• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • BettanB

Daniella: Beklagar dina missfall, men grattis till din nya graviditet. Låter bra att du snart skall träffa en läkare i frågan. Se om du kan lobba för att få, åtminstone, trombyl och kanske tom fragmin. Bra att du fått progesteron, hur länge är det sagt att du skall ta dem?
    Och ta det lugnt med tränandet; de flesta av oss här gör nog tvärtom: tränar innan, men slutar/drar ner när vi får plus. Satsa på träning utan hopp och där pulsen inte går upp för mycket.

Pinglan: Härligt med skön julledighet. Och att kroppen kommit igång igen.

*vinkar* till alla!

Piratpartist, javisst!
  • Strix

Daniella - välkommen! Hoppas att denna graviditeten går bra.

Så det är själva orgasmerna man ska undvika? Jag trodde det var stötarna under samlaget. Vi har faktiskt börjat ha sex igen precis efter över två månaders uppehåll. Är i vecka 12 så vi borde väl ha väntat några dagar till och gått in i vecka 13, men det kändes så bra att få vara nära igen.

• BettanB

feia: det är nog främst orgasmerna tror jag; under mina första graviditeter (när jag fortfarande hade sex i början) fick jag jätteont i samband med orgasmerna. Även stötar och allmänt kanske att det ökar infektionsrisken också?

Ja, jag förstår inte riktigt hur man klarar sig utan längre om jag skall vara ärlig.

Ni som har hela graviditeter i bagaget; hur har ni gjort och tänkt i frågan?

Piratpartist, javisst!
  • Irma
    Liss: Välkommen Beklagar dina missfall Grattis till en bra utredning och medicinering inför nästa graviditet  
    Daniella: Välkommen Beklagar dina missfall Grattis till graviditeten Hoppas det är en bra läkare du fått tag på och att det går bra denna gången. Oron är skitjobbig. Den går ju inte att komma ifrån Jag tror man helt enkelt får acceptera den... Inte låta sig ätas upp av den.
    Pinglan: Låter som du haft en härlig ledighet Låter bra att vara nyladdad och i balans, 2010 kan ju bara bli bättre än 2009
    Feia: Jag har också fått ont i livmodern av orgasmer under graviditeterna. Jag kan också vakna av att jag får orgasmer av mig själv i sömnen och det gör ont
    Ego: Var hos läkaren i fredags och fick trombyl och fragmin utskrivet. Progesteron ville hon inte ge om hon inte såg att jag hade brist, så hon skickade iväg mig på provtagning under 2 tillfällen under cykeln. Hon ville plocka in mig tidigt nästa graviditet för att mäta och följa HCGt. Det känns jättebra inför nästa försök. Känner mig lugn. 
    Igår var jag och sambon på en överraskningsfest. Det var även maskerad. Vi var utklädda till Homer och Marge Simpson. Riktigt kul var det
  • Daniella01

Jag ska ta progesteron till vecka 13. Men jag tycker att mycket av vaggisen rinner ut, ska det vara så? Funderar på att stoppa dom i ändtarmen istället, kan man det?
    Vad är fragmin för nåt? Typ sammas som trombyl eller?

• Irma

Oj vad skum min text ser ut hela tiden. någon som vet varför?

Daniella: När jag tog progesteron la jag mig ner den första halvtimmen. Sen rinner det ju ut. Har hört att kroppen tar upp det ändå, även om det rinner ut. För mig kändes det bättre att ligga ner. Om jag inte hade tid att ligga ned en halvtimme tog jag det rektalt. Upptaget är inte lika bra där, men inget jag blev avrådd från.
    Trombyl innehåller acetylsalitylsyra. Fragmin innehåller lågmolekylärt heparin. Dom verkar båda på blodet, mot proppar, skillnaden på dom mer i detalj kan jag inte. Kanske någon mer kunnig kan förklara?
  • BettanB

irma: Är så klart glad för din skull att du fått turen att träffa en så bra läkare, men jag bryter verkligen ihop av att höra vilken sanslös tur alla andra tycks ha. Varför kan det aldrig hända mig? Jag har för bövelen fått FEM jävla förbannade missfall, varför vill inge hjälpa mig?
    Jag vet att jag låter bitter och ogin, men ju mer jag hör att andra bara glider i finfilen desto ondare gör det. Jag har kämpat som en jävla dåre för att komma någon vart. Läst läst och läst, men ändå händer det aldrig något. Medan andra bara glider förbi med flaggan i topp. Jag missunnar ingen turen, missförstå mig rätt, men det gör så jävla ONT när jag aldrig får någon hjälp eller något stöd. Snart skiter jag i alltihop.

Piratpartist, javisst!
  • icka76

Irma: Är så avundsjuk på att du hittat en bra läkare. Jag hoppas få fragmin/inohep när det är dags, men det verkar svårt att få på SU.

• BettanB

icka: Ärligt talat så har du haft ruskig tur du också och glidit förbi med bra tempo...

Piratpartist, javisst!
  • Irma

Bettan: Är det någon som borde få lön för allt man läst på så är det DU! Du har hjälpt så många här inne. Blandannat mig som är helt "medicinskt analfabet". Jag tog upp detta med läkaren i fredags. Hur övergivna våran patientgrupp känner sig. Hur viktigt det är för oss med TLC. Att vi BEHÖVER lugn. Det höll hon med om och diskussionen gled vidare även över på att hon inte har tid för fler patienter just nu. Blir så illa berörd när jag hör det. För så mycket kan väl inte vi som patientgrupp kosta samhället?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13