• Anonym (flata)

Glad att vara lesbisk

Jag är så glad att jag är lesbisk. Det är så himla mycket lättare att ha sunda relationer med tjejer. Tjejer är så mycket mysigare och härligare och snyggare än killar. Killar är så ofta självgoda idioter och jag är så himla tacksam att jag slipper befatta mig med dem på ett romantiskt plan.

Alla som skriver och oroar sig över om de kanske är lite bi eller om de är kära i en annan tjej. Ni måste ta chansen om ni har den! Ni kommer bli lyckligare av det.

Det här kanske låter tramsigt, men jag hör så ofta om tjejer och deras problem med olika snubbar och det är liksom samma visa varje gång och jag fattar inte att man står ut. Eller att man ens vill stå ut.

• Svar på tråden Glad att vara lesbisk
  • Anonym (Pumsen)

Min kompis som är kristen tycker det är onaturligt att det finns lesbiska o homosexuella
    men jag tror vi har det så för att slippa bli överbefolkade.

• Anonym (flata)
    Anonym skrev 2009-12-22 02:36:10 följande:
    Är inlägget kanske ironiskt? Annars verkar det väldigt konstigt. Killar är som tjejer, olika personligheter, intressen, beteenden etc. Tycker du ger en dålig bild av lesbiska om du nu verkligen är lesbisk på riktigt. Jag är själv gift med en tjej och känner inte alls igen det du skriver, många heterosexuella killar är hur trevliga och gulliga som helst precis som många tjejer kan vara otrevliga och opålitliga. Jag lever med en tjej för att jag älskar henne, har aldrig känt så med en kille men har heterosexuella tjejkompisar som är gifta med killar och älskar dem.
    Om killar liksom tjejer är olika personligheter, varför är då jag en representant för alla lesbiska? Är inte lesbiska också en massa personligheter?

Jag känner många fantastiska människor, både kvinnor och män. Men inget heterosexuellt par har en relation jag är skulle vilja vara i. Det är aldrig så jämlikt som jag vill att det ska vara för att må bra. Kanske beror det på hur de är som individer. Men efter att ha sett så ofantligt många heterosexuella relationer där kvinnor på olika sätt får göra eftergifter till förmån för sin man, hur frivilliga hon än påstår att dessa är, så känner jag att det är något som ryms inom manligheten som jag är glad att slippa befatta mig på ett romantiskt plan.

Egentligen är det inte konstigt. Det vore konstigare om mansrollen var helt fin och perfekt, MEN de brukar våld i större utsträckning samt våldtar kvinnor som en maktstrategi. Jag vet att det inte gäller alla eller ens de flesta. Men faktum kvarstår. Män är så sjukt mycket mer våldsamma än kvinnor. Det är en av de aspekter jag har svårt för inom manligheten.
  • Anonym (flata)
    FlamingRed skrev 2009-12-21 19:35:07 följande:
    Anonym (flata) skrev 2009-12-21 15:58:25 följande: Så om jag ändrar mitt inlägg från, "Ja, tänk vad man lär sig här i livet, att människor kan ta illa upp när man som grupperar dom och kallar dom idioter. Förvånad?" till Ja, tänk vad man lär sig här i livet, att människor kan ta illa upp när man som grupperar dom och säger att dom så ofta är idioter. Förvånad? Är det en fråga du bättre kan besvara?
    Tycker du inte att det finns en massa idioti inbakat i manligheten då? Tycker du inte att det är idiotiskt att småpojkar uppmuntras leka krig, t ex? Går man in på första bästa leksaksaffär finns där en hylla med leksaksvapen, små leksaksvarianter av vapen man använder för att döda människor. Och dessa ska pojkarna leka med. Tycker du inte att det är idiotiskt hur pojkar trots alla rapporter om hur de diskrimineras i skolan och därmed får sämre betyg fortfarande dominerar på alla makthavande poster? Tycker du inte att det är idiotiskt med män som våldtar kvinnor? Tycker du inte att det är idiotiskt med alla män som begår så jävla mycket brott och kostar samhället så jävla mycket pengar? Är det en slump, bara, att världen ser ut som den gör?

JA, jag blir förvånad, att man som man eller kvinna väljer att blunda för all skit som ryms inom den manliga könsrollen istället för att hjälpa till att städa upp.
  • Anonym (????)

Jag har läst dina två inlägg över och kan bara bli förvånad.

Du skriver att män våldtar kvinnor som en maktstrategi. Vilket sjukt uttalande, majoriteten av alla män kommer aldrig våldta en kvinna under en livstid. Personligen skulle jag aldrig kunna bli sexuellt attraherad av att tvinga på mig på en människa, än mindre av att skada en.

