• Beckah82

I vilken ålder kan de ha halsband?

Min äldste kille fick ett halsband när han döptes. Då var han 9,5 månad gammal och fick ha på sig halsbandet dygnet runt från den dagen.

Min mellankille fick också ett halsband när han döptes (8 månader gammal) och hade det dygnet runt.

Men nu fick tremånadersbebisen ett halsband i julklapp och jag undrar om det är olämligt att han har det på sig?

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?
  • Thursday
    Beckah82 skrev 2009-12-26 22:09:02 följande:
    Slips, fluga, skärp, hårsnoddar, diadem, det mesta i klädväg osv är också utsmyckning när det gäller bebisar. Det enda de behöver är mjuka, sköna, varma och praktiska kläder. De har absolut inget behov av prinsessklänningar, kostymer och lackskor - det är enbart utsmyckning det också.
    Ja, och jag skulle heller aldrig sätta på en bebis något av det du nämner (utom mjuka, sköna, varma och praktiska kläder), lika lite som ett halsband.

Ett halsband är bara pynt som ska glädja dig som förälder. Oavsett om ditt barn inte får några men av det så är det fysiskt sett skönare att inte ha halsband som kan skava, ligga lite oskönt bakom nacken när man ska sova med mera. Jag tycker personligen att det är obehagligt att ha smycken när jag svettas lite, det fastnar på huden och ligger inte bra. Och bebisar är ofta lite klibbiga av det ena eller det andra. Det är ett minimalt obehag, javisst, men varför utsätta ett barn för ens ett minimalt obehag för att tillfredsställa sin egen fåfänga?

Men jag såg att din fråga var om det är skillnad mellan att göra det mot en 3-månaders och en 8-månaders och den är väl inte så stor. Möjligen att det är ännu obekvämare att ha halsband om man mest ligger ner jämfört med står och sitter.
  • Beckah82

Jag tror verkligen inte han känner en tunn liten kedja. Jag känner inte min tjocka guldkedja. Inte är den i vägen heller. Så det där är väl som man är van vid.

Nu har han iallafall halsbandet på sig. Case closed.

• Thursday
    Beckah82 skrev 2009-12-27 09:58:05 följande:
    Jag tror verkligen inte han känner en tunn liten kedja. Jag känner inte min tjocka guldkedja. Inte är den i vägen heller. Så det där är väl som man är van vid.
    Det är säkert en vanesak, och han vänjer sig säkert vid att ha det lite obekvämt.
  • Beckah82
    Thursday skrev 2009-12-27 09:58:50 följande:
    Det är säkert en vanesak, och han vänjer sig säkert vid att ha det lite obekvämt.
    Han märker inte av den över huvudtaget.

bebisar känner inte sånt på samma sätt heller. det är naturens försvar för att bebisar inte kan klia sig själva, peta i näsan, gnugga ögonen osv - därför känner de inte heller samma obehag när det kliar på ryggen, sitter en kråka i näsan och sånt som är jobbigt för en annan.

Självklart om det irriterar på riktigt, tex klädlappar som rivs i nacken eller blöjan sitter snett och ger röda märken och sånt det känns ju naturligtvis hemskt för bebisar men inte små struntgrejer som en tunn silverkedja (om den inte ligger så att den skaver men då blir det rött och det har typ aldrig hänt mina andra två.)

Eftersom jag bär i sjal istället för att använda vagn att det hänt både med Alvin och Elmer att de legat och sovit med ansiktet mot MITT halsband på mitt bröst och ja, då blir det ett rött märke på kinden - DET är kanske inte så trevligt, men så får de av tyg som korvat ihop sig också. De har aldrig protesterat eller visat att ens detta skulle vara obehagligt (men jag försöker ju undvika att de sover mot mitt halsband).
  • Thursday
    Beckah82 skrev 2009-12-27 10:17:35 följande:
    Eftersom jag bär i sjal istället för att använda vagn att det hänt både med Alvin och Elmer att de legat och sovit med ansiktet mot MITT halsband på mitt bröst och ja, då blir det ett rött märke på kinden - DET är kanske inte så trevligt, men så får de av tyg som korvat ihop sig också. De har aldrig protesterat eller visat att ens detta skulle vara obehagligt (men jag försöker ju undvika att de sover mot mitt halsband).
    Varför gör du det om det inte stör dem?
  • Beckah82
    Thursday skrev 2009-12-27 10:25:28 följande:
    Varför gör du det om det inte stör dem?
    För att det stör mig när det blir röda märken på mina barn. Även om det bara är sovmärken som försvinner på 5 minuter.
  • Niinis
    Thursday skrev 2009-12-27 09:02:44 följande:
    Ja, och jag skulle heller aldrig sätta på en bebis något av det du nämner (utom mjuka, sköna, varma och praktiska kläder), lika lite som ett halsband. Ett halsband är bara pynt som ska glädja dig som förälder. Oavsett om ditt barn inte får några men av det så är det fysiskt sett skönare att inte ha halsband som kan skava, ligga lite oskönt bakom nacken när man ska sova med mera. Jag tycker personligen att det är obehagligt att ha smycken när jag svettas lite, det fastnar på huden och ligger inte bra. Och bebisar är ofta lite klibbiga av det ena eller det andra. Det är ett minimalt obehag, javisst, men varför utsätta ett barn för ens ett minimalt obehag för att tillfredsställa sin egen fåfänga? Men jag såg att din fråga var om det är skillnad mellan att göra det mot en 3-månaders och en 8-månaders och den är väl inte så stor. Möjligen att det är ännu obekvämare att ha halsband om man mest ligger ner jämfört med står och sitter.
    väldigt bra skrivet ,håller verkligen med dig!!!
  • Thursday
    Beckah82 skrev 2009-12-27 10:37:22 följande:
    För att det stör mig när det blir röda märken på mina barn. Även om det bara är sovmärken som försvinner på 5 minuter.
    Det förvånar mig lite. Om inte bebisen har ont av det, och det är borta på 5 minuter, varför störa sig? Jag stör mig inte på att min unge har blåmärken för att han kryper.
  • Charlien

