• lemco

Matvägrande 1-åring!!!

Min son är 1 år och matvägrar...
    han äter endast välling och modersmjölkersättning...
    Allt annat spottas ut...
    Har provat att låta honom vara hungrig innan jag provar att ge mat, men det spelar ingen roll vad jag än gör, han spottar ut ALLT!!!
    Finns det fler i min situation?
    vore skönt att prata med andra med samma problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:03
    Har matvägrat ALLT i 3 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 18:54
    Äter nu endast låglaktos majsvälling.

• Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!
  • Lev livet som du borde ha gjort
    lemco skrev 2010-01-03 16:15:33 följande:
    hur mkt välling får du i henne per dag?
    Ca 4 st ála 300 ml vargång, vilket då blir 1,2 L välling per dag ungefär..
  • With a devilish smile

Idag har vår tös bara ätit ca 200 ml välling två gånger & ca en tsk mat !!

Hon totalvägrar verkligen & jag/vi vet inte hur vi ska bete oss .
    BVC är ju inget vi ens överväger längre eftersom dom inte ger oss någon hjälp men kan man vända sig någon annanstans själv utan att BVC skickat vidare en?
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • qwertyui

En vecka är nog ingen fara.
    Jag har en smal tjej också, vägde 9,2 vid 18 månaders kontrollen då hon var 80 cm och hade då tappat en kurva. Då jag inte riktigt accepterade BVC:s svar om att alla barn tappar en kurva mellan 12 och 18 månders kontrollen är jag välkommen på omvägning efter 3 månader (om jag nog promt vill typ).
    Var hos dietisten av ett annat skäl med henne. Diestbesök ingår alltid vid allergi här, och hon har råkat på ett par allergier.
    Frågade diesten om vikt och så då på samma gång och hennes slutsatsen från hennes svar var att så länge ungarna i stannar i längd så kvittar det vad de äter och vad de väger.
    Så av att dömma av deras intesse, så tror jag ingen bryr sig om du trots allt får i henne så pass mycket vätska.
    Se upp för vätskebrist bara.

• qwertyui
    och är pigga och glada också. Se upp med om hon blir trött/hängig.
    Men en vecka kan vara sjukdom bara. Min äter bara välling när hon är förkyld eller värre.

qwertyui skrev 2010-01-03 23:32:27 följande:
    En vecka är nog ingen fara. Jag har en smal tjej också, vägde 9,2 vid 18 månaders kontrollen då hon var 80 cm och hade då tappat en kurva. Då jag inte riktigt accepterade BVC:s svar om att alla barn tappar en kurva mellan 12 och 18 månders kontrollen är jag välkommen på omvägning efter 3 månader (om jag nog promt vill typ). Var hos dietisten av ett annat skäl med henne. Diestbesök ingår alltid vid allergi här, och hon har råkat på ett par allergier. Frågade diesten om vikt och så då på samma gång och hennes slutsatsen från hennes svar var att så länge ungarna i stannar i längd så kvittar det vad de äter och vad de väger. Så av att dömma av deras intesse, så tror jag ingen bryr sig om du trots allt får i henne så pass mycket vätska. Se upp för vätskebrist bara.
  • caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-01-03 16:14:50 följande:
    får ni nutramigen på recept?
    Ja vi får det på recept
    Lev livet som du borde ha gjort skrev 2010-01-03 19:27:43 följande:
    Men då äter hon ju bra med välling, har du provat att inte ge henne så mycket välling och se om hon blir hungrig och äter vanlig mat.
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
    solstrålen 76 skrev 2010-01-03 23:42:01 följande:
    Men då äter hon ju bra med välling, har du provat att inte ge henne så mycket välling och se om hon blir hungrig och äter vanlig mat.
    Ja det blir ju en del. Ja, har försökt att inte ge välling och ge vanlig mat istället men icke :S
  • söta sotnos

Tjing!!!!
    Hoppar in här min lilla fyller 1 år 18 januari..
    O jag undrar ,hon vägrar att äta annat än pure som jag har mixat våran mat o det ska inte va för fast..
    O nu är det så att hon börjar ju på  dagis den 6 aprill o jag är lite orolig för maten o det är inte bara det att hon inte äter pure bara utan jag måste ha vaniljyogurt o doppa skeden i me....
    Ja det tog lång tid innan jag tillsatte vaniljyougurt..
    Men hon åt ju inget inget inget på ja typ en v jo gröt äter hon ju men jag vill ju inte ge det för ofta o macka äter hon till frukost...
    Så har ni några bra knep???
    Mvh

