• Anonym (flata)

Glad att vara lesbisk

Jag är så glad att jag är lesbisk. Det är så himla mycket lättare att ha sunda relationer med tjejer. Tjejer är så mycket mysigare och härligare och snyggare än killar. Killar är så ofta självgoda idioter och jag är så himla tacksam att jag slipper befatta mig med dem på ett romantiskt plan.

Alla som skriver och oroar sig över om de kanske är lite bi eller om de är kära i en annan tjej. Ni måste ta chansen om ni har den! Ni kommer bli lyckligare av det.

Det här kanske låter tramsigt, men jag hör så ofta om tjejer och deras problem med olika snubbar och det är liksom samma visa varje gång och jag fattar inte att man står ut. Eller att man ens vill stå ut.

• Svar på tråden Glad att vara lesbisk
  • Gung Ho

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 12:59:06 följande:

Du har tappat det. Du förutsätter att jag går runt och kallar männen i min omgivning för idioter bara för att jag skriver på fl att många män är det.
    Du skriver ju att män ofta är självupptagna idioter, så då måste ju iaf många av dina bekanta vara det. Hur skall du annars veta, du skriver ju att det är din subjektiva åsikt så du måste väl ha upplevt det. Eller är det något du läst om bara?
  • Anonym (flata)

Anonym (????) skrev 2009-12-22 13:00:47 följande:

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 12:52:48 följande: Det är en ständig kamp och kommer även förbli så livet ut. En kamp som behöver bra förebilder. Exempelvis en lesbisk kvinna med utomnordiskt utseende som gör män medvetna om könsmaktsordningen istället för att demonisera dem. Det finns hur många kvinnor som helst som inte heller vill bli medvetandegjorda eftersom att de valt klassiska kvinnorollsstrategier och skördat vinsterna av dem. Kolla bara på FL. Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite, håller du inte med?
    Jo, jag håller med till 100%, (bortsett från att jag inte riktigt anser att jag demoniserar män för att jag säger att många män är idioter). Men det är inte alltid jag orkar gå runt och vara en bra förebild. Gör du? Och det du tycker är en bra förebild behöver heller inte vara det alla andra tycker är en bra förebild. Kanske kan det vara så att den här kampen behöver flera olika slags soldater?
  • Anonym (????)

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 13:05:03 följande:

Anonym (????) skrev 2009-12-22 12:56:07 följande: Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Mina åsikter står fast.
    Även jag som hetrosexuell man i ett hetrosexuellt förhållande har krav och förväntningar på mig från både män och kvinnor som jag många gånger ställer mig tveksam till. Men det ger mig inte rätten att säga som helst om olika kön. Inte heller det faktum att mina föräldrar är invandrare.

Om du nu resonerar att du inte kommer ändra på dina åsikter så kan jag inte förstå varför du tar dig rätten att kräva att andra skall ändra på sina (ang. medvetandegörande). Dessutom tycker jag att det är närmast en skymf mot feminismen att du kallar dig feminist. Du gör ju verkligen inget konstruktivt att motverka könsmaktorndingen.
  • Anonym (flata)
    Add3 skrev 2009-12-22 13:13:56 följande:
    Anonym (flata) skrev 2009-12-22 12:59:06 följande: Du skriver ju att män ofta är självupptagna idioter, så då måste ju iaf många av dina bekanta vara det. Hur skall du annars veta, du skriver ju att det är din subjektiva åsikt så du måste väl ha upplevt det. Eller är det något du läst om bara?
    Ta ett par steg bort från lösryckta textstycken, hitta tillbaka till din grundståndpunkt eller grundfråga och ta den igen. Den här typen av diskussion leder ingen vart.
  • Anonym (????)

