• Anonym (flata)

Glad att vara lesbisk

Jag är så glad att jag är lesbisk. Det är så himla mycket lättare att ha sunda relationer med tjejer. Tjejer är så mycket mysigare och härligare och snyggare än killar. Killar är så ofta självgoda idioter och jag är så himla tacksam att jag slipper befatta mig med dem på ett romantiskt plan.

Alla som skriver och oroar sig över om de kanske är lite bi eller om de är kära i en annan tjej. Ni måste ta chansen om ni har den! Ni kommer bli lyckligare av det.

Det här kanske låter tramsigt, men jag hör så ofta om tjejer och deras problem med olika snubbar och det är liksom samma visa varje gång och jag fattar inte att man står ut. Eller att man ens vill stå ut.

• Svar på tråden Glad att vara lesbisk
  • Gung Ho

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 11:36:00 följande:

Jag skiljer på mina erfarenheter och det större sammanhanget
    Det vore ju kul om det kunde reflekteras i vad du skriver, istället för tvärt om.
  • Anonym (????)

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 11:04:20 följande:

Jag vet att jag inte talar om alla killar, utan just om de killar som följer mansidealet. Och det är just det jag har svårt för. Mansidealet. Jag vet att det finns en massa killar som i olika utsträckning tar avstånd från det. Jag vet att inte alla befinner sig i den yttersta extremen för manlighet. Men även om det jag tog upp är extrema exempel så anser jag att det finns tendenser även bland många mindre stereotypt manliga män. De flesta kommer aldrig begå brott, bruka våld eller våldta någon. Nej. Men de flesta som begår brott, brukar våld eller våldtar någon är män. Är vi inte trötta på det mansidealet som ger utrymme för dessa beteenden? Även kvinnoidealet rymmer beteenden och sidor jag ogillar. Jag är trött på det också. Men det är inte lika utåtriktat aggressivt. Jag vet att inte alla män våldtar, men det är inte speciellt ovanligt att kvinnor blir våldtagna av män, eller att folk blir slagna av män. Det finns så mycket inom den accepterade och rentav hyllade manligheten som jag är less på. Jag vet att en massa män också är offer för den manligheten, förmodligen du bland annat. Det tycker jag också är för jävligt. Jag vet att det går att analysera och vrida och vända på den här frågan. Men jag är trött på det. Jag anklagar inte enskilda män, men lik väl som jag säger till kvinnor som är offer för kvinnoidealet att de för fan får ta att rycka upp sig tycker jag att dessa män som är offer för mansidealet för fan får skärpa till sig. Hur många fler kvinnor ska bli våldtagna medan vi analyserar? Våldtäkt är en extrem yttring av det sjuka mansidealet och förhållande sällsynt, men det finns mindre extrema och mer vanligt förekommande uttryck som jag också är less på, för det handlar om samma grej. När killar överröstar mig på möten för att de har starkare röster blir jag less. När jag blir kallad hysterisk för att jag protesterar på mitt jobb samtidigt som min manliga kollega blir kallad rak och tydlig. När män inte kan låta mig och min tjej vara ifred utan att komma med osmakliga sexuella förslag eller förolämpningar. Det finns så många exempel, jag ska inte trötta ut dig med flera om du inte vill.
    Jo, jag är väldigt trött på ett mansideal som jag förväntas leva efter och att mina handlingar tolkas utefter detta. Jag känner mig dock inte som ett offer eftersom att jag kan i vuxen ålder lättare välja mellan umgänge och dessutom leva det liv som gör mig lycklig. Utan att för den saks skull behöva döma ut alla män eller kvinnor som hyllar mansidealen.

Det är tråkigt att du blir överröstad av män på ditt jobb eller att du blir kallad för hysterisk när du protesterar men hur mycket av det beror på dig som person? Jag jobbar på en ganska kvinnodominerad arbetsplats och även där måste jag ju vara lite socialt kompetent om jag vill få igenom saker och ting. Annars skulle jag också kunna betraktas som en typisk buffel som bara anser mig har rätt att tycka till om det ena och det andra. Och då tror jag inte att jag skulle få varken respekt/medhåll osv från mina kollegor.

Samma gäller dig, om du kör på "jag-är-arg-och-feminist"-stilen så kommer du också möta på motstånd, speciellt från oförstående män men också kvinnor.
  • Anonym (flata)
    Add3 skrev 2009-12-22 11:41:16 följande:
    Anonym (flata) skrev 2009-12-22 11:33:22 följande: Njae, nu får du börja hålla koll på vad du säger. "Jag vet att jag inte talar om alla killar, utan just om de killar som följer mansidealet. " Notera ordet 'mansidealet' citerat från ditt inlägg idag 11:04
    Som svar på ett inlägg från dig där du använder "mansidealen" på samma svepande sätt. Visst kan vi prata om mansideal i plural men utan att vi specificerar så blir det inte mindre generaliserande än att prata om ett enda mansideal. Och även om "mansidealet" är både komplext och motsägelsefullt så anser jag att det är möjligt att tala om "mansidealet" för även om det i viss mån finns alternativa mansideal så sorterar de in under ett i världen allmänt rådande mansideal. Det är inte bara i Sverige, Norden eller ens Europa som män är så otroligt överrepresenterade vid våldsbrott t ex, eller som män leker med vapen.
  • Gung Ho

