• Midka

Tråddödare forts....

Så har det gått snart tre månader sen förra startades. Välkomna hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:15
    Velan!!!!!

Snälla kolla min profil eller FB!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:17

MEH!!!!!
    Hallååååå!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:19

Snacka om att sitta i glasbur!!
    Ni ser mig inte längre...
    buuuhääääääää!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:21

Äsch!
    Lika bra att ge upp.... Vi ses på onsdag då ... *suck*

Kram på er!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:23

Woho!!!! Tack Velan!
    Vi ses om ett par dygn då...
    Jag kan inte skicka vare sig mail eller svara i tråden....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 22:28

Exakt som Mandi skrev! Jag ser er men jag kan inte svara i tråden. Endast uppdatera min pres och skriva här i TS...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 10:01
    Här kommer dennya tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360-2185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 12:14
    Snyggt att länka till sig själv...
    Här kommer den riktiga.... (hoppas jag)

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m51482720.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 21:48

Då tar jag chansen att få sista ordet här. Tråd! Vila i frid du har varit fantastisk. Så många stunder vi fått fira med dig, vi saluterar dig!

• Svar på tråden Tråddödare forts....
  • Mandi74
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:05:02 följande:
    Se, du distanserar dig från mig. Det går inte att vara förödmjukande då.Jag hade en nybörjargrupp i karate (shotokan) förra året, och det som är svårast för nybörjarna är att gå emot motståndaren när de får slag och sparkar mot sig. Men grejen är att det är i praktiken omöjligt att försvara sig eller attackera när man håller distans. Distansen håller man för att kunna förutse sin motståndares nästa drag och för att kunna bli uppmärksam på dennes brister och svagheter. Men för att få något gjort måste man komma nära och glömma allt vad distans heter.Lika dant med poker. Man håller en distans och lägger sig oftast, även med bra kort. Men för att kunna vinna måste man satsa hårt ibland.Tror att Sun Tzu skrev liknande i 孙子兵法.Så, på mig mer personligen!!!
    Jag kan inte vara elak på det viset som du vill..
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mandi74

Hello!

Hemma igen, fan vad det är skönt att bli bjuden på mat.. man bara sätter sig och njuter, man slipper stå och svettas vi spisen eller hänga över diskbajan.

• I Blackrose I

Gokväll guys

Nu är jag sluuuuuuuuuuuuuut. Var hemma 18:00. Lagade mat till killarna efter det kastade jag bägge i badrummet ut läsa saga till bägge, lägga dom sen har jag vikt mina kläder. Nu är jag klar *puh*

Tänker sitta här och larva mig en stund. Nån som vill hålla mig sällskap :p

Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
  • Sedek
    Scratchy skrev 2010-02-08 16:45:42 följande:
    Ja, det kommer ju in mer och mer kognitiv beteendeterapi i behaviorismen, och det är nog positivt tror jag. Jag förstår vad du menar, absolut. Man kan också se det så här att om man har kronisk huvudvärk på grund av stress så kan huvudvärkstabletter hjälpa bra. Men huvudvärken stannar, bara att man inte känner av den. Om man jobbar för att förändra sin situation till att bli mindre stressande så kommer man inte att behöva tabletterna. Likadant så kan det vara så att om man inte är nöjd med sin partners beteende så kan man genom Skinners metoder få en föeändring på dennes beteenden, men förmodligen så uppstod ju partnerns beteende ur någonting, till exempel en ångest eller brist på grundläggande behov. Och kommer man inte åt dem så kommer man förmodligen inte att komma tillrätta med problemet i det långa loppet. NLP jobbar ju med detta genom att analysera presumtiva omvärldsförändringar innan man sätter igång arbetet. Inom KTB saknas detta fortfarande; man hittar inte orsaken till udda fobier eller irrelevant ångest utan slätar bara över den. Vet inte hur Skinner ställer sig till det, men det skulle vara intressant om du kan ge en tanke på det.
    Har funderat på detta en stund, en grej jag kommer på är en sak jag hörde berättas för mig om just vikten av hur viktigt det är för mig. Hur viktigt det är för mig att bli av med min fobi, att ändra på ett visst beteende. Viktigheten, angelägenheten, tyngden av den, är avgörande för om tillrättakommandet skall gå fort och vara långsiktigt. På engelska säger man att man måste skapa leverage, vet inget bra ord förutom hävstångseffekt men det låter så töntigt på svenska.

