• Midka

Tråddödare forts....

Så har det gått snart tre månader sen förra startades. Välkomna hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:15
    Velan!!!!!

Snälla kolla min profil eller FB!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:17

MEH!!!!!
    Hallååååå!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:19

Snacka om att sitta i glasbur!!
    Ni ser mig inte längre...
    buuuhääääääää!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:21

Äsch!
    Lika bra att ge upp.... Vi ses på onsdag då ... *suck*

Kram på er!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:23

Woho!!!! Tack Velan!
    Vi ses om ett par dygn då...
    Jag kan inte skicka vare sig mail eller svara i tråden....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:28

Exakt som Mandi skrev! Jag ser er men jag kan inte svara i tråden. Endast uppdatera min pres och skriva här i TS...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 10:01
    Här kommer dennya tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360-2185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 12:14
    Snyggt att länka till sig själv...
    Här kommer den riktiga.... (hoppas jag)

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m51482720.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 21:48

Då tar jag chansen att få sista ordet här. Tråd! Vila i frid du har varit fantastisk. Så många stunder vi fått fira med dig, vi saluterar dig!

• Svar på tråden Tråddödare forts....
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-02-08 16:45:42 följande:
    Vad betyder detta:Korrelation är inte kausalitet.???
    Korrelation är att två fenomen uppträder i förhållande till varandra; kausalitet är att det ena fenomenet orsakar det andra.

Till exempel så finns det en korrelation mellan mycket brott och många fängelser. Alltså finns det en korrelation mellan mängden brottslighet och mängden fängelser. Däremot har man inte lyckats se vilket som orsakar vad. Är det så att man på grund av brottsligheten får fler fängelser eller är det så att om man lättvindigt sätter folk i fängelse så när man brottsligheten? Det vet man inte och därför har man inte lyckats fastställa någon kausalitet.

Lika dant så har skolor med uppgivna lärare sämre elever. Alltså en korrelation. Men var det de dåliga eleverna som gjorde att lärarna gav upp, eller var det att lärarna var uppgivna som gjorde att eleverna inte utvecklades? När man kommit fram till det så har man en kausalitet.

Korrelationer är alltid lättare att forska fram än kausaliteter.

Scratchys boktips: Freakonomics av någon författare som heter typ Stephen eller nåt... Lewis kanske...
    Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.
  • Jagbyttenick
    Roses skrev 2010-02-08 16:38:43 följande:
    Okej då, jag ger mig. Jag vill ha Tom Cruise och Brad Pitt som älskare. Går det?
    Ja varför inte? En vampyrs bekännelser är himla bra alltså. Fast IRL vettifan om jag skulle vilja röra TC med täng ens, han verkar ju helt vrickad. BP verkar het ändå
    Fem utropstecken eller fler är ett säkert tecken på en sjuk hjärna!!!!!
  • Velour
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:53:56 följande:
    Korrelation är att två fenomen uppträder i förhållande till varandra; kausalitet är att det ena fenomenet orsakar det andra.Till exempel så finns det en korrelation mellan mycket brott och många fängelser. Alltså finns det en korrelation mellan mängden brottslighet och mängden fängelser. Däremot har man inte lyckats se vilket som orsakar vad. Är det så att man på grund av brottsligheten får fler fängelser eller är det så att om man lättvindigt sätter folk i fängelse så när man brottsligheten? Det vet man inte och därför har man inte lyckats fastställa någon kausalitet.Lika dant så har skolor med uppgivna lärare sämre elever. Alltså en korrelation. Men var det de dåliga eleverna som gjorde att lärarna gav upp, eller var det att lärarna var uppgivna som gjorde att eleverna inte utvecklades? När man kommit fram till det så har man en kausalitet.Korrelationer är alltid lättare att forska fram än kausaliteter.Scratchys boktips: Freakonomics av någon författare som heter typ Stephen eller nåt... Lewis kanske... Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.
    Bra bra, fortsätt...Jag lär mig mer av dig än av det jag läst.
  • Scratchy
    Steven Levitt och Stephen J Dubner har skrivit Freakonomics.
  • Jagbyttenick
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:45:42 följande:
    Ja, det kommer ju in mer och mer kognitiv beteendeterapi i behaviorismen, och det är nog positivt tror jag. Jag förstår vad du menar, absolut.Man kan också se det så här att om man har kronisk huvudvärk på grund av stress så kan huvudvärkstabletter hjälpa bra. Men huvudvärken stannar, bara att man inte känner av den. Om man jobbar för att förändra sin situation till att bli mindre stressande så kommer man inte att behöva tabletterna.Likadant så kan det vara så att om man inte är nöjd med sin partners beteende så kan man genom Skinners metoder få en föeändring på dennes beteenden, men förmodligen så uppstod ju partnerns beteende ur någonting, till exempel en ångest eller brist på grundläggande behov. Och kommer man inte åt dem så kommer man förmodligen inte att komma tillrätta med problemet i det långa loppet. NLP jobbar ju med detta genom att analysera presumtiva omvärldsförändringar innan man sätter igång arbetet. Inom KTB saknas detta fortfarande; man hittar inte orsaken till udda fobier eller irrelevant ångest utan slätar bara över den.Vet inte hur Skinner ställer sig till det, men det skulle vara intressant om du kan ge en tanke på det.
    *Är sjukt stressad med grym huvudvärk och orkar bara läsa de första tre meningarna*
    Tur att huvudvärkstabletter hjälper mot stress!
    Fem utropstecken eller fler är ett säkert tecken på en sjuk hjärna!!!!!
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-02-08 16:49:41 följande:
    Ska vi bilda klubb?
    Sure. :)

