• lemco

Matvägrande 1-åring!!!

Min son är 1 år och matvägrar...
    han äter endast välling och modersmjölkersättning...
    Allt annat spottas ut...
    Har provat att låta honom vara hungrig innan jag provar att ge mat, men det spelar ingen roll vad jag än gör, han spottar ut ALLT!!!
    Finns det fler i min situation?
    vore skönt att prata med andra med samma problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:03
    Har matvägrat ALLT i 3 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 18:54
    Äter nu endast låglaktos majsvälling.

• Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!
  • Mallan03

Min dotter har alltid matvägrat. Hon levde bara på modersmjölkersättning till hon blev 1 år och 4 månader. Hon åt inget annat, inte ens glass och godsaker som vi testade bara för att hon skulle få i sig något. Nu fyller hon snart 2 år och äter nån smula ibland....Hon dricker välling 3 ggr om dagen, om hon inte skulle göra det så skulle hon inte gå upp i vikt. Hon är inte stor för sin ålder men inte för liten heller så det ser ut som att hon får i sig det hon behöver. Hon väger 10800 g, har tappat hoppet för att hon ska börja äta och jag är van med att hon bara slickar smöret på mackor och petar i maten.

• caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-01-02 12:06:09 följande:
    Har försökt ALLT... men han vill inte äta själv,vill inte bli matad...ibland tuggar han på russin, men sen spottas dom ut när dom e mjuka...makaroner äter han LITE av, typ max 10 st små...Har även försökt erbjuda mat el vad som helst på andra platser än matbordet, men han VILL INTE....total vägrar...ALLT spottas ut...förstår inte varför...men tack o lov för ersättningen...
    Sluta och mata honom låt honom leva på välling och ersättning men ge honom mat när ni andra äter utan att ge honom uppmärksamhet att han ska smaka eller prova att mata honom, bry er inte om han slänger maten på golvet
    Låt honom upptäcka maten i sin egen takt utan press och det kan ta lång tid men de  överlever på ersättning.
    Börja med att bara erbjuda honom makaroner om det är det han vill ha och kan tänkas svälja några stycken och bli glad för det lilla han äter om det så bara är en makaron för det hjälper dig.

Dietisten sa till mig att jag skulle prova plockmat som har smak ex oliver avodcado och sen skulle jag krydda lite extra på hans potatis för en del barn vill ha stark mat
    Caspers första tugga av riktig mat var 1tsk kall morotspure direkt från kylen så äter han något nu så ska det vara iskallt.

Du har säkert provat allt du kan komma på men fortsätt och prova hela tiden en sak som inte funkade kanske funkar en annan gång.
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Mamma till två mirakel

Jag har ännu samma problem,sonen blir 1 år på fredag och äter bara plock mat och välling...

Hur ser en mat dag ut för er del som har barn i samma situation???

(¯`°?.¸ ღ♥Adam mamma älskar dig över allt annat ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mallhin

Har samma problem.
    Min son är 15 månader och har stundtals ätit riktigt bra med vanligt mat även om han ätit välling också.

För ett tag sedan ändrades allt, han vägrar äta ordentligt mat men äter ibland  kakor, läsk, godis, glass med mera.
    Nu har han börjat gå ner i vikt, han är väldigt liten sen innan. Lång och smal.
    Läkaren varnade nu sist vi var på barnkliniken om att vi måste försöak få i honom mer mat. Men hur tusan ska man göra det?

Blir så stressad och frustrerad.
    Alla byxor börja bli stora i midjan på honom igen och revbenen syns.

Jag tror att detta ökade när han började på dagis. Men vi trodde det skulle ändras på andra hållet. I med han såg andra barn äta där.
    Han har välling på dagis, men dem ger bara honom ifall han är gnällig och skrikig. Men jag har bett dem att ge honom det i gång om dagen.

• caspersmamma 08
    Mamma till två mirakel skrev 2010-01-03 02:08:42 följande:
    Jag har ännu samma problem,sonen blir 1 år på fredag och äter bara plock mat och välling...Hur ser en mat dag ut för er del som har barn i samma situation???
    varken dålig eller bra dag så äter Casper ungefär:
    500-600ml ersättning
    1/4dels äpple
    1/2 riskaka
    3-5 st chips (försöker ge honom så stora chipbitar som möjligt)

• hannamiller

Undrar lite.. Hur mycke går era små upp i vikt?

• caspersmamma 08
    hannamiller skrev 2010-01-03 10:02:33 följande:
    Undrar lite.. Hur mycke går era små upp i vikt?
    vid bf 3630g 51cm
    6mån 5820g 62cm
    1år 7720g 69cm
    17mån 8700 73cm

Har mer mättningar på min sida
    Casper har även sond så utan den skulle han nog inte gå upp alls.
  • ayg

Här hemma har vi oxå en riktig kinkig 1 åring gällande mat. Vi har testat allt, det som fungerar just nu är att sitta i mitt knä framför datorn o titta på något roligt och då slinker det ner en massa mat. Men innan vi kom på det så hade vi verkligen testat allt, allt på sked ratades, plockmat ratades om det inte var makaroner o det var bara några st som gick i. Välling ratades totalt till en början men vi blandade ut välling med vatten o ökade mängden välling succesivt innan det gick ner. Just nu så är det bara slät mat som gäller o lite plockmat i väääldigt små bitar annars sätts det i halsen med en kaskadspya som följd. Men jag är såååå glad att hon äntlingen äter, och äter bra men jag undrar förtfarande om hon någonsin kommer o sitta fint i sin matstol o gapa snällt som en fågelunge.

Vi har varit i kontakt med logoped samt öron näsa hals som har kikat i munnen på henne, och deras svar var att hon komme ro lära sig o äta bara man fortsätter o erbjuda, men tiden gick o hon började gå ner i vikt o åt bara mindre o mindre så vi började med att mata henne när hon lekte, och då gick lite mera mat ner, sen när hon gick omkring o då gick ännu mera mat ner, sen framför tvn o då helt plötsligt åt hon hela portioner.

• lemco

har köpt hem nestles låglaktos majsvälling nu, då han e supergasig sen lång tid tillbaks, samt att han sen 3-4 dgr tillbaks e kaiko i magen, funderar på om det kan vara laktos el gluten intollerant!? Var tveksam först i o med att han alltid haft förstoppningsproblem, men måste prova nu och se om hans gasiga onda mage blir bättre...

Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!