Det har utförts en del experiment på apor i gode Skinners ära, ett exempel är detta:
    De tog en apa och hans finger, band fast fingret i en "grej" som gjorde att det böjdes fram och tillbaka många många gånger. Minns inte exakt med det var tusentals. När man gör det, skapas en koppling i hjärnan att fingret ska böjas. Och vad händer när maskinen plockas bort? Jo apan böjer sitt finger fram och tillbaka automatiskt, hela tiden. En invand effekt av yttre påverkan.
    Samma som ovan men med hävstångseffekt:
    Samtidigt som man böjer fingret så stimulerar man belöningscentret i hjärnan. Apan har alltså nu fått elektroder i sig för stimulans av belöningscentret och effekten blir den att det räcker med 20-30 böjningar för att få fingret att gå automatiskt.
    Leverage, hävstångseffekt, betyder alltså väldigt mycket för hur snabbt man uppnår resultat.

Ännu ett exempel:
    En man är på sin fars begravning, han är riktigt bedrövad. Människor kommer fram och av någon anledning klappar alla honom på högra axeln och säger - det ordnar sig, du kommer ta dig igenom detta.
    Det går en tid, ett halvår kanske. En vän kommer fram och klappar mannen på högra axeln exakt på samma sätt som på begravningen och han blir omedelbart bedrövad och börjar känna sig konstig - utan att ha en aning om vad som hänt. Samma effekt som med apan, en kort men känsloladdad händelse "programmerade" honom till att utlösa depressionskänslor på högra axeln.

Om man då blandar Skinner med NLP så får du ett effektivt verktyg att, ännu ett engelskt ord, "condition your self" att bli fri från ett visst beteende. Vill inte säga programmera dig själv för det är för kortsiktigt. Man försätter sig själv eller sitt objekt med enkla tillvägagångssätt att vara redo för förändring.

Självklart behöver eller ska man inte bortse från Maslows behov, det är precis som du säger grundläggande behov som om de inte tillgodoses skapar problem.
  • I Blackrose I
    Scratchy skrev 2010-02-08 18:16:09 följande:
    Börjar tröttna på Roses armbåge. Eller var det bröstet hon ville bli biten i? Jaha, armbågen är fastare i konsistensen i alla fall...
    Ingen har klagat hittils. {#lang_emotions_undecided}
  • Sedek
    Jagbyttenick skrev 2010-02-08 17:25:09 följande:
    Oj, nu har jag läst mer på www.personalitypage.com/ENFP.html Och OJ vad det stämde bra! Nu har jag lärt mig något om mig själv idag, nu ska jag bara jobba färdigt det sista innan jag åker hem till familjen
    Hälften av mina kolleger är ENFP, I know your type

Jag träffade en väldigt erkänd företagskonsult som berättade att han fått i uppdrag av ett företag att i en rekryteringsprocess endast ta fram kandidater som var ENFP

Kanske inte det smartaste i längden att bara anställa ENFP men ta åt dig!
  • Sedek
    Scratchy skrev 2010-02-08 17:33:54 följande:
    Oj då... ja, du måste nog träffa folk i verkligheten. INFP var det här enligt test jag gjort...
    Jag satt och funderade på om du var I faktiskt, men du framstår här på FL som E, men vissa grejer du säger och så... Passar bra in på I.

