• lemco

Matvägrande 1-åring!!!

Min son är 1 år och matvägrar...
    han äter endast välling och modersmjölkersättning...
    Allt annat spottas ut...
    Har provat att låta honom vara hungrig innan jag provar att ge mat, men det spelar ingen roll vad jag än gör, han spottar ut ALLT!!!
    Finns det fler i min situation?
    vore skönt att prata med andra med samma problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:03
    Har matvägrat ALLT i 3 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 18:54
    Äter nu endast låglaktos majsvälling.

• Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!
  • caspersmamma 08
    Mamma till två mirakel skrev 2009-12-31 16:19:20 följande:
    Här är en mamma till som är förtvivlad,min son blir ett år nästa fredag och livnär sig på bara välling...han smakar iofs gärna på det vi äter men äter sig aldrig mätt på annat än välling....Känns jätte jobbigt då alla frågar varför han bara får välling....man skäms ju och känner sig som en dålig mamma....Hoppas verkligen det vänder snart,hur tar ert dagis ställning till mat frågan??Jag har hört att man inte får sätta barn på dagis om de inte äter fast föda...kan det stämma verkligen??Har lite panik nämnligen då vår son ska börja dagis 15/2 och tills dess ska han då äta mat??? hjälp...Dessutom har min son inte sovit en enda hel natt ännu sedan han föddes,och det börjar ta kål på oss....
    Du behöver inte oroa dig för dagis Det är inga problem att sätta barn på dagis fast dom inte äter fast föda.
    Min son äter heller inte fast föda och har även sond och han börjar den 19/1 så fröknarna där måste lära sig att sonda
  • Vi 5

vår lilla kille 12 mån har alltid varit knepig med maten plus att han är allergisk mot väldigt mycket (mjölk, ägg, soja, vete, råg, banan, mm). Jag tänkte därför dela med mig av det som fungerat för oss. Vi har kommit på att han bara vill äta om han får plockmat som han kan ta själv med händerna eller som vi får ge honom (med våra händer eller med vår gaffel (inte sked). Sedan vi började laga allt till honom som plockmat, små potaisbitar, pannbiffar, små brödbitar och korvbitar mm så äter han riktigt bra. han tycker också bättre om när det är lite kryddat. Allra helst vill han ha mat från våra tallrikar, då äter han glatt (vi lurar honom därför lite ibland  och lägger i smyg över hans mat på våra tallrikar och matar sedan från vår tallrik. Nu på senaste tiden vill han också helst prova med egen sked, vi hjälper till att lägga något (klibbigt) på en liten sked så får han träna att äta det själv. När han lyckas är han jätteglad, misslyckas det kastar han allt på golvet. Vi har alltid superkladdiga måltider men det är värt mödan om han får i sig lite bättre än tidigare.    

• Smulan1979
    Mamma till två mirakel skrev 2009-12-31 16:19:20 följande:
    Här är en mamma till som är förtvivlad,min son blir ett år nästa fredag och livnär sig på bara välling...han smakar iofs gärna på det vi äter men äter sig aldrig mätt på annat än välling.... Känns jätte jobbigt då alla frågar varför han bara får välling....man skäms ju och känner sig som en dålig mamma.... Hoppas verkligen det vänder snart,hur tar ert dagis ställning till mat frågan?? Jag har hört att man inte får sätta barn på dagis om de inte äter fast föda...kan det stämma verkligen?? Har lite panik nämnligen då vår son ska börja dagis 15/2 och tills dess ska han då äta mat??? hjälp... Dessutom har min son inte sovit en enda hel natt ännu sedan han föddes,och det börjar ta kål på oss....
    Min dotter var precis sån i den åldern. Åt nästan bara välling. När hon började dagis så gav de henne välling till frukost de första kanske 2 veckorna. Men sen så åt hon som de andra barnen, om inte mer!

Det verkade som att hon påverkades av de andra barnen. Hon lärde sig också att äta själv, vilket hon gillade stakt (vi hade försökt det hemma, men då var det inte intressant).
  • marysoul

nu har ja inte läst så noga. men ja tror ju såhär. ett barn skulle aldrig svälta sig självmant. får dom i sig lite väling, å vätska så klarar dom sig. min son är kass på att äta, fram tills han va ett åt han väldigt glatt, åt allt från att han va typ 3 månader, med stor aptit. men runt ett blev de mindre å mindre. han e rund, så alla tror att han e väldigt glad i mat men som idag har han ätit en muffin och en halv flaska välling. igår åt han en macka och en banan på hela dagen. ja trixar me allt men han e mer intresserad av å busa runt. han dricker bra. nyponsoppa fick han förresten i sig i morse oxå, de funkar alltid. men skulle han va hungrig skulle han äta.. ja tror det är så enkelt. ett friskt barn skulle som sagt inte svälta sig.. sen om man märker att barnet blir dåligt, dizzy å klen, då är de väl nåt annat som är fel eller anledning till att maten inte äts å då lär man ju kolla upp det. men en glad unge som inte äter e inget att oroa sig för, tycker jag.

sen att göra bollar av mackor brukar funka för oss, äta fotbollsmackor är bra mycke roligare än en vanlig tråkig macka. dricka morfars mjölk är godare än att dricka bara mjölk.. äta flygplans makaroner funkar bättre än makaroner... ja, ni förstår. trixa funkar ju ibland, men långt ifrån alltid. men så länge dom blir erbjudna mat är de lugnt tror jag, för det är inte naturligt att svälta sig själv.

