• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Irma

Bettan: Ja, jag har verkligen haft flyt med läkarna (tur att något går bra). Tog upp detta med Dr.MH, dethär att vi missfallspatienter liksom blir bortglömda och att det inte verkar finnas något intresse hos "vanliga" gynekologer. Hon skyllde på okunskap... Det är väl så tyvärr Men du har kvar "din plats" hos Dr.LM eller? Fast det hade varit bättre med någon i Gbg såklart.

Vilken jäkla  professor
    Spirit: Kul att "se" dig Låter lovande med det paketet av mediciner Har dom hittat något på prover som gör att dom vill testa prednisolon ?
    Laban: Fy vad tungt med alla missfall Grattis till ett fint VUL Undrar också hur du fått prednisolon?
    Hammoleket: Grattis till fint RUL!
    Pinglan: Trombyl verkar på blodplättarna, tunnar ut blodet. Fragmin/Innohep motverkar koaguleringen, exakt hur minns jag inte. En kombination av dom båda sägs vara bra. Jag tar mitt val kvinna och extra folsyratabletter.
  • Spirit

Pinglan - jag har fått prednisolon på kliniken i Falun (och på Strandkliniken)

Irma - inga fynd på de prover jag har fått ta. Men kliniken tyckte att vi skulle testa det redan förra gången.

Själv funderar jag på om vi kanske inte passar ihop eller om jag har för mycket NK-celler.

Sen finns ju risken att det beror på sambons dåliga spermier. Men de (manliga läkarna) menar att om man blir gravid så kan inte dåliga spermier leda till missfall. Vilket en kompis till mig som pluggar till sjuksköterska säger att det finns forskning som visar att det visst kan bero på...
    Vad trött man blir!

• mojutten

Lessen Pinglan! Mf är ett jäkla påfund.

Det verkar vara stor skilland på vilken läkare man lyckas få för hur det hela förlöper och vad man får får hjälp, det känns inte riktigt bra kan man väl lugnt säga och det är än värre att det ofta verkar vara patienten som måste driva på hela tiden...

Jag fick min remiss igår och detta är vad som kommer att kollas till att börja med iaf...

P-TSH
    P-T4-tyroxin
    S-FSH
    S-LH
    S-Prolaktin
    S-TPO-ak
    lupus-antikoagulans (P-PK(INR), P-APTt, P-dRVVT)
    P-kardiolipinantikroppar
    ANA

Verkar det rimmligt för er som är mer insatta...jag vet vad det mesta betyder jag är mer intresserad av typen av prover och vad som kan saknas...

• Bling1975

Mojutten. Det verkar väldigt fattigt enligt mig. Flera koagulationsprover saknas och de har inte ens slängt med ett kromosomprov.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Ja just det, om du inte redan har gjort det så hade jag krävt en undersökning med saltlösning av livmodern så inget spökar där.

Stitch längtar efter Lilo
  • Strix

Mojutten - efter tre missfall borde de ta fler prover. Har du fått barn mellan missfallen? Då brukar man inte få lika många prover. Jag fick lika få prover ordinerade av de första två missfallsläkarna och fick tjata till mig fler av två till (trots fyra missfall och inga barn). Mitt råd är att ta med Finesssans lista till läkaren och säga att du vill ha allt på den. Jag vet ingen som har fått så grundlig utredning i Sverige som hon. Jag fick inte igenom alla prover, men en del.

• Strix

Mojutten - efter tre missfall borde de ta fler prover. Har du fått barn mellan missfallen? Då brukar man inte få lika många prover. Jag fick lika få prover ordinerade av de första två missfallsläkarna och fick tjata till mig fler av två till (trots fyra missfall och inga barn). Mitt råd är att ta med Finesssans lista till läkaren och säga att du vill ha allt på den. Jag vet ingen som har fått så grundlig utredning i Sverige som hon. Jag fick inte igenom alla prover, men en del.

• hammoleket79

mojutten: håller med ovanstående inlägg, kromosomprov kan vara bra och det verkar vara en lite väl kort lista. På mig tog de fler koagulationsprover. Blodstatus (hur mycket blodkroppar man har av olika sorter m.m.) lär vara bra att ta också.

jazzy skrev 2010-03-17 18:40:18 följande:
    när har du BF? Jag blev inte flyttat alls...samma BF 24 juli, men blir snittad 7-10 dar innan....(hoppas jag)
    Jag har BF 5:e augusti. Jag blev inte flyttad, även om fostret enligt mätningen i förrgår var några dagar yngre. Det gör mig dock inte orolig, BF borde egentligen vara tidigast 6:e augusti om man inte satsar på jungfrufödsel.
  • Laban82

Irma: Jag bor på Åland och fick Prednisolon utskriver här ifrån. Men nej det va inte lätt att få det utskrivet, men efter 7 missfall så gör dom gärna vad som helst för att bli av med en. På gott och ont.

Ska man äta D-vit och kalk då man tar prednisolon? Jag tar bara vitaminer för gravida, med folsyra i.

• BettanB

Laban: ja, kalk och D-vitamin är absolut bra om man tar prednisolon. Har ingen läkare sagt något om det? Lite dåligt kan jag nog tycka.

Mojutten: jämfört med min utredning så var din lista med prover lång. Fast kromosomprov tog de faktiskt.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13