• Beckah82

I vilken ålder kan de ha halsband?

Min äldste kille fick ett halsband när han döptes. Då var han 9,5 månad gammal och fick ha på sig halsbandet dygnet runt från den dagen.

Min mellankille fick också ett halsband när han döptes (8 månader gammal) och hade det dygnet runt.

Men nu fick tremånadersbebisen ett halsband i julklapp och jag undrar om det är olämligt att han har det på sig?

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?
  • amalie79

Jag tror inte det är någon fara att sätta halsband på ett sådant litet barn. Däremot skulle jag inte göra det, men det är för att jag inte alls tycker det är fint på småbarn, tycker de ser ut som pyntdockor och de kommer ju bara pilla med dem och suga på dem.

Men smaken är som baken så sätt du på det, TS!

• EL I
    amalie79 skrev 2009-12-26 19:52:06 följande:
    Jag tror inte det är någon fara att sätta halsband på ett sådant litet barn. Däremot skulle jag inte göra det, men det är för att jag inte alls tycker det är fint på småbarn, tycker de ser ut som pyntdockor och de kommer ju bara pilla med dem och suga på dem. Men smaken är som baken så sätt du på det, TS!
    ja man har ju olika smak absolut, men gällande att de suger o grejer med dem, mina grabbar har aldrig rört dem o den store är nu 3 år...
  • Alexandra84

Halsband kan man väl ha i vilken ålder som helst.
    Men jag skulle inte ha det på mina barn på natten... Lite nojig kanske, men jag tänker på kvävnings risken.
    Kanske är den minimal, men jag tar inga onödiga chanser med mina barn.

• tifet

tror inte det är så stor risk att barnet skulle fastna och kvävas, det är ju en tunn kedja. däremot tänker jag på när bebisen börjar få tänder. kan ju inte vara allt för bra för små nya tändet att tugga på ett smycke i silver, om han nu skulle gör det.
    sen tänker jag att det är ivägen när bebisen börjar krypa osv, men det kanske inte hänger så långt ner.

men har det gått bra med dom andra två så borde det väl funka med den tredje också! :)

• Flicka88

Min son var 3 månader när han döptes och är nu snart 4½ månad. Han fick ett halsband men jag har inte haft en tanke på att låta honom ha det på sig. Dels så har han inte riktigt lärt sig att sitta riktigt själv än så det blir gärna ett "väck" på halsen kär han sitter/halvligger/ligger och då har jag fått för mig att ett halsband skulle skava på honom. Men jag kommer nog inte låta honom ha det på sig när han lärt sig sitta heller. Han är en bebis och behöver inte smycken. Finns dom som tar hål i öronen på sina små bebisar, och det är lika onödigt det.

• Hedebris

jg låter inte ens vår 4åring ha halsband på sig på dagis och när hon sover. Skulle nog aldrig sätta på ett barn under 1 ett halsband alls

• Beckah82
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:26:07 följande:
    Min son var 3 månader när han döptes och är nu snart 4½ månad. Han fick ett halsband men jag har inte haft en tanke på att låta honom ha det på sig. Dels så har han inte riktigt lärt sig att sitta riktigt själv än så det blir gärna ett "väck" på halsen kär han sitter/halvligger/ligger och då har jag fått för mig att ett halsband skulle skava på honom. Men jag kommer nog inte låta honom ha det på sig när han lärt sig sitta heller. Han är en bebis och behöver inte smycken. Finns dom som tar hål i öronen på sina små bebisar, och det är lika onödigt det.
    Jämför du på allvar att göra ett HÅL i sitt barn (med tillhörande ev. framtida men och besvär) med att sätta på ett halsband?

Hoppas du skojade eller skrev fel...
  • Flicka88
    Beckah82 skrev 2009-12-26 21:35:22 följande:
    Jämför du på allvar att göra ett HÅL i sitt barn (med tillhörande ev. framtida men och besvär) med att sätta på ett halsband? Hoppas du skojade eller skrev fel...
    Ja det gör jag. Varför är det så konstigt? Får jag inte tycka att det är lika illa med halsband som med örhänhen? Kritiserar inte att du vill ha halsband på dina barn, men JAG skulle ALDRIG sätta på mitt barn smycken. Inte än på ett bra tag i alla fall.
  • Beckah82
    marienna skrev 2009-12-26 19:31:50 följande:
    Men varför ha på så tidigt? Har man inte smycken på sig när man ska vara extra fin? Min dotter på 2,5 år har hittills haft på sig ett halsband 2 ggr, senast nu på julafton. Bebisar är väl fina som de är utan smycken`?
    Nej jag har inte halsband för att vara fin. jag har inte halsband på mina barn av den anledningen heller
  • Beckah82
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:40:22 följande:
    Ja det gör jag. Varför är det så konstigt? Får jag inte tycka att det är lika illa med halsband som med örhänhen? Kritiserar inte att du vill ha halsband på dina barn, men JAG skulle ALDRIG sätta på mitt barn smycken. Inte än på ett bra tag i alla fall.
    Ett halsband tar man av och tar på fritt uytan att bebisen märker ett skvatt, det känns inte. När man tagit av det finns inga spår av halsbandet. Det gör inte ont, man skadar inte kroppen, gör inga hål eller förändringar i barnets kropp.

Hål i öronen är ett ingrepp i barnets kropp, barnets privata egna kropp, utan barnets tillåtelse. Det gör vidrigt ont för bebisen att ta hål och sedan ömmar öronen en lång tid efter. Hålen kanske aldrig växer igen även om man tar ur hängena, barnet kan bli allergiskt eller få en infektion i örat OSV.

Men visst... du får väl jämföra dessa två om du vill då. Det var bara en av de dummaste grejerna jag läst idag att jämföra så märkligt.
Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?