Inlägg från: Mandi74 |Visa alla inlägg
  • Mandi74

Tråddödare forts....

Var tvungen att läsa om luft..

Detta tyckte jag var extremt bra, måste jag visa Scratchy när han kommer igen.

Egenskaper: diplomati, kommunikation, intellekt och sangviniskhet.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mandi74
    Velour skrev 2010-02-09 22:03:37 följande:
    Jag vet Vi får väl locka hit nån stackare och leka lite tills Scratchy kommer tillbaka. Som en substitut.
    Tror du det går att ersätta honom med ett substiut? Det blir svårt..
  • Mandi74
    Roses skrev 2010-02-09 22:04:19 följande:
    Ger Mandi och Velour godnatt-kram.Lämnar er så får ni "bråka" med varandra. :p
    Natti!
  • Mandi74
    Roses skrev 2010-02-09 22:05:49 följande:
    Har han? knappastHan är inloggad nu och håller säkert på och skriver inlägg. Nej, han kommer inte ge sig och det struntar jag fullkomligt i. Jag har fått så många respons från andra här på FL som är intresserade av diskussionen att jag inte bryr mig om hans rabalja-snack.
    Han skrev ju det i sitt sista inlägg, att han lämnar ämnet och inte kommer svara mer.
  • Mandi74
    Velour skrev 2010-02-09 22:11:03 följande:
    Vad är sangviniskhet?Tja, han lär ju ändå komma med nåt påstående som motsäger det du skrev om lufttecken
    Hittade detta när jag googlade det..
    Betyder ungefär "blodfylld".

Om jag inte minns fel var det redan de gamla grekerna som menade att det var fyra kroppsvätskor som styrde människans egenskaper och temperament: blod, slem, svart galla och gul galla, Detta gav upphov till fyra huvudtyper hos människan kan man lite förenklat säga: melankolikern, kolerikern, sangvinikern och den flegmatiske.

SAOB skriver så här (uppslagsord 'sangvinisk'):

1) (†) om person med avs. på dennes fysiolo giska egenskaper: hos vilken (enligt humoralpato- logien) blodet är den dominerande kroppsvätskan, blodrik, blodfull; äv. i överförd anv., om blodet hos en sådan person. The sanguineske oc blodrijke. LEMNIUS Pest. 15 (1572; uppl. 1917). Om .. werck (i le- derna) kommer mere aff heet blod än aff sanguineskt. Tå är werken fast större, och plaIzen är rödh. B OLAVI 82 a (1578).
    [2]

2) om person med avs. på dennes tempera mentsegenskaper: (hos vilken enligt humoralpato- logien blodet är den dominerande kroppsvätskan o.) som (ss. en följd därav) utmärkes av ett liv ligt, lättrörligt lynne o. lättpåverkade känslor o. en allmänt optimistisk, sorglös läggning o. benä genhet att invagga sig i ljusa förhoppningar o. dyl. l. vilkens handlande l. åsikter i ett enskilt fall bestämmes (bestämmas) av ett sådant lynne l. en sådan läggning; ofta liktydigt med: (sorg löst) optimistisk, hoppfull; äv. om en sådan per sons temperament l. läggning l. handlande l. åsik ter o. d. Melancholiske... Choleriske... Phlegmatiske, Sanguiniske (" komplexionerna"). FORSIUS Alm. 1608, s. 3; jfr 1. DENS. Phys. 68 (1611).
    I den sangviniske wisar sjä len .. mer snille, i den choleriske mer urskillningskraft, och i den melancholiske mer djupsinnighet. WÅHLIN Bast- holm 197 (1791).
    Man plägar wanligen antaga 4 hufwud olikheter i temperamentet;
  • Mandi74
    Velour skrev 2010-02-09 22:13:33 följande:
    Jag vet, det blir svårt...men måste nog finnas nån som påminner om honom lite, annars blir abstinensbesvären för jobbiga.
    Mmm.. du får sms honom annars det som skrivs i tråden och så får du skriva in hans svar..

Vet du vad han jobbar med? (ja eller nej fråga)
  • Mandi74
    Velour skrev 2010-02-09 22:18:39 följande:
    Ok, jag förstår. Du verkar vara som min mor (hon är också tvilling) och hon är för självuppoffrande och för snäll, men hon tål inte det minsta motsägelse, att man inte håller med henne eller till och med säger emot henne. Det tar hon som personlig kritik. Kränkning. Det går inte ens att säga att hon har gjort fel i något. Det mesta är svart eller vitt. Är du också så?
    Mmmm.. jo, det är jag nog. Fast jag var mer sån förr, nu har jag insett att jag inte behöver strida om allt och att vissa saker inte är mödan värt. Ger mig oftare nu än vad jag gjorde förr, orkar inte "bråka" längre.
  • Mandi74
    Velour skrev 2010-02-09 22:19:38 följande:
    Ska jag skriva att vi saknar honom i tråden?Ja, jag vet vad han jobbar med
    Ja gör det.. och så skriver du att jag är intälegent.

Det är väl inget farligt i alla fall? Han kanske säger det en dag, kanske inte.. hur han än gör så respekterar jag det.
  • Mandi74
    Velour skrev 2010-02-09 22:25:52 följande:
    Vad bra, för det är ett helvete att argumentera mot folk som beter sig så
    Verkar jag vara sån?

Men det där att jag tar åt mig personligen stämmer nog ganska bra, jag är extremt bra på att dömma mig själv. Har sen jag var liten fått höra att allt jag gör är fel så¨det är inte så konsitgt säger min psykolog, men jag jobbar på det.
  • Mandi74
    Velour skrev 2010-02-09 22:30:08 följande:
    OK, jag ska smsa honom så får vi se vad han säger.Nä, det är inte jobbet som är farligt. Det är Scratchy som är farlig...det är bara en tidsfråga innan det slår slint Ja, bäst att respektera sekretessen tills han själv väljer vad han vill göra med den
    Haha.. hoppas han har mobilen igång, vissa jobb får man ju inte ha det.

Scratchy farlig.. det är bara yta, innerst inne är han nog som en liten pojke som bara vill kramas.
Svar på tråden Tråddödare forts....