• lemco
    Lev livet som du borde ha gjort skrev 2010-01-03 19:27:43 följande:
    OJ!!!
    det e ju jättebra!
    min son får i sig ca 500-600 tot per dag...
  • With a devilish smile
    Lev livet som du borde ha gjort skrev 2010-01-05 17:33:50 följande:
    Vätskebrist är det ingen fara att hon får då hon får i sig en massa vatten genom vällingen ju
    Så länge hon verkar må bra & är lik sig i övrigt är det nog inget du behöver oroa sig för. Dom klarar sig på väldigt lite , men det är klart man oroar sig ändå :)
    Håller tummarna för det inte är något långvarit för er del !
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
    With a devilish smile skrev 2010-01-05 18:53:45 följande:
    (Verkar inte funka att citera)

Tack så mycket för din omtanke! Hoppas hon böjar äta mer normalt snart- såklart

Idag har hon faktiskt ätit det bästa hon gjort på över denna vecka så jag var överlycklig och berömde henne och lät henne äta själv och kladda hur mycket hon ville och leka lite med maten för det tyckte hon ju om
  • Mamma till två mirakel

Min son började nu i samma veva som han fyllde ett år att vilja smaka och äta allt....men INTE burk mat!!!
    Nu äter han jätte duktigt men som sagt,ingen burkmat!
    Han vill ha våran mat
    Välling får han också givetvis....

(¯`°?.¸ ღ♥Adam mamma älskar dig över allt annat ♥ღ ¸.?°´¯)
  • lemco

Min kille har ÄNTLIGEN börjat äta lite gröt och hipp burkmat från 6 mån!!!
    men usch vad förstoppad han blir av maten....
    ger katrinplommonpure(1 burk per dag)
    det hjälper tack o lov

• Morsan81

Min son är 15 månader och älskar mat. Har ätit riktig mat + burkmat sen han var 4 mån. Han åt:

Frukost kl 7: välling

Mellis kl 8: gröt med pure eller macka. Mjölk till.

Lunch kl 12.30: varm mat + vatten.

Ibland mellis vud 15: halv till hel banan.

Middag kl 16: varm mat + vatten.

Kvällsmål kl 19.30: välling.

Har funkat hur bra som helst från ca 6 mån och tills nu när gan är 15 mån.

Sen helt plötsligt mat vägrar han.

Så fort jag försöker mata han så spottar han ut. Vill man han skall försöka själv kastar han allt på golvet eller vänder skålen uppochned. Får knappt i han välling längre. Vet inte vad detta beror på för han är varken lös eller hård i magen, inga tänder på väg som jag kan se. Har varit nu så här i ca 2 veckor. Han går ej på dagis. Han är pigg för övrigt och aldrig sjuk. Man blir ju orolig då det går från matvrak( hann inte ens ta ny mat på skeden innan han gapa) till en matvägrande son. Bvc säger folk att det inte är nån ide att ringa då dom inte gör nåt. Vad skall man göra? Plockmat odyl funkar inte det heller.

• Leiben

här äts inget helt plötsligt heller sedan 2 veckor. fattar inte varför. jobbigt eftersom min son redan är en smal kille.

• Morsan81

När bör man bli orolig? Han är ju liten för sin ålder men för övrigt pigg och glad.

• Leiben

jag vet inte. när de blir slöa typ. man kan ju inte tvångsmata direkt, om det inte är allvarligt och då är det ju sjukhusvistelse som gäller. JAg försöker hålla mig lite cool och inte stressa och skapa pressande stämning. Han har haft sådana här perioder mellanåt men inte så här länge. När han äter bra äter han jättebra. 

Fick lite panik i morse då han gått ner 200 g vilket inte känns så bra. Vi har en barnläkartid den 31 för allergi (som vi har koll på dock) så om det inte blir bättre då så får vi ju ta upp det där.

jag har alltid varit av den åsikten att barn äter det de behöver. vi har inte skedat pureer och sådant utan han har ätit plock sedan start. Att barnet självt ska styra etc. Men i sådana här perioder som jag inte vet vad det beror på ( i vissa fall sjukdom) så blir det tvärtom typ, fram med leksaker eller i värsta fall datorn på kvällskvisten om hela dagen varit dålig. Och så skedar jag ina det som går. Helt motsatt min filosofi egentligen, så det känns aldrig bra.

• Morsan81

Tack flr svar. Och vet ni va. Idag åt han massor. blev jätte glad. Åt upp all mat han fått. Så vem vet kanske på väg att vända kan man ju hoppas iaf.

Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!