• Beckah82

I vilken ålder kan de ha halsband?

Min äldste kille fick ett halsband när han döptes. Då var han 9,5 månad gammal och fick ha på sig halsbandet dygnet runt från den dagen.

Min mellankille fick också ett halsband när han döptes (8 månader gammal) och hade det dygnet runt.

Men nu fick tremånadersbebisen ett halsband i julklapp och jag undrar om det är olämligt att han har det på sig?

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?
  • Flicka88
    Beckah82 skrev 2009-12-26 21:49:35 följande:
    Ett halsband tar man av och tar på fritt uytan att bebisen märker ett skvatt, det känns inte. När man tagit av det finns inga spår av halsbandet. Det gör inte ont, man skadar inte kroppen, gör inga hål eller förändringar i barnets kropp. Hål i öronen är ett ingrepp i barnets kropp, barnets privata egna kropp, utan barnets tillåtelse. Det gör vidrigt ont för bebisen att ta hål och sedan ömmar öronen en lång tid efter. Hålen kanske aldrig växer igen även om man tar ur hängena, barnet kan bli allergiskt eller få en infektion i örat OSV. Men visst... du får väl jämföra dessa två om du vill då. Det var bara en av de dummaste grejerna jag läst idag att jämföra så märkligt.
    Det kan väll mycket väl skada?! Hört talas som skavsår?! Tycker inte du ska vara så dömande bara för att jag inte delar din åsikt.
  • Lucky

Min dotter som nu är 5år har länge haft halsband dag som natt(liksom jag har aft sen jag var liten), kommer inte ihåg exakt hur gammal hon var när hon började ha det på hela tiden, tror vid ca 1år...
    Om jag var du skulle jag nog vänta tills bebisen kan sitta själv, tänker som så att det kanske skaver sålänge barnet tillbringar rätt mycket tid liggandes...

Danielle i mitt hjärta!
  • Flicka88

Sen kan man faktiskt få nickelallergi av halsband och andra smycken också. Varför låta så arg? Trampade jag på en öm tå? Jag har egentligen inte jämfört att ta hål i öronen med att ha halsband. Jag sa att jag tycker det är lika illa, eftersom jag anser att så små barn inte ska ha smycken alls.

Flicka88 skrev 2009-12-26 21:52:37 följande:
    Det kan väll mycket väl skada?! Hört talas som skavsår?! Tycker inte du ska vara så dömande bara för att jag inte delar din åsikt.
  • amalie79
    amalie79 skrev 2009-12-26 19:52:06 följande:
    Jag tror inte det är någon fara att sätta halsband på ett sådant litet barn. Däremot skulle jag inte göra det, men det är för att jag inte alls tycker det är fint på småbarn, tycker de ser ut som pyntdockor och de kommer ju bara pilla med dem och suga på dem.Men smaken är som baken så sätt du på det, TS!
    EL I skrev 2009-12-26 20:00:36 följande:
    ja man har ju olika smak absolut, men gällande att de suger o grejer med dem, mina grabbar har aldrig rört dem o den store är nu 3 år...
    Nej det är väl säkert olika, tänker bara på kompisens lilla som alltid ska på och dra och suga på andras halsband, och hon får göra det, usch, tycker det är vidrigt och bacilligt... : )
  • Beckah82
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:52:37 följande:
    Slå upp ordet "dömande" tror du missuppfattat vad det betyder. det är ju du som dömer mig, inte tvärt om. Jag har bara ifrågasatt hur du kan jämföra en permanent och smärtsam påverkan av barnets kropp med ett halsband man kan ta av och på hur som helst utan att barnet märker något eller får men för livet av.

Skavsår, visst men nej. Mina andra två har som sagt haft halsband men aldrig fått skavsår. Inte jag heller fast jag bär halsband dygnet runt.
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:56:56 följande:
    Sen kan man faktiskt få nickelallergi av halsband och andra smycken också. Varför låta så arg? Trampade jag på en öm tå? Jag har egentligen inte jämfört att ta hål i öronen med att ha halsband. Jag sa att jag tycker det är lika illa, eftersom jag anser att så små barn inte ska ha smycken alls.
    Du jämför inte men tycker att det är lika illa? Hm...förklara?

Inga smycken alls. Slips, fluga, skärp, hårsnoddar, diadem, det mesta i klädväg osv är också utsmyckning när det gäller bebisar. Det enda de behöver är mjuka, sköna, varma och praktiska kläder. De har absolut inget behov av prinsessklänningar, kostymer och lackskor - det är enbart utsmyckning det också.

Öm tå? i allra högsta grad! Eftersom jag anser att hål i öronen på bebisar är vidrigt och hemskt. man tar sig friheten att förändra barnets kropp och utsätta barnet för onödig smärta. man gör ett ingrepp i barnets kropp utan tillåtelse och utan medicinsk anledning. Ett beslut som kan bli oåterkalleligt.

Att ta på ett halsband är INTE oåterkalleligt, det orsaker ingen smärta och det är inte ett ingrepp i barnets kropp.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Flicka88

Hur har jag dömt dig? Jag skrev att jag inte kritiserar hur DU gör, men att JAG inte skulle låta min son ha på sig smycken? Hur är det att döma dig?

• blondinen82

Att de ska bli så onödiga diskutioner av en liten sak.

• Flicka88
    blondinen82 skrev 2009-12-26 22:51:03 följande:
    Att de ska bli så onödiga diskutioner av en liten sak.
    Ja du, det är tydligen så när man inte håller med och säger tack och amen till allt.
  • avocadomacka

Är det ett litet tunnt guldhalsband så fungerar det väl...

Tänk på att det är nickel även i äkta silver.

Fast personligen skulle jag vänta tills barnet väljer och kan "uppskatta" att ha det på sig, men oj så sött det är :)

• Lakritspipan

Nu har jag inte läst hela tråden. Och jag vet inte heller vad för sorts halsband som avses. Men min spontana reaktion är att det skulle skava på halsen. Jag skulle nog också tycka att det var i vägen. Och att det såg konstigt ut. Just för att han är så liten. Men du gör ju som du vill såklart. Det är ju bara att prova. Känns det inte bra så går det ju att ta av igen. Sitter det bra och han gillar det så är det ju bara att köra på.

Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?