Du skriver att det är en massa idioti inbakat i manligheten men du verkar ha missat några viktiga aspekter. Någon som du borde väl kunna se om du överhuvudtaget är intresserad av genusfrågor och inte bara kallar dig "feminist" för att legitimera ditt behov av att sätta dig över män och hetrosexuella.

Det finns väldigt mycket dåliga och onaturliga mansideal i samhället på samma sätt som dåliga kvinnoideal.

Varför har man krigsleksaker till pojkar? Varför är det "manligt" slåss? Varför är det manligt att begå brott? Varför presterar killar/tjejer olika i skolan? Det handlar lika mycket om mansidealen.

Jag har under hela min uppväxt känt ett tryck att använda våld för att lösa situationer fast jag hatat våld. Eftersom att jag är en stor välbyggd kille brukade mina kompisar (killar som tjejer) ofta undra varför jag inte smällde till folk utan hellre drog mig undan. Men våld är inget för mig. Ändå förväntas jag mig att bruka våld som ett sätt att kommunicera med folk. Killar som inte brukar våld görs till åtlöje och betraktas som mesar osv. Det är inte lätt att vara kille och tacka nej till våld.

Jag tycker också det är märkligt att man ger krigsleksaker till barn, men å andra sidan, hur förväntar du dig att en pojke som inte vill leka med dem ska kunna umgås med andra pojkar? Varför är det så att så många flickor leker med barbiedockor fastän de står för ett osunt ideal?

Du nämnde förövrigt att killar är självgoda/våldsamma/tar mycket plats osv. Men du verkar sakna djupet i dina analyser. De killar du nämner är inte alla killar, utan de typiska killar som följer mansidealet. Vi andra killar syns inte lika mycket eftersom att samma killar tar all uppmärksamhet från oss också. Det betyder inte att vi andra killar är fula/blyga eller osocialt hämmade, vi har mer vett än att gapa och skrika och bete oss illa mot vår omgivning.

• FlamingRed

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 09:02:49 följande:

Tycker du inte att det finns en massa idioti inbakat i manligheten då? Tycker du inte att det är idiotiskt att småpojkar uppmuntras leka krig, t ex? Går man in på första bästa leksaksaffär finns där en hylla med leksaksvapen, små leksaksvarianter av vapen man använder för att döda människor. Och dessa ska pojkarna leka med. Tycker du inte att det är idiotiskt hur pojkar trots alla rapporter om hur de diskrimineras i skolan och därmed får sämre betyg fortfarande dominerar på alla makthavande poster? Tycker du inte att det är idiotiskt med män som våldtar kvinnor? Tycker du inte att det är idiotiskt med alla män som begår så jävla mycket brott och kostar samhället så jävla mycket pengar? Är det en slump, bara, att världen ser ut som den gör? JA, jag blir förvånad, att man som man eller kvinna väljer att blunda för all skit som ryms inom den manliga könsrollen istället för att hjälpa till att städa upp.
    Om det nu är en könsroll du vill diskutera/belysa, så kanske är det du skall skriva istället.

Ingen här tar illa upp över en diskussion kring könsroller, men ser du inte ens själv att din TS inte nämner könsroller, utan _män_.

Män, i Sverige, är så ofta idioter. Det är kanske långt från detta inlägg där du vill prata om könsroller.

Du uttrycker dig mycket otydligt, och rent ut av felaktigt. Ser du inte varför folk tar illa upp?
  • Anonym (????)

Du skrev tidigare att jag (eller någon annan) borde testa att leva som kvinna mm. Du borde nog testa att leva som man så kommer du nog förstå varför det finns så många orättvisor i samhället.

Precis som kvinnor så lever vi män i ett samhälle som har många osunda mansideal. Precis som kvinnor kan vi män antingen välja att följa idealen eller kämpa i uppförsbacke ifall vi av princip inte vill ställa upp på vissa beteenden.

Du skulle bara veta hur mycket man stiger i graderna socialt både bland killar och tjejer om man helt plötsligt skulle vilja ta till våld som ett sätt att kommunicera. Omgivingen belönar en med större respekt och beundran bara för att man visar att man kan hantera våld.

Samma sak när det gäller arbetslivet, om du som man gör karriär och får en ledarbefattning är du något helt annat i andras ögon än om du är en vanlig knegare. Speciellt om du har ett typiskt kvinnoyrke. Inte konstigt då att många män offrar mycket för en högre position. Ytterligare en belöning.