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 13:16:55 följande:

Anonym (????) skrev 2009-12-22 13:00:47 följande: Jo, jag håller med till 100%, (bortsett från att jag inte riktigt anser att jag demoniserar män för att jag säger att många män är idioter). Men det är inte alltid jag orkar gå runt och vara en bra förebild. Gör du? Och det du tycker är en bra förebild behöver heller inte vara det alla andra tycker är en bra förebild. Kanske kan det vara så att den här kampen behöver flera olika slags soldater?
    Jag tror faktiskt att man är bäst förebild genom handling och inte ord. Och visst, det kanske finns behov av olika sorters soldater. Ibland kan man väcka mycket debatt och medvetande genom provokation, men jag tycker att man skall provocera snyggt och strategiskt. Annars får det en helt motsatt verkan.
  • Anonym (flata)

Anonym (????) skrev 2009-12-22 13:18:25 följande:

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 13:05:03 följande: Även jag som hetrosexuell man i ett hetrosexuellt förhållande har krav och förväntningar på mig från både män och kvinnor som jag många gånger ställer mig tveksam till. Men det ger mig inte rätten att säga som helst om olika kön. Inte heller det faktum att mina föräldrar är invandrare. Om du nu resonerar att du inte kommer ändra på dina åsikter så kan jag inte förstå varför du tar dig rätten att kräva att andra skall ändra på sina (ang. medvetandegörande). Dessutom tycker jag att det är närmast en skymf mot feminismen att du kallar dig feminist. Du gör ju verkligen inget konstruktivt att motverka könsmaktorndingen.
    Förlåt att jag märker ord, men jag har väl ingenstans i denna tråden kallat mig feminist? Och hur kan du dra slutsatser om vad jag gör för att motverka könsmaktsordningen? Lite väl djärva antaganden både hit och dit tycker jag.

Jag har sagt att många män är självupptagna idioter, det är allt. Är det fel? Nej, det är det inte. Senare har vi utvecklat diskussionen och jag har skissartat delat med mig av mina åsikter om det mansideal jag är kritisk till. Tycker du att jag har fel i den kritiken?

Sedan drar du en massa slutsatser om vad jag tycker och hur jag är som person och därefter kallar du mig fördomsfull. Jag tycker det är lite magstarkt.
  • Anonym (flata)

Anonym (????) skrev 2009-12-22 13:24:39 följande:

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 13:16:55 följande: Jag tror faktiskt att man är bäst förebild genom handling och inte ord. Och visst, det kanske finns behov av olika sorters soldater. Ibland kan man väcka mycket debatt och medvetande genom provokation, men jag tycker att man skall provocera snyggt och strategiskt. Annars får det en helt motsatt verkan.
    Jag tycker faktiskt inte det är speciellt provocerande att säga att många män är självupptagna idioter. Det är klart att många män är det!
  • Gung Ho

Anonym (flata) skrev 2009-12-22 13:20:10 följande:

Ta ett par steg bort från lösryckta textstycken, hitta tillbaka till din grundståndpunkt eller grundfråga och ta den igen. Den här typen av diskussion leder ingen vart.
    Har du inte skrivit det alltså?

Vart diskussionen leder hänger inte på mig. Jag är ett under av flexibilitet och open-mindedness jämfört med dig.. (Det är oftast så man får ngt gjort)

Jag frågar en gång till: Hur gammal är du?
  • Anonym (flata)
    Add3 skrev 2009-12-22 13:36:17 följande:
    Anonym (flata) skrev 2009-12-22 13:20:10 följande: Har du inte skrivit det alltså? Vart diskussionen leder hänger inte på mig. Jag är ett under av flexibilitet och open-mindedness jämfört med dig.. (Det är oftast så man får ngt gjort) Jag frågar en gång till: Hur gammal är du?
    Du bryter ju ned frågeställningarna till meningslöshet. Vill du bara bråka och argumentera eller vill du något? Vad?

Just nu tjatar du om huruvida jag bygger mina åsikter om manligheten på de män jag har träffat eller om jag läst mig till dem. Vad vill du med det? Vad tror du? Hur har du skapat dig en åsikt om de könsrollsideal som råder i världen?

Jag är trettio år, vart du nu vill komma med det.
  • Pretty in scarlet

Mmm men man kan ju inte bara byta liksom. Är man heterosexuell kvinna så är man. Bara att gilla läget. Jag kan önska att jag vore lagd åt andra hållet för jag har föreställningen om att det måste vara lättare med en kvinna vad gäller kommunikation etc. Jag tycker oxå kvinnor är snyggare, men jag tänder tyvärr inte på dem. Sedan är ju dumspaken rätt trevlig när allt kommer kring .

Svar på tråden Glad att vara lesbisk