat, har kört utan blöja i 3 veckor nu snart och det är lika blött varje morgon )

tvåan är 2,5 år och vill inte gå på varesig potta eller toalett, så det får vänta.

trean är 3 månader och har blöja

• inkka

Vår första slutade med blöja på dagen några månader innan hon blev 3. Knappt ett halvår senare slutade hon med nattblöja med. Hon var helt klar med blöja då, så det hände bara någon enstaka olycka i början, sen har det gått hur bra som helst.

Lilltjejen är 2½ nu och har varit utan blöja på dagarna några månader nu. Hon är inte helt pålitlig än. Och bajsa i toaletten gör hon nästan aldrig. Så "dagtorr" kan vi inte kalla henne än. Hon vill inte ha blöja längre, så hon slipper. Om vi ska åka bil lite längre har hon fått ha blöja. Men, den är oftast torr.

• inkka

Life is a bitch skrev 2009-12-19 17:24:47 följande:

ettan va drygt 3 år när han va torr på dagen och har fortfarande blöja på natten, blir 5 år i feberuari (han vaknar inte förrän han redan kissat, har kört utan blöja i 3 veckor nu snart och det är lika blött varje morgon ) tvåan är 2,5 år och vill inte gå på varesig potta eller toalett, så det får vänta. trean är 3 månader och har blöja
    Har ni provat att låta honom sova helt bar om rumpan? Det ska vara mindre risk att man kissar i sömnen då. Vår lilla har inte kissat i sängen när hon sovit naken om baken (de gånger hon kissat ner blöjan och vaknat, och jag inte orkat sätta på en ny). Om ni inte testat kan det ju vara värt prova :)
  • Ankissen

2,5 var Elliot när han blev blöjfri på dagen, men det var långt ifrån fritt från olyckor tills nu när han är fyra. Nu går det bra de flesta dagar. Nattblöjan tog vi i somras, när han var 3½. Det går bra på nätterna om han inte får för mycket att dricka på kvällarna.

• saker

2år 3mån, både dag och nattorr samtidigt. började öva första semesterdagen och hoppades på att jag skulle hinna på mina 3 v sem, gick utan olyckor redan första dagen, och efter 2 torra dagar skippades även nattblöjan!

• Sunnie G

Båda våra barn tog vi bort blöjan runt 2 år. Vi pratade med dem innan så de visste vad som skulle hända. I ca 1 vecka hände det lite olyckor men sen kom de på hur det gick till. Äldsta barnet hade dock nattblöja till s han var 4 år då han hade väldigt svårt att hålla torrt på natten. Men yngsta gick det bra för från början.

• Knubbe12

Har tagit bort blöjan på både dottern och sonen vid ca 2 årsålder. Försökte uppmuntra dem att gå på pottan/toaletten ofta och berömde dem när de "lyckades". De hade blöja på natten någon vecka efter vi hade slutat med blöja på dagen, men sedan kunde vi ta bort även denna. Gick väldigt smidigt och snabbt med dem båda! ;o)

• Förälskad

Min dotter är drygt 1,5 år och har blöja på både dagen och natten. Vi har börjat potträna henne lite nu, men hon känns inte mogen för det än. Vi avvaktar tills hon är 2 år och ser om det går bättre då.

• Life is a bitch
    inkka skrev 2009-12-19 17:42:22 följande:
    Life is a bitch skrev 2009-12-19 17:24:47 följande: Har ni provat att låta honom sova helt bar om rumpan? Det ska vara mindre risk att man kissar i sömnen då. Vår lilla har inte kissat i sängen när hon sovit naken om baken (de gånger hon kissat ner blöjan och vaknat, och jag inte orkat sätta på en ny). Om ni inte testat kan det ju vara värt prova :)
    tack för tipset, ska testa det

han är ändå såpass att han vaknar och går upp och byter om.
    spelar ingen roll om han dricker välling eller inte, det är sjöblött ändå
  • mamma till lilla skrutt

Röstade för dottern som blev helt torr både dag och natt vid 2 år och ca 3 månader. Vi tränade inte på något speciellt sätt. Bara visade henne att man kunde kissa på pottan och frågade då och då om hon ville. Det ville hon nästan aldrig - tills hon en dag sade " nu vill jag kissa på pottan" och då började hon med det + slutade samtidigt helt med att kissa i blöjan på natten också, så den åkte efter ngn månad.
    Sonen fyller snart 2 år, och vill ibland prova sitta på pottan, men inget har ännu kommit...

Svar på tråden När blev era barn blöjfria?