• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Trikarn

Blääää idag hämtade jag bajsig son på dagis

trött trött trött på allergiskit!

Korall 05, Costas 07 ( ds) mina älskade trollungar!!
  • Miralicia
    Amulett skrev 2010-02-25 13:29:25 följande:
    Måste bara passa på att fråga: vad läser du!? Sjukvård/Farmacept eller? Lycka till på tentan!!!
    SSK
  • Snutten

Miralicia: det är ju jag med eller ja numera är jag bm. Men här i Gbg var inte farmakologi tentan så svår, iallafall inte för 8 år sedan.

Lycka till!

• JPL
    Prince or Princess skrev 2010-02-24 21:47:26 följande:
    Men eller hur! Helkonstig!! Nä ska absolut inte göra nåt som hon föreslagit! Detta med mjölken: Jag sa att jag gett henne en droppe drickfärdig välling för att testa (men hon fick röda utslag), men är det bättre att försöka med uppvärmd mjölk då? (typ nåt bakat) (hon sa minuten tidigare att man lättare kan tolerera vissa saker i uppvärmd form, vilket jag visste sen innan).
    Vet inte om du redan fått svar för min dator är för seg idag så jag bara skummar. Bakat är bäst tex om du kan ha i ytte pytte mjölk (eller annat) i tex muffins. Näst bäst är upphettat till över 70 grader enligt mina barns läkare. Ju hetare och längre desto bättre, men minst 70 grader iaf. Vi ska tex testa en tsk mjölk i barnens tevatten när de blir friska, men de är inte jättekänsliga heller.

Läkaren nämnde inte på något sätt att mjölk skulle vara värre än annat. 
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-02-25 13:30:14 följande:
    Sonen tål, kors i taket, de flesta grönsaker, frukter och bär (förutom baljväxterna). Men dotterns lista på vad hon kan äta är kort. Hon tål banan, mango, vindruvor, hallon, blåbär och björnbär. Men hon kan äta tomat och morot helt utan problem. Även paprika har vi inte märkt reaktioner på, men hon äter inte rå paprika för hon säger att det inte är gott. Men klarar tillagad.Vindruvor besprutas ju en del sägs det, kan det vara något sådant annars? tål hon ekologiska russin?Lök klagade dottern på ibland, men tål det vad vi vet? Maken klarar däremot inte lök så bra, så vi har det inte hemma i maten så ofta.Ooooo, kom just på en sak angående dagismaten och att hon luktar apa och fiser och har ont i magen.. Kan ju vara lök och inte gluten!!! Även om det har sammanfallit med pasta många gånger... Vi har ju i stort sett helt tagit bort det här hemma. Bara jag som gärna äter rödlök i sallad osv.
    Russin verkar funka, eller ja det äter hon en del av. Jag tycker att listan med frukt och grönt som hon klarar bara minskar hela tiden.

Siri får röda flammig utslag över hela kroppen av typ en msk rårivna morötter. Och som sagt kokta verkar inte funka heller.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-02-25 16:32:24 följande:
    Miralicia: det är ju jag med eller ja numera är jag bm. Men här i Gbg var inte farmakologi tentan så svår, iallafall inte för 8 år sedan. Lycka till!
    Nja, själva farmakologin är väl inte så jättesvår. Det svåra är att vara tankeläsare och gissa rätt på vad hon som gjort tentan vill att man ska svara och utveckla i varenda fråga - utöver det som det frågas efter.{#lang_emotions_undecided}

Ex. från tidigare tenta:
    Tentafråga: "vad är ett läkemedel?"
    Inte ens om du citerar läkemedelslagens definition av vad ett lm är ordagrant så får du inte full poäng på frågan, för då har du inte talat om att det utöver vanliga lm även finns naturläkemedel och definierat vad det är och även att det är skillnad mellan naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel och definierat vad det är för skillnad på de olika. Och sen har du en maxpoäng på 2 p på den frågan, så skulle du ha citerat läkemedelslagen ordagrant så får du med lite tur 0,5 p på frågan.

