Velour skrev 2010-01-29 22:35:17 följande:
När man inte dricker så märker man mer när andra dricker. Samma sak med de som dricker, de lägger märke till de som inte dricker. Jag får alltid förklara mig för varför jag inte dricker. I längden är det skitjobbigt
Talar ofta för att de (vi) som dricker har dåligt samvete och inte vill bli sedda i nyktras sällskap.
Vill du vara lite tyken kan du alltid hävda att de har problem att vara onyktra i ditt sällskap för att de tycker det är pinsamt att sluddra och inte minnas vad de sagt när du minns......
Säga "full" brukar vara lite känsligt... bättre att använda ordet "onykter" konstigt nog. Jag tror det har att göra med hur nära alkoholism man är. Är man nära är det jobbigt att prata om det men har man lite distans är det ite lika jobbigt? Alkoholister är ju bara de som sitter på en bänk och super och inte kan hålla ihop sitt liv.... Eller hur.... om folk bara fattade bad nära linjen vi alla lever skulle fler värdesätta sitt liv bättre.
Jag har bekanta som på fullt allvar hävdar att de
aldrig skulle hamna i någon sådan sits som alkoholism eller betalningsanmärkning eller något annat som folk får skylla sig själva att de hamnar i... Jisses!
Det blev kanske lite väl djupt... Jag menar att vi alla borde ibland täka på att vi styr ganska mycket själva
men inte allt och att vi ska vara lite tacksamma för det vi har.