Jag är smyckesgalning men gillar inte halsband på små barn, och då menar jag så små att dom inte själva valt det. Jag har däremot armband på min son, han har haft det sen han var ca sex månader. Ett sånt där "flätat" som man gör av bommullsgarn. Vi har bytt det kanske fem-sex gånger på 2 år. Jag upplever inte att det stör honom men hade nog tyckt att ett halband kunde riskera att göra det.

• Joico

Jag förstår inte meningen med att ha halsband på barn över huvudtaget. Vad är meningen? Syftet? Det är inte fint på barn, alls.

• Aurora Borealis

Min dotter är 15 månader, hon fick också halsband när hon döptes. Vi har använt dem när hon ska vara "fin" till kalas och liknande. Nu sist när jag skulle ta av det blev hon ledsen och ville ha det på sig igen, har försökt att ta av det ett par gånger med hon blir ledsen varje gång. Okej jag hade ju kunnat ta av det ändå men hon vill uppenbarligen ha det på sig det verkar inte störa henne alls, jag har ju mitt hela tiden. Jag tycker hon är fin i det men om det inte var för att hon själv vill hade hon inte haft det hela tiden.

Hon har ända sedan hon kunnat själv hängt halsband runt halsen på sig själv satt armband på armarna. Hon hittade nyligen en av mina handväskor i garderoben och har asat den huset runt. Hon tycker om sånt och varför ska hon inte få det?
    Jag är själv inte en "tjejig tjej" så det är nog inte bara för hon sett mig.

• Josefina

Mina tjejer fick små guldhjärtan med namnet ingraverat vid välsignelsen men de har inte på sig halsbanden än.. eller jo en gång vid fotograferingen då även tjejkusinerna hade sina och halsbanden är likadana.
    Hade min stora tjej på 6 år frågat hade hon fått det men jag är så rädd om halsbanden som är från mormor och morfar att jag hellre låter det ligga i asken tills de blir så stora att de är rädda om de. Min minsta på 20 mån hade garanterat slitit av sig det.

• musmormor

Jag har som mormor givit graverade halsband till mina barnbarn vid dop.
    Men såvitt jag vet så har ingen av dom använt halsbanden regelbundet, utan har haft dom på vid t.ex. fotograferingar och större kalas.

Jag hade inte valt att ha halsband på så små barn, med risk för att dom kanske kan fastna och kvävas.

• Beckah82
    Thursday skrev 2009-12-27 19:38:49 följande:
    Det förvånar mig lite. Om inte bebisen har ont av det, och det är borta på 5 minuter, varför störa sig? Jag stör mig inte på att min unge har blåmärken för att han kryper.
    Det gör jag. Stör mig på blåmärken alltså.
  • Beckah82
    Josefina skrev 2009-12-27 23:54:29 följande:
    Mina tjejer fick små guldhjärtan med namnet ingraverat vid välsignelsen men de har inte på sig halsbanden än.. eller jo en gång vid fotograferingen då även tjejkusinerna hade sina och halsbanden är likadana. Hade min stora tjej på 6 år frågat hade hon fått det men jag är så rädd om halsbanden som är från mormor och morfar att jag hellre låter det ligga i asken tills de blir så stora att de är rädda om de. Min minsta på 20 mån hade garanterat slitit av sig det.
    Ja min mellanpojk fick några lite finare halsband när han döptes också. En med foto, namn osv ingraverat och två med namn. Dessa skulle han inte få ha på sig till vardags.

Minstingen fick också ett lite finare när han föddes med hans stjärntecken.

Det de har på sig nu är dessa:

http://beckahbitch.se

På bilden har han halsbandet utanför men  egentligen ligger det alltid innanför tröjan.

Nu har han haft på sig det ett litet tag och det har funkat utmärkt. Både att leka, sova, bada osv.
  • Josefina

Det hade räckt så bra med förklaringen du gav.. jag var inte vidare intresserad av ngr bilder på dina ungar.

• Beckah82
    Josefina skrev 2009-12-29 02:50:31 följande:
    Det hade räckt så bra med förklaringen du gav.. jag var inte vidare intresserad av ngr bilder på dina ungar.
    Tack, det var vänligt skrivet. Kändes det skönt?
  • Jensa1973

Jag tycker absolut du ska fortsätta ha halsband om du själv vill.
    Min kille har också.
    De som har gett halsbanden blir glada att han har de. (vi varierar 2 olika i silver.) bla lika som ni har fast en annan bokstav.

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Beckah82
    Jensa1973 skrev 2009-12-30 20:08:58 följande:
    Jag tycker absolut du ska fortsätta ha halsband om du själv vill. Min kille har också. De som har gett halsbanden blir glada att han har de. (vi varierar 2 olika i silver.) bla lika som ni har fast en annan bokstav.
    Jag tycker det är jättefint med bokstaven

nu har Elmer haft sitt halsband i flera dagart och varken han eller jag märker av det typ och inga röda märken eller sånt heller har uppstått.
Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?