• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Loha88
    Pinglan83 skrev 2010-03-06 07:10:36 följande:
    Icka: Många grattiskramar!! Vad skönt att allt såg bra ut. Skönt oxå med den kontinuerliga kontrollerna framåt. Loha: Beklagar dina missfall, självklart är du välkommen här vi stöttar varandra i både upp och nergångar. Irma: håller tummarna för att allt ser bra ut på måndag och att du får se ett litet hjärta ticka. Ego: Nu är det nedräkning till resan, åker från Lkpg kl 10 och flyget går kl 16 från arlanda till Turin. Här ska åkas skidor :). Börjar nojja mig en hel del nu men det är ju inte så ovanligt, är känd för att vara pessimist. Det ska iaf inte få förstöra min resa så jag tänkte att jag lämnar nojan här i tråden så kan ni hålla den tills jag kommer tillbaka :) Kramar till Alla Pinglan
    Tack så mycket.. tycker det är skönt att ha några att prata med som är i samma situation som mig.. har iof inte börjat min behandling ännu men hoppas på att det startar upp så fort som möjligt!
  • icka76

Irma, vännen! Hoppas att allt är som det ska där inne. Att det växt som den ska är ju ett bra tecken. Att se hjärtat så tidigt kräver ju att man verkligen vet vad man tittar efter och att maskinen är bra. När vi såg Liten i v.8 så kunde jag för mitt liv inte se nått hjärta. Apparaten var felinställd och läkaren kunde inte få ordning på den. Läkaren så hjärtat men det var väldigt suddigt och oklart. Hoppas det var nått fel på den apparat som din läkare oxå använde. Håller mina tummar stenhårt för dig på måndag.

För vår del är första delen avklarad, jag går in i v.13 på tisdag och Liten mår bra. Men p.g.a. min bindvävssjukdom kan jag inte slappna av förens bebis är ute. Jag har en ökad risk för att livmodertappen ska öppna sig i förtid och kommer att få täta VUL-kontroller, den första i v.15 om det ser bra ut så blir det kontroll varannan vecka from v.20. Ser det inte bra ut v.15 utan att tappen börjar förkortas kommer en diskussion kring att sätta cerklage hållas. Jag har även en ökad risk för att livmodern ska brista och det kan man inte förhindra. Så än är definitivt inte faran över men jag känner mig relativt trygg.

• Irma

Loha: Hoppas du får en snabb tid för utredning. Och att detta missfallet går så "bra" som möjligt!

Pinglan: Ha det så gott i skidbacken! Lämna nojan här hos oss!
    Icka: Ja, jag hoppas ju fortfarande. Förra veckan när vi var inne och kollade var det knappt jag såg hjärtat slå. Om inte läkaren hade pekat på en smal liten flisa på några millimeter som blinkade så hade jag missat det. Det var samma apparat vi tittade med igår. Snacka om att det är olika med olika apparater. Graviditeten innan när jag såg hjärtat slå var det på en apparat uppe på repro som var knivskarp i jämförelse med den vi kollade med igår. Jag hoppas så på under! Sambon har redan börjat deppa och gråta och ta ut detta missfallet. Jag vägrar!
    Härligt att liten mår bra! Jobbigt att du har bindvävssjukdomen att slåss mot också  Skönt att dom kollar dig varannan vecka! Är riskerna stora?
  • Loha88

Hur många är det här som redan är gravida?=) Har läst igenom lite men det är såå mycket text så orka inte med allt:P

• Odetta

Nu är jag sååååå förvirrad!

-Fick ju MA i januari och testade negativt med stickor redan 2½ vecka efter skrapningen.
    -Fick ÄL 22 dagar efter skrapningen
    -Äl+8 till ÄL+11 testade svagt positivt på 7 tester av 3 olika märken
    -ÄL+12 negativt med CB digital och så började jag blöda, hade ont i ryggen och blödde rikligt i 3 dagar.
    -Dag 4 (onsdag) av blödningen slutade jag blöda.

Så långt allt väl (ja...händelseförloppet, inte händelsen...ni vet vad jag menar)

MEN:

Tog ett nytt test igår och idag för nu är det ju en vecka sedan senaste mf och förväntade mig helt negativt. Har vid dem förra tidiga mf (v5 och v6) testat negativt redan 2 dagar efter att blödningen slutat....men nu visar testen lika jävla svagt positivt som innan blödningen!!! Och så har jag typ fått spotting också....det har jag förr fått innan mens....men aldrig efter en blödning.

Vad är det som händer???

Kan man ha ÄL fast man har hcg i kroppen? I sådanna fall kanske min blödning nu inte alls var ännu ett mf utan bara mens? Men jag har ju testat negativt på typ 6 stickor efter skrapningen...kan det då vara att ClearBlue är känsligare än stickorna och därför kan visa rest-hcg från MA som stickorna helt enkelt inte visat? Fast jag har ju fått svag skugga på stickan samtidigt som jag fick det på första CB...så det är väl rätt otroligt...och jag fick väldigt tydlig positivt utslag på ÄL-testet (plus att det kändes som ÄL i hela kroppen)...så ÄL hade jag nog. Men alla dem svaga positiva testen sedan...alla lika svaga utan att bli starkare...ja, jag vet inte.