Förstår nu vad mina killkompisar går igenom när dom är med mig?

Sedek sitter säkert och är rädd att han ska bli tagen för en "klädhängare" om hans ka upp och Scrath har blivit totalt förvirrad. Det brukar hända killar som inte känner mig. {#lang_emotions_laughing}

Bäst jag är extra snäll mot mina killkompisar så jag inte förlorar dom.
    Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
  • Velour

Roses (kan inte citera), män är från Mars och kvinnor är från Venus?

• Scratchy
    Velour skrev 2010-02-08 16:51:03 följande:
    Fast det är sant. Jag måste ha absolut tystnad om jag ska kunna koncentrera mig 100% på kurslitteraturen. Hahha, ska vi fråga Scratchy om den psykologiska termen?
    Vissa människor har lättare att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, andra har lättare för att ta in helheter. Det finns lite olika saker det kan kopplas ihop med, till exempel kön och etnicitet. En amerikan har till exempel större tendens att fokusera all sin uppmärksamhet på en sak, medan en svensk har tankarna lite mer överallt på en gång. Män har lättare att stänga ute saker de inte fokuserar på medan kvinnor lättare uppmärksammar saker de inte försöker tänka på eller se eller höra. Däremot är skillnaderna mellan kön ganska små, så en amerikansk kvinna är mer enhetligt fokuserad än en svensk man.

Men det kan också orsakas av stress och att man sovit dåligt eller är hungrig. Så det är nog inget psykologiskt fenomen utan ett personlighetsdrag som påverkas av de tillfälliga omgivningarna. Men nu gissar jag lite...
  • I Blackrose I
    Jagbyttenick skrev 2010-02-08 16:57:31 följande:
    *Är sjukt stressad med grym huvudvärk och orkar bara läsa de första tre meningarna* Tur att huvudvärkstabletter hjälper mot stress!
    Linda Lovelace:s filmer är annars otrolig bra för stress.

Gör hennes övningar så ska du se att stresseb ger med sig.

Lycka till. {#lang_emotions_sunny}
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-02-08 17:01:00 följande:
    Roses (kan inte citera), män är från Mars och kvinnor är från Venus?
    Snarare män från venus och kvinnor från mars? {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Tråddödare forts....