• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • TantTingeling

Håller med. Problemet är att i läkemedelsindustrin så gäller money talks. Metformin är ett billigt preparat och det finns ingen vinst för företaget att få ytterligare en indikation eftersom vi med habituell abort är en mycket liten patientgrupp. Hade det gällt svininfluensavaccin så hade indikationen funnits där imorron senast. Tyvärr.

Men jag tror att svensk sjukvård kommer att gå mot en allt mer patientorienterad verksamhet där man kommer att ha mer makt över sin egen behandling. Och i och med privatisering som så småningom kommer, tycka vad man nu vill om det, så kommer en himla massa dåliga och osympatiska läkare att rensas ut i framtiden. För det kommer inte att vara lönsamt för ett företag att anställa idioter som inte kan eller sköter sitt jobb. Tyvärr funkar inte landstinget så. Om ni bara visste hur mycket tokigheter och tabbar man gör när det gäller landstingsekonomin. Det är skamligt.

• icka76

TT: Det är så tråkigt när man/vi kommer i kläm pga av ekonomiska orsaker, men tyvärr är det ju så med mycket. Hoppas att vändningen kommer snart. Tror och hoppas att du har rätt ang. utsållning av läkare inom den privata sjukvården. Landstingen och primärvården måste nog oxå hänga med där, annars tappar de kunder.

Tänk vilken kompetent fertilitetsklinik vi hade kunnat öppna tillsammans, vi i tråden. Med all den kunskap vi besitter ihop skulle vi kunna bygga upp ett center i klass med Beers. Vi har ju alla  de yrkeskompetenser som krävs här i tråden redan

• TantTingeling

Icka: Ja, det är verkligen trist. Men jag fattar inte alltid varför man är så seg när det gäller fass. Och varför det är så himla olika rekommendationer i olika länder. Världen borde ju vara mindre än så idag. Varför ska man inte kunna snegla mer på det som görs utomlands? Vi är kanske inte bäst och vet bäst i Sverige ;)

Ja, vi öppnar en klinik! Men jag tror det hade kunnat vara bra med en gynekolog eller två  också, tror du inte? :)

• Irma
    Gud vad duktiga ni är tjejer!
    SU har tagit dom proverna på mig också faktiskt. (för antifosfolipidantikroppssyndrom)

Ja! Vi startar klinik Jag är inte medicinskt kunnig för fem öre. Men jag kan väl baka chokladkaka eller nåt
  • Strix

TT- jag orkade inte ta några fler strider. Emellan varven blir jag helt slut. Det är som att utkämpa en massa slag i ett krig som aldrig tar slut. Jag vinner inte mer än sådär vart tionde slag så min styrka är inte så stor längre. Och nu när de hittat mutationen i Faktor II samt sköldkörtelproblem så hoppas jag att proggisar, levaxin och fragmin ska hjälpa.

Strawberry - de flesta verkar ta trombylen fram till några veckor innan BF. Jag kan inte ta trombyl (får gikt av det) men får fragmin. Det ska jag ta kontinuerligt fram till sex veckor efter förlossning om vi kommer dit. Men, det är pga att jag har förhöjd risk för blodpropp både pga flera familjemedlemmar med tidiga sådana och så den där mutationen. Jag är nu i 12+2 (känns helt overkligt att kunna skriva så många siffror) och ska börja trappa ned på proggisar i helgen. Då tar jag en istället för två under några dagar och slutar sedan helt. Moderkakan tar över jobbet successivt fram till vecka 13.

• Liss

Hej! Brukar i vanliga fall hänga i ”30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet”-tråden. Men eftersom jag ibland kikar in här och tittar i era faktatrådar och så tänkte jag att det var dags att säga hej. Så hej på er! Tror att min historia är ganska lik många av er. Har de senaste åren gått igenom tre ma (mellan v. 9-14) och nyss avslutat en missfallsutredning. Har haft relativt ”tur” med utredningen och fått testa för en hel del som kromosom, koagulation, immunologi, gjort hysteroskopi osv, men inga fel har hittats. Ska ändå få äta fragmin och progesteron från plus vid nästa graviditet och så tänkte jag självmedicinera med albyl minor från äl. Hoppas det är ok om jag fortsätter att kika in här lite då och då. Kram till er alla!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13