Jag känner mig så förvirrad Ska nog ringa till KK i morgon och be dem titta....är livrädd för att det ska vara nått kajkå...

Någon som har erfarenhet av liknande?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Irma

Loha: Vet inte hur många vi är exakt? Kolla i våran behandlingstråd, den finns i TS.

odd: Jag har inte erfarenhet av det du beskriver. Men hittade detta om ÄL-tester
    på "nio-månader"
    "Kan ägglossningstester reagera på graviditet?
    Ägglossningstest kan i huvudsak inte känna skillnad på hormonet LH (som ökar dagarna innan ägglossning och som är det ägglossningstester ska reagera på) och hormonet Beta HcG (som finns enbart vid graviditet). Detta beror på att LH och HcG är mycket lika hormon.
    HcG i olika variationer finns i kroppen även när man inte är gravid. Men Beta HcG finns bara vid graviditet.
    Ägglossningstest kan därför reagera på HcG och visa positivt när man är gravid.
    Men man ska inte se ett positivt resultat på ett ägglossningstest som ett definitivt tecken på att man är gravid. Ägglossningstest kan nämligen reagera på flera olika typer av HcG och inte bara Beta HcG. Därför ska man alltid testa med ett graviditetstest för ett definitivt besked om man tror att man är gravid."

Kan det inte vara så att du haft HcG kvar i kroppen, för det finns väl kvar i upp till 9 veckor efter ett missfall. Och att du haft ÄL på riktigt? Är inte riktigt med på när du kollat ÄL och när du kollar graviditet. *Snurrig*
    Låter klokt att åka in och kolla iallafall!
  • Odetta
    Irma skrev 2010-03-07 10:37:21 följande:
    Loha: Vet inte hur många vi är exakt? Kolla i våran behandlingstråd, den finns i TS. odd: Jag har inte erfarenhet av det du beskriver. Men hittade detta om ÄL-tester på "nio-månader" "Kan ägglossningstester reagera på graviditet?Ägglossningstest kan i huvudsak inte känna skillnad på hormonet LH (som ökar dagarna innan ägglossning och som är det ägglossningstester ska reagera på) och hormonet Beta HcG (som finns enbart vid graviditet). Detta beror på att LH och HcG är mycket lika hormon.HcG i olika variationer finns i kroppen även när man inte är gravid. Men Beta HcG finns bara vid graviditet.Ägglossningstest kan därför reagera på HcG och visa positivt när man är gravid.Men man ska inte se ett positivt resultat på ett ägglossningstest som ett definitivt tecken på att man är gravid. Ägglossningstest kan nämligen reagera på flera olika typer av HcG och inte bara Beta HcG. Därför ska man alltid testa med ett graviditetstest för ett definitivt besked om man tror att man är gravid." Kan det inte vara så att du haft HcG kvar i kroppen, för det finns väl kvar i upp till 9 veckor efter ett missfall. Och att du haft ÄL på riktigt? Är inte riktigt med på när du kollat ÄL och när du kollar graviditet. *Snurrig* Låter klokt att åka in och kolla iallafall!
    Tack Irma!

Jag började med ÄL-testen efter att jag fått helt neg på grav-testen (stickor) och då tog jag 2 ÄL-test om dagen med start på en fredag. På tisdagen efter fick jag sedan ett så positivt ÄL-test som jag aldrig sett förut, det bara lös om det. Dagen därpå blev det svagare igen och dagen efter det var teststrecket nästan obefintligt. Så svaga (neg) ÄL test innan och efter det där jätte starka positiva ÄL test...

Så jag tror ju inte att ÄL testen visade fel för ÄL....men jag kanske inte hade ÄL ändå och att gravid stickorna inte plockade upp resterhormoner som clearBlue och Apotekets kunde visa? Men det jag inte fattar i sådanna fall...ska inte hcg sjunka? Alla mina test har typ samma styrka på det svaga positiva strecken. Och efter alla dem negativa stickorna fick jag ju svagt positivt på en sticka samma dag som jag fick det första svaga positiva CB...så den teorin verkar inte heller hålla.

Fan, jag känner mig så förvirrad bara. Ska absolut ringa till dem i morgon och be att få komma in. Då vill jag att dem kollar mig och tar blodbrov.

*kram*
  • Irma

jaha, nu fattar jag lite bättre... tror jag Det syntes inget på gravtest & ÄL-test en viss tid efter missfallet. Men sen började det synas på ÄL-test? och sen syntes det för svagt för fort på ÄL-test?

• Odetta
    Irma skrev 2010-03-07 11:15:09 följande:
    jaha, nu fattar jag lite bättre... tror jag Det syntes inget på gravtest & ÄL-test en viss tid efter missfallet. Men sen började det synas på ÄL-test? och sen syntes det för svagt för fort på ÄL-test?
    Nästan

gravtest & ÄL-test visade neg 18 dagar efter MA. dag 22 fick jag sedan fullt utslag på ÄL-test i en dag och 8 dagar efter det fick jag svagt på gravtest i 4 dagar. På ÄL+12 fick jag sedan neg på CB digitala gravtestet och så började jag blöda.

Blödde gjorde jag i 4 dagar, sedan blodfri i 3 dagar för att då få spotting och lika svagt på gravtest som innan jag började blöda.

Hängde du med nu...knappt jag gör det själv
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13