• With a devilish smile

Min dotter som är 14 mån har alltid avskytt mat rent ut sagt, vi introducerade gröt vid 3½ mån eftersom hennes vikt började dala för hon åt mindre än hälften av dagsintaget av ersättningen än vad rekommenderat. Sedan dess har det varit en ond cirkel.

Vissa dagar kan hon äta en hel bruk mat ( dock händer det mer än sällan ).
    Efter att ha försökt med allt & inget har jag börjat läsa av henne, om hon ens tänker äta mat eller om det lika bra att spara oss "bråket" & ge henne en vällingflaska.
    Hellre välling än inget alls.
    Jag ger henne alltid mat när vi äter så får hon pilla i det & smaka om hon vill.
    Fruktsallad varje dag, det är i stort sett det enda hon kan äta utan protest.
    Får ingen direkt hjälp från BVC heller trots jag hela tiden nämnt att det är problem med maten & alltid varit sen har dom mage & klaga på att hon inte äter 2 lagade mål om dagen ! 
    Känns som alla våra små knep är uråldriga & det fungerar inte längre.
    Men man får väl trösta sig med att hon äter välling & mår toppen förutom att
    hon ofta åker på förkyldningar men det är ju inte konstigt när hon inte äter så bra .
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • caspersmamma 08
    lemco skrev 2009-12-31 16:32:46 följande:
    Ang dagis, det e min skräck, för dom kan ju inte ge välling/ersättning...När min dotter var liten så var hon likadan...hon kom hem från dagis, hungrig, oftast åt hon inte...min dotter e nu 12,o fortfarande liten i maten o superkräsen...men när hon var ca 3 år började hon äta LITE mer mat...
    Varför skulle dom inte kunna ge välling/ersättning på dagis om det är det enda din son kan tänka sig att äta så lär dom vara tvugna för han ska inte behhöva vara utan

Du skriver att han matvägrar allt nu sen 3mån tillbaks men får du ihonom något, har du kontakt med en barnläkare dietist, kan det vara någon allergi som gör att han får ex ont i magen när han äter och då förknippar det onda med all mat nu, bajsar han normalt, Något som hände i samma veva han slutade äta, tänder, sjukdom?
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • qwertyui

Hej.
    Det var någon annan tråd och välling och dagis för ett tag sedan. Slutsatsen därifrån var att vissa ger välling vid behov och andra inte. Men att det inte brukar vara något problem. De flesta barn äter de kompisarna äter runt omkring ganska snabbt. Så ring dagis och hör efter hur de ser på saken att ge välling.
    De måste ju ha specialanpassad kost p.g.a vegitarianter, allergier, religion etc så kommer man med ett läkarintyg eller liknande på att barnet måste sondas så kan de naturligtvis inte säga nej.

Men utreda allergier tycker jag låter som ett bra förslag, kanske kolla munnen hos någon tandläkare för att se om det gör ont etc.
    Solstrålen vet ju förmodligen vad som är värt att veta om matutredningar, då sond är någonting man knappast sätter in i första hand.

• lemco
    solstrålen 76 skrev 2010-01-01 23:55:58 följande:
    Varför skulle dom inte kunna ge välling/ersättning på dagis om det är det enda din son kan tänka sig att äta så lär dom vara tvugna för han ska inte behhöva vara utan Du skriver att han matvägrar allt nu sen 3mån tillbaks men får du ihonom något, har du kontakt med en barnläkare dietist, kan det vara någon allergi som gör att han får ex ont i magen när han äter och då förknippar det onda med all mat nu, bajsar han normalt, Något som hände i samma veva han slutade äta, tänder, sjukdom?
    Det var det svar man fick när man ringde runt till olika dagis, att dom brukar börja äta när dom ser andra barn äta...
    och att dom inte kan ge välling/ersättning till ett barn...
    han var sjuk när han slutade äta, men förskyld e han varje månad så det är inget ovanligt...
    han åt mjölkfritt när han var mindre, men det visade sig att han inte var allergisk...
    nu vill han bara äta modersmjölkersättning...
    samt att han sen ca 1 v tillbaks e jättegasig i magen, men inte lös alls!?
  • lemco

Läkarna ser det inte som nåt problem...
    bvc sa att man kanske skulle prata med en psykolog om han inte börjat äta om ett halvår....
    inte lätt när man får 0 respons...

• qwertyui

Psykologkontakt?
    Altså, kanske gör du något fel när du försöker mata, men eftersom du inte känner till det själv lär väl inte psykologen veta orsaken.
    Och barnet, är väl aldeles för lite för att ha något utbyte av den kontakten.
    Eller tänker jag fel???

Har du provat att åtminståne blanda lite välling/gröt med modersmjölkersättningen? Fungerar det så borde man ju kunna öka mängden gröt succesivt.

Men egentligen så är modersmjölkersättning, välling och liknande ganska bra närningsmässigt innehåll så om han växer och går upp i vikt och så är det hälsomässigt inga problem.
    Hur många timmar ska han vara på dagis?

Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!