• marla333

Vilka namn anses som White Trash-namn?

Undrar vilka namn som ses som white trash- namn. Funderar på namn och vill inte råka döpa min unge till ett namn som många andra tycker är fult. Jag tycker namn är viktigt.

Jag tycker att namn som låter amerikanskt är lite white trash på här i sverige. Som Savannah, Amber, Melissa, Kevin...

Någon som håller med mig eller tycker olika? Andra white trash- namn?

• Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?
  • tebax

Du sa det

Rockangel01 skrev 2010-01-03 17:12:20 följande:
    Så alla som har lite ovanliga eller engelska namn har WT namn? Jag tycker att namn typ Colin,Cindy eller Savannah är bra mycket finare än Elsa,Sixten och alla namn som är så inne just nu. Min dotter heter Angelina och om det anses som WT så får vi väl tacka för det Hellre det än att hon ska ha samma namn som många andra.
  • Memnok77
    tebax skrev 2010-01-03 17:10:54 följande:
    Vitt slödder är ju inte ett vackert uttryck direkt. Så det kallar jag dömmande, att säga att risken är stor för att bli kallad WT för att DU tycker det låter konstigt medans föräldrarna säkert älskar namnet.
    Men jag dömer ju ingen, jag säger att det är stor risk att de är WT, därmed inte sagt att de ÄR det. Det är samma sak med -y namnen på 80-talet. Överrepresenterade i landets fängelser och massa sociala problem. Därmed inte sagt att ALLA som har ett namn som slutar på y sitter i fängelse eller har sociala problem.

Förstår du skillnaden?
  • tebax

okej då förstår jag, tack för förklaringen.

Memnok77 skrev 2010-01-03 17:22:28 följande:
    Men jag dömer ju ingen, jag säger att det är stor risk att de är WT, därmed inte sagt att de ÄR det. Det är samma sak med -y namnen på 80-talet. Överrepresenterade i landets fängelser och massa sociala problem. Därmed inte sagt att ALLA som har ett namn som slutar på y sitter i fängelse eller har sociala problem. Förstår du skillnaden?
  • Adoniram
    tebax skrev 2010-01-03 16:56:24 följande:
    Vitt slödder. Ja. Sådana som påstås bo i husvagn och leva på socialbidrag. Jag tycker inte vi ha så många sådana här i Sverige, iaf inte där jag bor. Och här bor både det massa Kevin oc Tindra osv. Men de jag känner till är att dessa människor är högutbildade, men  ändå valt namnet Kevin... hmm.
    Det där stämmer ju inte helt.

WT är inte folk som bor i husvagn och lever på socialbidrag. WT är folk som inte har något speciellt att utmärka sig med, men försöker genom att bete sig, klä sig eller kalla sig speciellt för att verka vara mer än de är. orden började hos den svarta delen av befolkningen för att håna dessa vita som trodde de blev något annat bara genom att låtsas vara speciella.

I USA finns orden 'trailertrash' (folk som bor i husvagnar och lever av socialbidrag) och whitetrash (Vita sopor som stämmer med den förklaring jag just har gett). Det är tyvärr ett fel att man i Sverige blandar ihop orden.