Samma gäller kvinnosyn, tycker du ner tjejer så får du mer respekt från både kvinnor och män. Man är speciell/missförstådd/bad boy/player/vet hur de skall tas osv. Ännu en belöning från samhället för ett osunt typiskt manligt beteende.

Jag tror inte de flesta män är idioter, men de väljer mansidealen som en bekväm strategi i livet. Varför skall de kämpa i motvind bara för att senare kallas för idioter av personer som dig?

• Gung Ho
    Anonym skrev 2009-12-22 02:36:10 följande:
    Är inlägget kanske ironiskt? Annars verkar det väldigt konstigt. Killar är som tjejer, olika personligheter, intressen, beteenden etc.
    Nejdå, det är inte ironi...dock kanske naivitet alt. bitterhet
  • Anonym (flata)

Jag vet att jag inte talar om alla killar, utan just om de killar som följer mansidealet. Och det är just det jag har svårt för. Mansidealet. Jag vet att det finns en massa killar som i olika utsträckning tar avstånd från det. Jag vet att inte alla befinner sig i den yttersta extremen för manlighet. Men även om det jag tog upp är extrema exempel så anser jag att det finns tendenser även bland många mindre stereotypt manliga män.
    De flesta kommer aldrig begå brott, bruka våld eller våldta någon. Nej. Men de flesta som begår brott, brukar våld eller våldtar någon är män. Är vi inte trötta på det mansidealet som ger utrymme för dessa beteenden?
    Även kvinnoidealet rymmer beteenden och sidor jag ogillar. Jag är trött på det också. Men det är inte lika utåtriktat aggressivt. Jag vet att inte alla män våldtar, men det är inte speciellt ovanligt att kvinnor blir våldtagna av män, eller att folk blir slagna av män. Det finns så mycket inom den accepterade och rentav hyllade manligheten som jag är less på. Jag vet att en massa män också är offer för den manligheten, förmodligen du bland annat. Det tycker jag också är för jävligt.

Jag vet att det går att analysera och vrida och vända på den här frågan. Men jag är trött på det. Jag anklagar inte enskilda män, men lik väl som jag säger till kvinnor som är offer för kvinnoidealet att de för fan får ta att rycka upp sig tycker jag att dessa män som är offer för mansidealet för fan får skärpa till sig. Hur många fler kvinnor ska bli våldtagna medan vi analyserar?

Våldtäkt är en extrem yttring av det sjuka mansidealet och förhållande sällsynt, men det finns mindre extrema och mer vanligt förekommande uttryck som jag också är less på, för det handlar om samma grej. När killar överröstar mig på möten för att de har starkare röster blir jag less. När jag blir kallad hysterisk för att jag protesterar på mitt jobb samtidigt som min manliga kollega blir kallad rak och tydlig. När män inte kan låta mig och min tjej vara ifred utan att komma med osmakliga sexuella förslag eller förolämpningar. Det finns så många exempel, jag ska inte trötta ut dig med flera om du inte vill.

• Gung Ho

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 08:50:20 följande:

Om killar liksom tjejer är olika personligheter, varför är då jag en representant för alla lesbiska?
    Det är du inte, har aldrig träffat en lesbisk person med så liten kunskap/stora fördomar om människor..
  • Anonym (flata)
    FlamingRed skrev 2009-12-22 10:30:23 följande:
    Anonym (flata) skrev 2009-12-22 09:02:49 följande: Om det nu är en könsroll du vill diskutera/belysa, så kanske är det du skall skriva istället. Ingen här tar illa upp över en diskussion kring könsroller, men ser du inte ens själv att din TS inte nämner könsroller, utan _män_. Män, i Sverige, är så ofta idioter. Det är kanske långt från detta inlägg där du vill prata om könsroller. Du uttrycker dig mycket otydligt, och rent ut av felaktigt. Ser du inte varför folk tar illa upp?
    Jag tycker inte att det är felaktigt. Men uppenbarligen otydligt. Jag ägnar en massa av min tid åt att diskutera könsroller och åt att motarbeta dem. Om folk tar illa upp så kan de stanna upp och analysera sig själva och sin reaktion. Tror det skulle vara mer utvecklande än att jag gör det. Jag var inte intresserad av en diskussion om könsroller. Då hade jag inte postat den här tråden här. Jag ville uppmuntra folk som inte vet om de ska våga ta steget att göra det, och tala om varför just jag trivs med att vara kvinna och lesbisk.
Svar på tråden Glad att vara lesbisk