• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Odetta

Hörre ni...jag har en fundering...

Det här med kön....tror ni att det kan finnas ett samband mellan kön och upprepade mf?

altså, att det blir mf pga ett visst kön? På min mans sida har det inte fötts en endaste flicka dem senaste 50+ åren! Rakt led på min mans pappas sida. Min man har en faster som är 50+...hon fick mf en gång och det andra barnet hon fick är en pojke (som för 3 månader sedan också fick en son). Min mans farbror har 2 söner och min man har en bror. Jag vet att min svärmor och svärfar fick ett mf mellan min man och hans store bror. Och hans storebror fick barn 4 månader innan vi fick våran son...och det var också en pojke! Så inga födda flickor på som sagt 50+ år!

Så...KAN det vara så att det finns något i genetiken som gör att flickorna inte klarar sig???

Vet ni om dem kollar kön på bebisen när dem gör en analys på den? Funderar på att ringa till kvinnokliniken i morgon bitti och berätta det här och se om dem, om det inte är för sent redan, även kan se vad den hade blivit för kön....och om det var en flicka...tror ni man kan söka för hjälp då eller är vi fortfarande utlämnade åt slumpen?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • lia27

Hej tjejer fick veta lite svar igår hade TRAK 2,6....är det jätte dåligt?
    Progesteron var däremot 44? Doktorn sa att det var bra
    Vad säger ni?

• Strix

odd - det jag har hört är att många pojkar ger högre risk för missfall för deras lillebröder. Har inte hört något om flickor.

sorry lia - kan inte svara.

• Cia o krabaten
    Odetta skrev 2010-01-27 21:57:04 följande:
    Hörre ni...jag har en fundering...Det här med kön....tror ni att det kan finnas ett samband mellan kön och upprepade mf?altså, att det blir mf pga ett visst kön? På min mans sida har det inte fötts en endaste flicka dem senaste 50+ åren! Rakt led på min mans pappas sida. Min man har en faster som är 50+...hon fick mf en gång och det andra barnet hon fick är en pojke (som för 3 månader sedan också fick en son). Min mans farbror har 2 söner och min man har en bror. Jag vet att min svärmor och svärfar fick ett mf mellan min man och hans store bror. Och hans storebror fick barn 4 månader innan vi fick våran son...och det var också en pojke! Så inga födda flickor på som sagt 50+ år!Så...KAN det vara så att det finns något i genetiken som gör att flickorna inte klarar sig???Vet ni om dem kollar kön på bebisen när dem gör en analys på den? Funderar på att ringa till kvinnokliniken i morgon bitti och berätta det här och se om dem, om det inte är för sent redan, även kan se vad den hade blivit för kön....och om det var en flicka...tror ni man kan söka för hjälp då eller är vi fortfarande utlämnade åt slumpen?
    Det var min läkare inne på, men sen fick ju jag en av varje ändå...
  • hammoleket79

Hej alla! Jag har inte orkat vara inne på ett tag, men har nu läst ifatt och kommer att dyka upp lite mer igen. Fasar för och längtar till rul på tisdag, då jag bör vara i v. 13.

• BettanB

odd: Snarare så har ju pojkar svårare att klara sig; det sker mycket fler spontana aborter av pojkfoster/-embryon än av flickdito.
    Däremot finns det ju hypoteser om att en kvinna som fått en pojke tidigare skulle ha större risk för missfall (fast nu minns jag inte om det är missfall rent generellt eller bara en, ytterligare, ökad risk för framtida pojkar).
    En del kvinnor har ju, enligt samma teori (?), svårare för pojkfoster (en ökad känslighet) vilket då väl skulle innebära oerhört mycket större risk för mf om pappan envisas med att dela med sig av en Y-kromosom. Bara spånar...

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    lia27 skrev 2010-01-27 23:42:27 följande:
    Hej tjejer fick veta lite svar igår hade TRAK 2,6....är det jätte dåligt? Progesteron var däremot 44? Doktorn sa att det var bra Vad säger ni?
    Lia: Kan inte svara på det tyvärr, det som är intressant är väl egentligen om det är positivt eller negativt för TRAK. Kan inte tröskelvärdena i huvudet.
    Progesteron har jag noll koll på.
    Sorg i BettanMansion.
  • monchichi76

Hej

Intressant läsning om pojk/flickkön kan vara orsak till mf eller inte!
    I min sambos släkt är det fler killar än tjejer..kanske han är en Y-skjutare?

Nu har jag äntligen fått en tid för utredning! Nästa fredag..
    Tänkte höra med er om det är nåt speciellt man ska tänka på att ta upp? Har ni några tips?

• Irma
    Gokväll tjejer! *vinkar*
    Intressant disskusion om pojkfoster!
    Lia: Jag vet tyvärr inte så mycket jag heller...
    Hammoleket: Håller tummarna för dig!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13