Anonym (????) skrev 2009-12-22 11:44:58 följande:

Jo, jag är väldigt trött på ett mansideal som jag förväntas leva efter och att mina handlingar tolkas utefter detta.
    Det ironiska är att de som resonerar som TS hjälper till att återskapa den stereotypa bilden av mannen som de säger sig ogilla...
  • Anonym (flata)

Anonym (????) skrev 2009-12-22 11:44:58 följande:

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 11:04:20 följande: Jo, jag är väldigt trött på ett mansideal som jag förväntas leva efter och att mina handlingar tolkas utefter detta. Jag känner mig dock inte som ett offer eftersom att jag kan i vuxen ålder lättare välja mellan umgänge och dessutom leva det liv som gör mig lycklig. Utan att för den saks skull behöva döma ut alla män eller kvinnor som hyllar mansidealen. Det är tråkigt att du blir överröstad av män på ditt jobb eller att du blir kallad för hysterisk när du protesterar men hur mycket av det beror på dig som person? Jag jobbar på en ganska kvinnodominerad arbetsplats och även där måste jag ju vara lite socialt kompetent om jag vill få igenom saker och ting. Annars skulle jag också kunna betraktas som en typisk buffel som bara anser mig har rätt att tycka till om det ena och det andra. Och då tror jag inte att jag skulle få varken respekt/medhåll osv från mina kollegor. Samma gäller dig, om du kör på "jag-är-arg-och-feminist"-stilen så kommer du också möta på motstånd, speciellt från oförstående män men också kvinnor.
    Jag kör inte på någon arg feminist-stil, och om det sätt på vilket jag bemöts beror på hur jag är som person är det en lustig slump att alla kvinnor på mitt arbete har samma förlorande sätt att vara och alla män har en mer vinnande stil.

Jag kan också välja umgänge och ser mig inte som ett offer, men omvärlden är ändå präglade av rådande könsrollsideal och det kommer jag inte ifrån även om jag försöker.
  • Anonym (flata)
    Add3 skrev 2009-12-22 11:47:51 följande:
    Anonym (????) skrev 2009-12-22 11:44:58 följande: Det ironiska är att de som resonerar som TS hjälper till att återskapa den stereotypa bilden av mannen som de säger sig ogilla...
    Inte alls. Jag kan se systemet bakom könsrollerna men lägger ändå ett personligt ansvar på individer att ta avstånd från osunda yttringar av dessa.
  • Anonym (????)
    Add3 skrev 2009-12-22 11:47:51 följande:
    Anonym (????) skrev 2009-12-22 11:44:58 följande: Det ironiska är att de som resonerar som TS hjälper till att återskapa den stereotypa bilden av mannen som de säger sig ogilla...
    Jag kan inget annat än att hålla med ;)
  • Anonym (????)

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 12:05:54 följande:

Inte alls. Jag kan se systemet bakom könsrollerna men lägger ändå ett personligt ansvar på individer att ta avstånd från osunda yttringar av dessa.
    Jag undrar hur du kan förena detta med att vräka ur dig de texter som du gjort i ditt inlägg.
  • AAlexander01

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 12:05:54 följande:

Ja skulle kunna tänka mig att vara lite lesbisk med dig......
    Du verkar vara påhittig, hängiven och uthållig.
  • Anonym (????)

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 12:03:57 följande:

Anonym (????) skrev 2009-12-22 11:44:58 följande: Jag kör inte på någon arg feminist-stil, och om det sätt på vilket jag bemöts beror på hur jag är som person är det en lustig slump att alla kvinnor på mitt arbete har samma förlorande sätt att vara och alla män har en mer vinnande stil. Jag kan också välja umgänge och ser mig inte som ett offer, men omvärlden är ändå präglade av rådande könsrollsideal och det kommer jag inte ifrån även om jag försöker.
    Jag vet inte hur din arbetsplats ser ut, så det är svårt att bedöma vad som är en vinnande/förlorande stil. Heller inte hur mycket av det som är din högst subjektiva uppfattning. Du kanske ställer högre krav på kvinnor än män och betraktar de kvinnor som inte klara uppfylla dem som förlorare?

Däremot kan ska man ju faktiskt inte heller blunda för det faktum att det fortfarande sitter fler män som chefer, men hur mycket av detta är en generationsfråga? Kommer det se likadant ut om 30 år? Speciellt när det blir fler och fler kvinnor som tar examen än män? Personligen tycker jag att de som sitter på de höga positionerna är mestadels män födda på 40/50/60-talen. När det gäller chefsbefattningar bland 70/80-talister tycker jag mig se en mycket mer jämlik ordning.
Svar på tråden Glad att vara lesbisk