Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Tråddödare forts....

Midka skrev 2010-03-05 21:59:21 följande:
    Jag gillar inte örfilar.... Tillhör inte den genren av fetticher..   (precis som du..)Jag är helt inne på att det går att lura hjärnan att komma förbi dylika spärrar. Det handlar mycket om fokus, mål och vilja. Fokus = du vill få godkänt, mål = jobb och självrespekt, vilja = är du ett offer? eller en ansvarstagande person?Hur kan du lura hjärnan förbi ordet salstenta? Använda ord som: tid att förmedla din kunskap, vilja att komunicera med din lärarae, förklara för puckon på FL eller samtal med S-mannen?
    Du har så rätt så...

Jag fick egentligen paniken när läraren lade ut exempel på frågor som för att vi ska få ett hum om hur frågorna på salstentan ser ut. Det var riktigt mäktiga frågor som innebär att man ska komma ihåg typ ALLA teorier och begrepp och kunna redogöra för allting.

Jag är en sådan som glömmer bort teorier men bara kommer ihåg innebörden och det är ju inte mycket värt om man sitter på en salstenta och skriver: "Ja, den teorin som handlade om det och det och innebar det och det. Jag kommer bara inte ihåg vad teorin heter".

Men, men...jag får väl hitta på ett sätt att få det att fastna. Kanske har jag blivit så bortskämd med hemtentor att min hjärna har blivit slapp
  • Velour
    Roses skrev 2010-03-05 22:08:21 följande:
    Bjuder alla på drink. Gokväll
    Jag behöver verkligen en drink. Skål!{#lang_emotions_cheers}
  • Velour
    Roses skrev 2010-03-05 22:13:15 följande:
    Men kan du inte ta hjälp av killkompisen? Går han fortfarande i din klass? För i så fall är det jättebra och plugga tillsammans om du har möjlighet till det. Plugga tillsammans och be honom tvinga dig memorera allting. Till slut fastnar det. Blir du tvungen och säga teorierna gång på gång så fastnar det till slut. Jag vet att det inte är lätt och man kan få ångest när läraren lägger fram frågorna men ta det lugnt aziz. Lycka till. Puss på dig. Du klarar dig.
    Jag tänkte faktiskt fråga honom om han ville plugga med mig, men det blev aldrig av. Kan ju höra av mig nu på Fb..

Vänta..

Tack för uppmuntran{#lang_emotions_sunny}
  • Velour
    Roses skrev 2010-03-05 22:14:14 följande:
    Ja, jag misstänkte det sen så kommer jag ihåg att du tyckte om tequila. ;)Skål på dig.
    Du är omtänksam du

Förresten inboxade jag honom på Fb nu så det är bara att vänta och se vad han svarar.
  • Velour
    Roses skrev 2010-03-05 22:26:36 följande:
    Gör det. Det är alltid extra kul och plugga tillsammans. Hade jag inte haft mina två småtroll så skulle jag börja skolan igen men men......få vänta ett par år till.
    Jag har aldrig tidigare pluggat tillsammans med någon så jag har ingen aning om hur man gör, t.ex. om den ena har hunnit läsa halva boken och den andra precis har börjat.

Men jag hoppas att du finner tillfälle att läsa en kurs eller två
  • Velour
    Midka skrev 2010-03-05 22:31:47 följande:
    Ett sätt är att göra mindmaps med mycket färg. "Karl-olov" är röd för han skriver om att...."Peter Kaspov" får päron-grön färg för han heter Peter - Päron... Sen skriver du vad han står för med grönt (eller stryker över, ringar in med grönt)osv....Jag är precis som du och därför blir jag alltid så impad av S-mannen och Sedek som kan ärleda till namn och vad de har för åsikter.Mindmaps har jag lättare att lära efter.
    Ja, du anar inte hur frustrerad jag blev när Sedek och Scratchy slängde omkring en massa teorier till höger och vänster. Jag kunde inte förstå hur sånt kan fastna så lätt på vissa

Ja, mindmaps låter bra. En massa anteckningar med mina egna ord.
  • Velour
    Roses skrev 2010-03-05 22:32:18 följande:
    Nej, nu är jag done för ikväll. Ska titta på NCIS säsong 6 med gubben. Ha en fortsatt underbar kväll. Puss & Kram till alla som finns inne i tråden.
    Ha en trevlig kväll!

Puss och kram
  • Velour
    Roses skrev 2010-03-05 22:39:18 följande:
    Ja, jag ska söka en dag-kurs efter sommaren till och börja med. Skulle va superkul och komma igång. Men gör upp plan. Att ni säger en vecka innan att till nästa vecka då ska vi ha läst från sida 24-50 t.ex. så då är ni på samma nivå när ni träffas. Lycka till hur som helst. Vi hörs imorgon.
    Vad roligt vännen!

Tack för dina tips.
  • Velour
    Midka skrev 2010-03-05 22:39:55 följande:
    Jag bara gapar av beundran och sen får jag fundera på vad jag kan som de inte kan.... Färg är kraftfullt. Använd dina antecknigar och fäglägg med överstrykningspenna... En liten post-it lapp med de viktigste orden, mm. Det har hjälpt mig hundrafalt.
    Jag har aldrig provat nåt av de tipsen du har skrivit här. Det enda jag har gjort tidigare är att skriva med mina egna ord om vad en teori heter och vad det innebär. Det har visserligen hjälpt mig, men vi får se hur det blir den här gången.

Jag hoppas nu att killkompisen nappar på mitt förslag så att inlärningen underlättas för mig.

Aja...ska vi byta ämne till något roligare?

Vad ska ni göra i helgen?
  • Velour
    Midka skrev 2010-03-05 22:49:25 följande:
    I morgon ska stormannen ut på galej så lilleman och jag ska ha en riktigt mysig kväll med hamburgare, semla, popcorn, chips, godis och läsk... Jag har lyckats styra semlan till eftermiddags kaffet  ...  Vad ska ni göra?
    Men vad trevligt Och vad mycket gott det ska bli!

Vi kanske tar en tur ut någonstans med lillen. Vi får se helt enkelt
Svar på tråden Tråddödare forts....