• Beckah82

I vilken ålder kan de ha halsband?

Min äldste kille fick ett halsband när han döptes. Då var han 9,5 månad gammal och fick ha på sig halsbandet dygnet runt från den dagen.

Min mellankille fick också ett halsband när han döptes (8 månader gammal) och hade det dygnet runt.

Men nu fick tremånadersbebisen ett halsband i julklapp och jag undrar om det är olämligt att han har det på sig?

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?
  • Hannis28

Min dotter som snart är 6 år får bara ha halsband när vi föräldrar är med då jag är livrädd för kvävningsrisker. Har vart flera barn på hennes dagis som har halsband, visst det är jätte gulligt, men som sagt kvävningsrisken är ganska stor. Dina går antagligen inte på dagis men om de har de dygnet runt kan de kanske fastna både dag som natt när de leker eller snörra in sig i nått när de sover. Jag hade inte vågat...

• Beckah82
    Hannis28 skrev 2009-12-26 12:16:55 följande:
    Min dotter som snart är 6 år får bara ha halsband när vi föräldrar är med då jag är livrädd för kvävningsrisker. Har vart flera barn på hennes dagis som har halsband, visst det är jätte gulligt, men som sagt kvävningsrisken är ganska stor. Dina går antagligen inte på dagis men om de har de dygnet runt kan de kanske fastna både dag som natt när de leker eller snörra in sig i nått när de sover. Jag hade inte vågat...
    Märkligt att jag inte hört om ett enda barn som kvävts av sitt halsband om det är en stor risk. Men jag har iofs inte sökt efter någon statistik heller.

För mig känns det som en större risk att de ska strypas av tröjan, sätta strumpan i halsen eller råka svälja hårspännen och hårsnoddar.

Ändå har "alla" barn sådant på sig.
  • Beckah82
    FIame skrev 2009-12-26 12:05:20 följande:
    Vem är det som avgör lämplighet och olämplighet. Ska vi tillverka ytterligare myndigheter som ska utreda om det är lämpligt eller olämpligt att ha halsband på bebisar?Finns inga raka svar, bara subjektiva åsikter. Jag hade inte satt ett halsband på mitt barn förrän långt upp i åren.. helt onödigt ofunktionellt. Vad kan hända ja troligen kanske inte så mycket, största/värsta risken är väl att barnet fastnar någonstans i ett olyckligt ögonblick och kvävs, trots att risken är minimal. Bland vanliga smårisker är väl skavsår, rådnad, hudrelaterad allergisk reakion..I mina ögon onödigt.
    Ja alltså om det är risk för riktiga skador och dödsfall så är det olämpligt på riktigt, då är det ingen åsiktsfråga.
  • Beckah82
    garib skrev 2009-12-26 12:06:15 följande:
    Andra barn kan ocksa dra i halsbandet
    Ja, eller i tröjan så barnet stryps.
  • Beckah82
    JONSO skrev 2009-12-26 12:07:35 följande:
    Mina barn döptes när de var 7 resp. 8 veckor. Efter det hade de halsband dag som natt o det funkade bra.
    Ah okej, så bra med någon som har erfarenhet. Egentligen var frågan lite dum för jag vet ju att det funkar från 8 månader iaf så varför inte 3 månader men det är ju bra att läsa om någon som testat.
  • Hannis28
    Beckah82 skrev 2009-12-26 12:22:23 följande:
    Märkligt att jag inte hört om ett enda barn som kvävts av sitt halsband om det är en stor risk. Men jag har iofs inte sökt efter någon statistik heller. För mig känns det som en större risk att de ska strypas av tröjan, sätta strumpan i halsen eller råka svälja hårspännen och hårsnoddar. Ändå har "alla" barn sådant på sig.
    Jag har inte heller sett någon statistik över det, jag kanske formulerade mig fel, enligt mig känns det som om att kvävningsrisken skulle kunna vara stor då de ofta leker själv vid gungor o klättrar i träd med mera, men givetvis finns det andra kvävningsfaktorer oxå. Men om du som förälder känner dig säker o trygg med det så är det ju ditt val att använda halsband, men för mig känns det väldigt osäkert.
  • La Lola

Ts, du har redan bestämt dig va (för att ta på halsbandet)?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Beckah82
    Hannis28 skrev 2009-12-26 12:36:57 följande:
    Jag har inte heller sett någon statistik över det, jag kanske formulerade mig fel, enligt mig känns det som om att kvävningsrisken skulle kunna vara stor då de ofta leker själv vid gungor o klättrar i träd med mera, men givetvis finns det andra kvävningsfaktorer oxå. Men om du som förälder känner dig säker o trygg med det så är det ju ditt val att använda halsband, men för mig känns det väldigt osäkert.
    Kedjorna är så tunna att om de hastnade och blev hängandes skulle kedjan gå av direkt (det skulle inte tröjan) så det är jag inte så orolig för men ett tjockt halsband kan kanske vara farligt på det viset. Men jag har aldrig hört talas om ett sådant dödsfall.

Risken att de sätter hårsnoddar och sådant i halsen känns betydligt större och på dagis vimlar det av småtjejer med sånt (och de tappas ofta på golvet).
  • Beckah82
    La Lola skrev 2009-12-26 12:43:28 följande:
    Ts, du har redan bestämt dig va (för att ta på halsbandet)?
    Inte än, jag väntar på fakta och statistik som kan få mig övertygad om att vänta. Men hittills har det bara kommit ogrundade uttalanden om att det finns en kvävningsrisk. Visst klart det KAN hända men hur stor är sannolikheten vs tex hårsnoddar som jag nämnt?
Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?