• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • TantTingeling
    monchichi76 skrev 2010-01-05 17:20:57 följande:
    Vet inte säkert om det bara handlar om döfödda? Stillbirth betyder ju fosterdöd..Så jag tänkte att det kunde mena under hela graviditeten?  Sen tänkte jag lite som BettanB att det kan ge större risk för blodproppar i livmodern..Har oxå insett att Trombyl mm inte hjälper mot just högt Hb, finns det nåt som hjälper förrutom att man ska dricka mjölk (som jag knappt dricker) och mkt vatten?Stackarna på sjukhuset har blivit jagade av mig idag.. Ville så gärna veta mitt Hb på missfallsdagen, kom bara på att det var högt och inget mera. Efter mkt letande fann de tillslut att det låg på 149. Känns iaf bra att veta siffran så man kan ta upp det med läkaren.
    Begreppet stillbirth brukar inte användas vid mf/ma, utan vid intrauterin foster död, alltså då barnet dör i magen. En graviditet hyser ju inte ett foster i slutet av första trimestern, innan det är det ju ett embryo.

Jag uttrycker mig nog som en kratta idag: Trombyl hjälper visst vid högt Hb, men det påverkar inte det uppmätta värdet. Jag kan inte tänka mig att det skulle hjäpa att dricka just mjölk, har aldrig hört nåt sånt.
  • monchichi76
    TantTingeling skrev 2010-01-05 17:27:15 följande:
    Begreppet stillbirth brukar inte användas vid mf/ma, utan vid intrauterin foster död, alltså då barnet dör i magen. En graviditet hyser ju inte ett foster i slutet av första trimestern, innan det är det ju ett embryo.Jag uttrycker mig nog som en kratta idag: Trombyl hjälper visst vid högt Hb, men det påverkar inte det uppmätta värdet. Jag kan inte tänka mig att det skulle hjäpa att dricka just mjölk, har aldrig hört nåt sånt.
    Ahhh..på det viset

Jag äter ju Albyl minor, vad är egentligen skillnaden på det och Trombyl?

Det där med mjölk har jag läst nånstans på nätet, tror mest det är för att få bort järnet som är i maten. Om man har högt Hb så ska man inte äta järn..och mjölken "neutraliserar" det på nåt vis..
  • BettanB

Monchichi: Har nog också lärt mig att kalcium "neutraliserar" järn och att man därför inte skall dricka exvis mjölk om man tar järntabletter. Borde isf funka omvänt också. Eller?

egentligen ingen större skillnad på albyl och trombyl; mest att det senare är receptbelagt och jag förstår det hela rätt.

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76
    BettanB skrev 2010-01-05 17:34:59 följande:
    Monchichi: Har nog också lärt mig att kalcium "neutraliserar" järn och att man därför inte skall dricka exvis mjölk om man tar järntabletter. Borde isf funka omvänt också. Eller? egentligen ingen större skillnad på albyl och trombyl; mest att det senare är receptbelagt och jag förstår det hela rätt.
    Okey...då behöver man inte känna att man äter "sämre" tabletter.

Ja, jag tycker det borde funka så..
    Jag kommer iaf att tvinga mig själv att dricka mera mjölk hädanefter. Annars dricker jag ett glas varannan vecka kanske (förutom det i maten). Men nu ska jag bidra till de svenska mjölkböndernas lön!
    Och MittVal vitaminerna har jag slutat med helt nu eftersom de innehåller järn.
  • BettanB
    BettanB skrev 2010-01-05 17:34:59 följande:
    Monchichi: Har nog också lärt mig att kalcium "neutraliserar" järn och att man därför inte skall dricka exvis mjölk om man tar järntabletter. Borde isf funka omvänt också. Eller? egentligen ingen större skillnad på albyl och trombyl; mest att det senare är receptbelagt OM jag förstår det hela rätt.
    Piratpartist, javisst!
  • EMND

Hej, beklagar alla som har fått ännu ett förbaskat missfall. Jag har inte skrivit något här på länge men läser då och då. När ni nu diskuterar Hb och forskning runt RSA kom jag på att ni kanske inte läste om en doktorant från KS som håller på och undersöker genetiska faktorer bakom upprepade mf. Hon heter och hennes e-mail är: [email protected] och i oktober sökte hon personer som ville ställa upp i hennes forskning. Själv är jag en av de som har svarat. Jag har inte läst någonting någonstans om detta som hon forskar i och tycker att det är väldigt spännande att det forskas i ämnet. Jag rekommenderar att höra av er till henne. Jag upplevde henne som väldigt mänsklig och uppmuntrande.
    Dessutom när jag pratade med hennes assistent fick jag råd att äta mer D vitamin. Sedan läste jag och fann en del skrivet om D vitamin och fertilitet respektive missfall. Så tjejer glöm järn kaste är i smör.

• monchichi76
    EMND skrev 2010-01-05 19:09:29 följande:
    Hej, beklagar alla som har fått ännu ett förbaskat missfall. Jag har inte skrivit något här på länge men läser då och då. När ni nu diskuterar Hb och forskning runt RSA kom jag på att ni kanske inte läste om en doktorant från KS som håller på och undersöker genetiska faktorer bakom upprepade mf. Hon heter och hennes e-mail är: [email protected]">[email protected] och i oktober sökte hon personer som ville ställa upp i hennes forskning. Själv är jag en av de som har svarat. Jag har inte läst någonting någonstans om detta som hon forskar i och tycker att det är väldigt spännande att det forskas i ämnet. Jag rekommenderar att höra av er till henne. Jag upplevde henne som väldigt mänsklig och uppmuntrande. Dessutom när jag pratade med hennes assistent fick jag råd att äta mer D vitamin. Sedan läste jag och fann en del skrivet om D vitamin och fertilitet respektive missfall. Så tjejer glöm järn kaste är i smör.
    Dum som jag är..vad är RSA? Har inte lärt mig alla förkortningar än..

Så jädra synd att man bor här uppe i norr, för alla forskare och testgrupper är söderut
  • BettanB

DND: Det var inte igår. Kul att se dig. Hur går det för dig?
    Får ta och kolla upp vad hennes forskning går ut på då. Men D-vitamin knaprar jag så öronen flaxar redan. Bra det alltså.

Btw, fick jag tipset någonstans att ta extra E-vitamin; det hjälper vid celldelning och kan också vara bra vid infertilitet och upprepade missfall.

Monchichi: Var i norr? Lucia Mincheva-Nilsson finns ju i Umeå.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Var inte mycket om henne på google dock, orkar inte kolla i databaser ikväll.
    Det jag hittade var att hon skulle föreläsa om "Androgen metabolism in human reproductive organs". Hmm...

Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Monchichi: RSA gissar jag är repeated spontaneus abortions (visst DND?).
    Man kan faktiskt ha ha högt Hb men låga järnvärden, paradoxalt nog. De med polycytemia vera har t.ex. ofta det. Så jag skulle inte hälla i mig en massa som kan tänkas "neutralisera" järn om jag inte först kollat mina järnvärden, vilket är ett enkelt enkla prover som man kan ta på sin vårdcentral.

DND: Tackar för tipset! Måste kollas upp!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13