• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Strawberry3

Hej alla kloka! En liten fråga, eller lite råd önskas snarare. Jag har haft tre upprepade MF (vecka 5 - 6 allihop) och är nu gravid igen efter en 4:e provrörsbefruktning (ICSI). "Inga fel" hittade vid MF-utredning (fast den var ju inte fullständig har jag förstått när man läser här). Jag går på progesteron Crinone 2ggr/dag och 75mg Trombyl och läkaren har sagt att jag skall göra det tom v. 9+0 (som är idag om det inte är en MA som lurar, nervöst!). Jag frågade honom idag om man t.ex. skall trappa ner Crinonen innan man slutar helt men han sade att det var bara att tvärsluta med både progesteronet och trombylen idag. Är detta verkligen vettigt? Vad tror ni? Har själv tänkt forsätta med trombyl eller 1/4 albyl minor så långt det går. Och Crinone har jag så det räcker till 11+6 om jag börjar ta en om dagen nu istället eller oxå kan jag ta två om dagen ett tag till och sedan trappa ner. Jag vill verkligen inte sumpa detta som känns som sista chansen, får ut så få ägg vid provrörbefruktningarna så det känns lite hopplöst! Några kloka råd?!

• BettanB
    Strawberry3 skrev 2010-01-07 17:37:43 följande:
    Hej alla kloka! En liten fråga, eller lite råd önskas snarare. Jag har haft tre upprepade MF (vecka 5 - 6 allihop) och är nu gravid igen efter en 4:e provrörsbefruktning (ICSI). "Inga fel" hittade vid MF-utredning (fast den var ju inte fullständig har jag förstått när man läser här). Jag går på progesteron Crinone 2ggr/dag och 75mg Trombyl och läkaren har sagt att jag skall göra det tom v. 9+0 (som är idag om det inte är en MA som lurar, nervöst!). Jag frågade honom idag om man t.ex. skall trappa ner Crinonen innan man slutar helt men han sade att det var bara att tvärsluta med både progesteronet och trombylen idag. Är detta verkligen vettigt? Vad tror ni? Har själv tänkt forsätta med trombyl eller 1/4 albyl minor så långt det går. Och Crinone har jag så det räcker till 11+6 om jag börjar ta en om dagen nu istället eller oxå kan jag ta två om dagen ett tag till och sedan trappa ner. Jag vill verkligen inte sumpa detta som känns som sista chansen, får ut så få ägg vid provrörbefruktningarna så det känns lite hopplöst! Några kloka råd?!
    Hmm... Generellt sett skall man väl göra som läkaren säger, men ärligt talat så hade jag gjort precis som du skriver: Fortsatt med ASA (trombyl/albyl) ett bra tag till och trappat ut progesteronet (2/dag ett tag till, sen 1/dag ==> 1 varannan dag). Förstår att du är livrädd, men jag hoppas verkligen att det går vägen den här gången. Lycka till!
    Piratpartist, javisst!
  • icka76

Strawberry: Håller med Bettan, trombyl skadar ju inte och vissa säger ju att man ska fortsätta med progesteron till v.12.

Bettan: Det låter onekligen som om du har hittat rätt där. Jag har för mig att de proverna är tagna på mig oxå. jag får se när jag får hem dem.

• Strawberry3

Tack flickor! Känns lite tryggare att veta hur ni tänker,  skall nog köra på BettanB:s förslag. Lyssna på läkaren skall man ju förstås - men ärligt talat är det nog inte alltid det bästa, särskillt inte när de är stressade    (jobbar själv inom vården).
    Skall gå och "räkna" lite på Crinonen nu! Tack igen!

• TantTingeling

Är påväg ut med hundarna, har knappt hunnit skumma men ser att ni undrar över fosfolipider. Kardiolipin är en typ av fosfolipid.
    Fosfolipider är viktiga i koagulationssystemet då de tillsammans med vissa koagulationsfaktorer bildar nästa steg i kedjan. Lupus antikoagulans är en antikropp mog fosfolipid. Ska läsa och svara bättre sen!

• icka76

Är det någon som läst denna bok, 

Miscarriage: What Every Woman Needs to Know av Lesley Regan

Det står om den i Beers bok 

• TantTingeling

Nu ska vi se... Ni har ju redan rett ut det här, vad ska ni med mig till
    Antifosfolipidantikroppar. Och antifosfolipidantikroppssyndrom (APS på sv APLS på eng).  Som ni säger ingår ju förekomst av lupus antikoagulans och kardiolipinantikroppar i syndromet. Sen ingår beta 2 glykoprotein I antikroppar också i standardscreening, några andra antifosfolipider brukar man inte ta.

Icka: Jag har läst ett gäng artiklar om samma, men har ingen aaaning om hur svårt det kan vara att få här, grejen är väl att det är B-klassat enl Fass, dvs man kan inte garantera att det inte ger fosterskador, och då vill ju ogärna svenska läkare skriva ut det. Rätt eller fel...

Feia: Så slarvigt. Sökte du upp henne igen och frågade? Hejar på för fertilitetscenter :)

• icka76

TT: Det jag tycker är konstigt är att både Beer och andra forskare anser att metformin är ofarligt vid graviditet. Då borde det finnas bra underlag för deras argument. Varför anser då läkemedelsverket här att det inte finns tillräckliga studier? menar de att det inte finns tillräckligt med svenska studier kanske? För det verkar ju onekligen vara farligare för fostret att inte ta det vid PCOS än att man tar det. Jag förstår ju att läkare är restriktiva med att skriva ut läkemedel som inte är gravidsäkra enl L-M verket men man borde som patient få en talan och i så fall skriva på ett papper som tar ansvaret från läkaren.

• BettanB

icka: Ja, det vore väl det enda vettiga egentligen: Att man fick all information om alla risker och sen själv får ta beslutet. Då hade jag gjort MYCKET annorlunda än vad de sk läkarna på SU tycker.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13