• lemco

Matvägrande 1-åring!!!

Min son är 1 år och matvägrar...
    han äter endast välling och modersmjölkersättning...
    Allt annat spottas ut...
    Har provat att låta honom vara hungrig innan jag provar att ge mat, men det spelar ingen roll vad jag än gör, han spottar ut ALLT!!!
    Finns det fler i min situation?
    vore skönt att prata med andra med samma problem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:03
    Har matvägrat ALLT i 3 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 18:54
    Äter nu endast låglaktos majsvälling.

• Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!
  • hannamiller

Vår 1 åring han är väldigt kräsen med maten..
    När han får maten framför sig så leker han med den.. Man får inte mata han.. Välling är blää..
    Han går inte alls upp i vikt så bra som man borde..
    Lös avföring..
    Men ingen annan än bara jag är sur  och tror att det  är något som är fel.. Nu är mamma min på min sida..
    Så äntligen har en läkare lyssnat nästan på mig och vi har fått en tid hos en barn spe.. Men det är inte fören den 19 jan..
    Men innan dess ska vi på extra vägning..
    Det hjälper inte att storbror äter samma sak  så man får lillen att bli nyfiken..
    Man blir ju lite morr när ingen lyssnar på en.. förstår det.. Men stå på dig..

• lemco

han ska inte börja på dagis än på länge, men man undrar ju hur det blir när han ska börja...
    förhoppningsvis har det vänt då, (när han e 2 drygt ska han börja)

• caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-01-02 09:48:44 följande:
    Det var det svar man fick när man ringde runt till olika dagis, att dom brukar börja äta när dom ser andra barn äta...och att dom inte kan ge välling/ersättning till ett barn...han var sjuk när han slutade äta, men förskyld e han varje månad så det är inget ovanligt...han åt mjölkfritt när han var mindre, men det visade sig att han inte var allergisk...nu vill han bara äta modersmjölkersättning...samt att han sen ca 1 v tillbaks e jättegasig i magen, men inte lös alls!?
    När han börjar på dagis så säger du till att dom måste ge honom välling tills han äter riktig mat som dom andra barnen och gå inte med på ett nej och kanske är han villig att äta den själv innan han ska sova middag.

På vilket sett visade att han inte var allergisk? och varför åt han mjölkfritt först?
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • lemco

dom gjorde ett test om han var mjölkallergisk, han åt mjölkfritt pga kaskadkräkningar o kronisk förstoppning som liten.
    nu kräks han inte längre.

• caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-01-02 09:51:54 följande:
    Läkarna ser det inte som nåt problem...bvc sa att man kanske skulle prata med en psykolog om han inte börjat äta om ett halvår....inte lätt när man får 0 respons...
    Gå till en annan läkare och ge dig inte förrän du får hjälp
    Bvc kan oftast inget om mat problem oss barn och kan därför ibland ge råd som man får lyssna på med ett halvt öra och sen tänka efter själv om man tycker det verkar rimligt.
  • lemco
    solstrålen 76 skrev 2010-01-02 10:27:36 följande:
    Gå till en annan läkare och ge dig inte förrän du får hjälp Bvc kan oftast inget om mat problem oss barn och kan därför ibland ge råd som man får lyssna på med ett halvt öra och sen tänka efter själv om man tycker det verkar rimligt.
    vet du vad för slags utredning man gör?
    vad kan vara fel?
    det spelar ingen roll vad man än gör, han vägrar att äta.
    maten kastas bara på golvet...
  • caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-01-02 10:24:12 följande:
    dom gjorde ett test om han var mjölkallergisk, han åt mjölkfritt pga kaskadkräkningar o kronisk förstoppning som liten.nu kräks han inte längre.
    Ett sånt test kan visas fel kan du se någon samband med att ni började med mjölk och han slutade att äta
    Han behöver ju inte vara allergisk men kanske känslig mot mjölk
  • lemco

neej... inget som jag märkt...
    han åt lite lite mat(helt slät) när han var 6-8 mån, men sen sa det stopp...

• caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-01-02 10:31:08 följande:
    vet du vad för slags utredning man gör?vad kan vara fel?det spelar ingen roll vad man än gör, han vägrar att äta.maten kastas bara på golvet...
    Det viktigast är att inte tvinga i dom mat utan låt dom själva bestämma ge honom små matbitar på andra ställen än vid matbordet ex lägg lite plockmat på en färgglad tallrik skål vid hans leksaker när han äter och låt honom mata dig, Gör maten till en rolig grej.
    Min son äter chips och det får han även till frukost om han vill

Har skrivit plogg om min son som du kan läsa
  • lemco

Har försökt ALLT... men han vill inte äta själv,vill inte bli matad...
    ibland tuggar han på russin, men sen spottas dom ut när dom e mjuka...
    makaroner äter han LITE av, typ max 10 st små...
    Har även försökt erbjuda mat el vad som helst på andra platser än matbordet, men han VILL INTE....
    total vägrar...
    ALLT spottas ut...
    förstår inte varför...
    men tack o lov för ersättningen...

Svar på tråden Matvägrande 1-åring!!!