En familjl som vill vara mera speciella än de är använder ofta barnens namn som ett sätt att skapa en bild av familjen som speciella. Det kan vara medvetet eller omedvetet men ger ofta bakslag. Denna tråd handlar om den slags namn. Förr i tiden köpte man titlar som 'von' och liknande för att utmärka sig utan att egentligen göra något. Det var WT när farfar var ung. Nu är det svenska föräldrar som kallar deras ungar Chevin, Tindrah, Aleckszandher och liknande. Det blir intressant att se vad som är WT när våra barn ska ha barn.
  • Bedhead
    tebax skrev 2010-01-03 16:56:24 följande:
    Vitt slödder. Ja.Sådana som påstås bo i husvagn och leva på socialbidrag. Jag tycker inte vi ha så många sådana här i Sverige, iaf inte där jag bor. Och här bor både det massa Kevin oc Tindra osv. Men de jag känner till är att dessa människor är högutbildade, men  ändå valt namnet Kevin... hmm.
    Så är det ju såklart. I Sverige har vi ju jämförelsevis små klasskillnader. Dock finns de ju där. Och det är ju ingen hemlighet att överklassen har sina favoritnamn, till exempel Karl, medan arbetarklassen har sina. När jag växte upp var dessa till exempel Jimmy, Tommy och Conny. Nu är de Tindra och Kevin. Jag inbillar mig att man får leta länge för att hitta dessa namn på förskolorna på Östermalm.
  • Astarte
    Adoniram skrev 2010-01-03 17:34:38 följande:
    Det där stämmer ju inte helt.WT är inte folk som bor i husvagn och lever på socialbidrag. WT är folk som inte har något speciellt att utmärka sig med, men försöker genom att bete sig, klä sig eller kalla sig speciellt för att verka vara mer än de är. orden började hos den svarta delen av befolkningen för att håna dessa vita som trodde de blev något annat bara genom att låtsas vara speciella.I USA finns orden 'trailertrash' (folk som bor i husvagnar och lever av socialbidrag) och whitetrash (Vita sopor som stämmer med den förklaring jag just har gett). Det är tyvärr ett fel att man i Sverige blandar ihop orden.En familjl som vill vara mera speciella än de är använder ofta barnens namn som ett sätt att skapa en bild av familjen som speciella. Det kan vara medvetet eller omedvetet men ger ofta bakslag. Denna tråd handlar om den slags namn. Förr i tiden köpte man titlar som 'von' och liknande för att utmärka sig utan att egentligen göra något. Det var WT när farfar var ung. Nu är det svenska föräldrar som kallar deras ungar Chevin, Tindrah, Aleckszandher och liknande. Det blir intressant att se vad som är WT när våra barn ska ha barn.
    Jätteintressant!
  • Mornie Alantie
    Nu är det svenska föräldrar som kallar deras ungar Chevin, Tindrah, Aleckszandher och liknande. Det blir intressant att se vad som är WT när våra barn ska ha barn.
    En annan utmärkande faktor är också tron att man då blir unik, eller barnet blir unikt på grund av sitt namn. Problemet är att om tre år kommer det finnas minst fem ungar i varje förstaklass som heter Chewin, Thindrah och Nova-Lee.
  • tebax

Men är inte det lite dömmande att tänka så, att de som döper sina barn för att verka "speciella" . Jag valde min sons namn för att det var fint , inte för att sticka ut på något sätt. Så jag kan inte se varför andra skulle göra det heller. Något som jag tycker är väl mer om man typ döper sin unge till August eller Anna-Lena och likande. Det sticker ju ut mer än vad tex Thindra gör i dagsläget.

Det där stämmer ju inte helt. WT är inte folk som bor i husvagn och lever på socialbidrag. WT är folk som inte har något speciellt att utmärka sig med, men försöker genom att bete sig, klä sig eller kalla sig speciellt för att verka vara mer än de är. orden började hos den svarta delen av befolkningen för att håna dessa vita som trodde de blev något annat bara genom att låtsas vara speciella. I USA finns orden 'trailertrash' (folk som bor i husvagnar och lever av socialbidrag) och whitetrash (Vita sopor som stämmer med den förklaring jag just har gett). Det är tyvärr ett fel att man i Sverige blandar ihop orden. En familjl som vill vara mera speciella än de är använder ofta barnens namn som ett sätt att skapa en bild av familjen som speciella. Det kan vara medvetet eller omedvetet men ger ofta bakslag. Denna tråd handlar om den slags namn. Förr i tiden köpte man titlar som 'von' och liknande för att utmärka sig utan att egentligen göra något. Det var WT när farfar var ung. Nu är det svenska föräldrar som kallar deras ungar Chevin, Tindrah, Aleckszandher och liknande. Det blir intressant att se vad som är WT när våra barn ska ha barn.
  • Adoniram
    Astarte skrev 2010-01-03 17:37:58 följande:
    Jätteintressant!
    Sedan finns det underavdelningar av begreppet WT. Några intressanta är "Wiggers" (förkortning av white niggers) och de är ofta tonårskillar som hört för mycket rapmusik coh försöker bete sig som svarta musikanter/gangsta's och liknande. En annan, som inte är så vanlig utanför USA, är den nya "Wappanese"-trenden. Tonårsflickor som hakat på Hello Kitty-trenden lite för mycket och klär och beter sig som japaner.

Gemensamt för alla dessa, även den klassiska WT, är att man vill vara något speciellt och tror man kan vara det om man bara gör sig eller sina barn speciella. Vill en familj med dålig ekonomi ge sken av att vara rika, så är det lättara att ge sitt barn namnet 'Maximillian von Hammarskiöld" än arbeta ihop en förmögenhet.

Det är ett extremt exempel, men principen är där.
Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?