• flingansnö

Järfällatråden 8

Ok, här kommer en ny tråd! Hoppas jag är först nu

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m47452052.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Evani -
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 060324, Emil 080317, Anton 090603
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Panzermensch - Caroline (-83), Kallhäll - Elvira 051231, Ida 071120, Olivia 090421Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

• Svar på tråden Järfällatråden 8
  • flingansnö

Ja, The Ark får det bli sen! Har hittat lite Jason Mraz också! Det blir man glad av, och så ska jag leta lite Lilly Allen på nätet tror jag! 

Nu har jag iaf bokat in massagetid! Fick komma idag halv ett, hoppas hoppas hoppas hoppas att det blir bra!!!  
  • flingansnö

Åh vad skönt det var med massage!! Fick sitta upp större delen av tiden, men på slutet fick jag ligga på rygg och hon tryckte ut alla spänningar i nacken. Känner mig som en ny människa!!

• BackinBlack

flingan: Vad skönt med massage!

Lilla T: Ja, jag vet inte när jag får besked. Under veckan hoppas jag. Vågar knappt hoppas men det vore bra med ett jobb så nära.

Min småkaksdeg gick åt fanders. Men jag har tvättat lite fönster, svabbat lite golv och sånt. Imorgon fortsätter jag, koncentrerar mig på städning och bakning nu och letar jobb kvällstid i så fall. För här hemma går det inte att låta alltför mycket när barnen sover, då vaknar de.

Hade en liten fråga. Jag har bestämt mig för att göra egen tårta på lördag till släkten och jag har gjort tårta typ en gång i mitt liv för kanske tjugo år sedan. Någon som har ett bra och enkelt recept eller snarare vad man har mellan bottnarna?

Det är ju nio vuxna och fyra barn på lördag som ska fyllas med tårta, bullar och kakor. På söndag är det fjorton barn och minst lika många vuxna som ska få glass i strut, chokladbollar, bullar och kakor/muffins. Puh. Hittills har jag bara lite bullar i frysen.

• flingansnö

Utteröga: Jag har två recept på tårta... 1: Köp färdig 2: Köp marängbottnar, blanda vispad grädde med hallonsylt, bred på den understa. Lägg på den översta, bred på grädde, lägg gelehallon eller färska eller tinade frysta hallon över, allt bereonde på vem som ska äta....  Sorry att det inte är till så mycket hjälp...

• Annelie E

Utteröga: Jag brukar göra en enkel nötbotten och sen kan man lägga över grädde eller ha det på sidan och som topping kan man ha frysta bär eller hackad daim - alltid lyckat! Man kan frysa dem också. Eller en annan variant är ju fryst daimtårta.

Lätt tårtbotten:

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl potatismjöl
    1 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Smörj och mjöla en form med löstagbar kant. Vispa ägg och socker riktigt luftigt med elvisp.
    Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver noga.
    Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Rör tills den är slät.
    Bred ut smeten jämnt i formen.
    Sätt in kakan i 200 grader varm ugn, sänk genast temperaturen till 175 grader och baka av i cirka 30 minuter. Känn i mitten med en sticka om kakan är fast.
    Låt svalna på galler under bakduk.

Fyllning: vaniljkräm, sylt, bananer eller något annat gott!

Hampus 060116, Oliwer 080430
  • Marina

Lilla T va skoj med en lillebror =) Jag har inte heller sett att du nämnt något om könet..

Har ni några namnförslag?

1975 Super duktigt av dig som kämpar så hårt...

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Stora syster

Ojoj, vad det pysslas och has sig! Vårgalna tråden kanske?

Själv e jag helt slut efter planeringsdag med jobbet, vi fick supersmarrig buffe från ica viksjö iaf, såååå gotttt!! Har varit duktig och testat övningarna naprapaten gav mig i läxa också, lär ju kännas imorgon, haha!

Imorgon blir det bygginspektion o planering av köksbygget, sen medarbetarsamtal med chefen, och sen på kvällen kvällsöppet på banken för att fixa det där j-a bankomatkortet till Alexandra...   Om jag hinner blir det en tripp i jakan city för att jaga fodraad galonjacka till Nilo också...

Nu blir det däremot duschen och sen sängen, e ff så sjukligt trött...

Sov så gott alla trådare!!

• Lilla

stora syster: lycka till på medarbetarsamtalet!

Marina: vi är lite hemliga när det gäller namn.

• BackinBlack

Tack för recept till tårtan. Eftersom jag har så många projekt på gång och alltid är ute i sista minuten (och en del måste ju göras nära inpå) så har jag redan köpt färdiga tårtbottnar. Just nu lutar det åt en fyllning med hallon och grädde samt chokladmousse med crisp.

Stora syster: Vilken dag du ska ha idag. Lycka till med allt!

Lilla T: Förstår att du är lite hemlig med namnen. Vi var väldigt hemliga med Umas namn. Och nästa gång är vi kanske det med. Fast Vincent kallades Elliot väääääldigt länge när han låg där i magen.

Jag ska röja runt här nu. Idag är det bullbak och rullning av chokladbollar, lite tvätt och ett 40-årskort som ska pysslas ihop och skickas iväg till min systers man. Jag ska iväg och leta godiset jag inte orkade kolla efter igår (1 kg eller vad blir det till 14 godispåsar?). Imorgon måste jag göra småkakor (degen igår blev en katastrof) och städa här hemma. Ja, jag tycker om att städa om jag får göra det i lugn och ro med en bra platta i stereon. Särskilt när solen lyser och jag ser vad som verkligen är eftersatt (allt?). Igår fick jag bort fingeravtrycken och skriften på fönstret på balkongdörren.

Ha det så bra idag! Jag tittar säkert in lite senare.

Svar på tråden Järfällatråden 8