P trodde jag aldrig, men så har jag inte träffat dig heller. Du tränar kampsport, en typisk J sport. Du verkar väldigt beslutsam, vet vad du vill och velar inte så mycket. Inte här på FL i alla fall.
  • I Blackrose I
    Sedek skrev 2010-02-08 20:21:59 följande:
    Har funderat på detta en stund, en grej jag kommer på är en sak jag hörde berättas för mig om just vikten av hur viktigt det är för mig. Hur viktigt det är för mig att bli av med min fobi, att ändra på ett visst beteende. Viktigheten, angelägenheten, tyngden av den, är avgörande för om tillrättakommandet skall gå fort och vara långsiktigt. På engelska säger man att man måste skapa leverage, vet inget bra ord förutom hävstångseffekt men det låter så töntigt på svenska.Det har utförts en del experiment på apor i gode Skinners ära, ett exempel är detta:De tog en apa och hans finger, band fast fingret i en "grej" som gjorde att det böjdes fram och tillbaka många många gånger. Minns inte exakt med det var tusentals. När man gör det, skapas en koppling i hjärnan att fingret ska böjas. Och vad händer när maskinen plockas bort? Jo apan böjer sitt finger fram och tillbaka automatiskt, hela tiden. En invand effekt av yttre påverkan.Samma som ovan men med hävstångseffekt:Samtidigt som man böjer fingret så stimulerar man belöningscentret i hjärnan. Apan har alltså nu fått elektroder i sig för stimulans av belöningscentret och effekten blir den att det räcker med 20-30 böjningar för att få fingret att gå automatiskt.Leverage, hävstångseffekt, betyder alltså väldigt mycket för hur snabbt man uppnår resultat.Ännu ett exempel:En man är på sin fars begravning, han är riktigt bedrövad. Människor kommer fram och av någon anledning klappar alla honom på högra axeln och säger - det ordnar sig, du kommer ta dig igenom detta.Det går en tid, ett halvår kanske. En vän kommer fram och klappar mannen på högra axeln exakt på samma sätt som på begravningen och han blir omedelbart bedrövad och börjar känna sig konstig - utan att ha en aning om vad som hänt. Samma effekt som med apan, en kort men känsloladdad händelse "programmerade" honom till att utlösa depressionskänslor på högra axeln.Om man då blandar Skinner med NLP så får du ett effektivt verktyg att, ännu ett engelskt ord, "condition your self" att bli fri från ett visst beteende. Vill inte säga programmera dig själv för det är för kortsiktigt. Man försätter sig själv eller sitt objekt med enkla tillvägagångssätt att vara redo för förändring.Självklart behöver eller ska man inte bortse från Maslows behov, det är precis som du säger grundläggande behov som om de inte tillgodoses skapar problem.
    Intressant.

Jag gick igenom en ganska långgången missfall för nåt år sen. Jag var riktigt nere och var totalt förstörd en ganska lång tid. Jag provade alla sorters terapi. Begravde mig i min sorg, var bitter och allmän osocial.

En kväll när jag satt i mörkret och bad kom jag överens med mig själv att jag ska behålla minnet för alltid. Alla hade sagt till mig hela tiden att jag skulle glömma och gå vidare, att jag skulle få fler barn, att jag skulle få den familj jag så gärna ville ha men just att glömma det hela var jag inte bredd att göra så jag kom överens med mig själv att 1 dag per år, den dan när det hände ska jag ägna hela dan åt mitt barn. Den dan brukar jag gå till sjön som ligger nära lägenheten jag bodde i då. Jag sitter där och gråter, minns och känner av den tiden när jag var gravid, när jag var gravid med mitt första barn som aldrig fick komma till världen.

Sen går jag till området där jag bodde vid den tidpunkten och går i området och minns alla detaljer av dom 5 månaderna jag bar på mitt barn............:(

Det behöver inte va terapi eller en professionell person som hjälper en. Ibland kan man själv läka såret eller hjälpa sig själv på bästa sätt som känns okej för en.

*Jag som inte skulle bli allvarlig ikväll* .........men den dan börjar närma sig och jag börjar känna av smärtan......:(
  • Mandi74

Dax att vila på soffan en stund..

• Sedek
    Velour skrev 2010-02-08 17:38:15 följande:
    Jag gjorde också ett test. Jag blev ISFJ Den som alltid gör skitgörat och aldrig får tacken
    Nähäää du kan inte vara I. Aldrig i livet. SFJ jo tjena det stämmer, men ärligt talat. Får du din energi från att vara själv? Eller får du din energi från att umgås med andra?

Det är det som är så finurligt med dig, du ser detaljerna men klarar ändå av the big picture. Det är J:et som gör det. SFJ är en bra kombination.

OBS! till alla er som läser, ingen kombination är bättre än någon annan. Men som person kan man föredra vissa framför andra. Vissa typer går bättre ihop än andra osv.
Svar på tråden Tråddödare forts....