Är ju jättelätt att förstå att man ska utveckla och definiera de sakerna också utifrån den frågeställningen som står på själva tentan. Och typ så är det med alla frågorna. Det är det som är det svåraste - tankeläsarmomentet. Och sen är det typ 15 frågor och maxpoäng på 30p och sen har du 2 timmar på dig att hinna skriva allt som du får gissa dig till att de vill ha till svar utöver det som de frågar efter.
  • Frisören
    Miralicia skrev 2010-02-25 16:54:42 följande:
    Nja, själva farmakologin är väl inte så jättesvår. Det svåra är att vara tankeläsare och gissa rätt på vad hon som gjort tentan vill att man ska svara och utveckla i varenda fråga - utöver det som det frågas efter. Ex. från tidigare tenta: Tentafråga: "vad är ett läkemedel?" Inte ens om du citerar läkemedelslagens definition av vad ett lm är ordagrant så får du inte full poäng på frågan, för då har du inte talat om att det utöver vanliga lm även finns naturläkemedel och definierat vad det är och även att det är skillnad mellan naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel och definierat vad det är för skillnad på de olika. Och sen har du en maxpoäng på 2 p på den frågan, så skulle du ha citerat läkemedelslagen ordagrant så får du med lite tur 0,5 p på frågan. Är ju jättelätt att förstå att man ska utveckla och definiera de sakerna också utifrån den frågeställningen som står på själva tentan. Och typ så är det med alla frågorna. Det är det som är det svåraste - tankeläsarmomentet. Och sen är det typ 15 frågor och maxpoäng på 30p och sen har du 2 timmar på dig att hinna skriva allt som du får gissa dig till att de vill ha till svar utöver det som de frågar efter.
    Oj! Jag önskar dig lycka till och tror att du kommer fixa den här tentan galant!
  • Prince or Princess
    Blå Flygare skrev 2010-02-24 22:31:32 följande:
    med en trotsålders, matvägrande-ålders bestämd tjej som reagerar med matvägran och utbrott ... Vi ger inget som vi märker ger reaktion, men hur vet man om det är en reaktion eller inte när det bara är lite? 
    precis så har vi det med! hon äter ju så lite av det hon kanske inte tål så om det blir en prick för att hon typ har slickat på fisken, vad betyder då det???
  • Prince or Princess
    Snutten skrev 2010-02-25 12:33:51 följande:
    Precis som blå myran säger så kan man ge av sådant de inte tål så länge de inte reagerar men som sagt är det grymt svårt att balansera det.Siri har haft en del eksem i asiktet under vintern. Som små små blåsor runt munne och ögonen. Nu är de försvunna. Det enda jag kan komma som hon inte har ätit det senaste som hon brukar äta är vindruvor. Undrar just om det beror på det. Får väl testa och ge henne det igen. Suck! I så fall återstår det i princip "bara" bananer.Förresten: vad jag förstår brukar man klara välkokta morötter men Siri fick en liten bit väldigt välkokt morot häromdagen och blev ganska snabbt prickig i ansiktet. Hur funkar det för er?
    verkar supersvårt att balansera, tror jag nöjer mig med det vi är säkra på än så länge...

Ebba klarar banan, vindruvor, blåbär, päron i fruktväg

vad gäller morot så har hon tidigare kräkts, men det var så längesen hon fick det så hur det är nu vet jag inte. Förut kunde hon inte äta päron, inte heller kyckling eller tomat, men de går bra nu allihop ( av tomat kan hon IBLAND bli röd runt munnen, men inte så mycket, så jag kan tycka att det är okej, verkar ffa vara färsk tomat och ketchup som hon blir röd av, men inte tomatpure/krossade tomater? )
    JPL skrev 2010-02-25 16:34:02 följande:
    Vet inte om du redan fått svar för min dator är för seg idag så jag bara skummar. Bakat är bäst tex om du kan ha i ytte pytte mjölk (eller annat) i tex muffins. Näst bäst är upphettat till över 70 grader enligt mina barns läkare. Ju hetare och längre desto bättre, men minst 70 grader iaf. Vi ska tex testa en tsk mjölk i barnens tevatten när de blir friska, men de är inte jättekänsliga heller. Läkaren nämnde inte på något sätt att mjölk skulle vara värre än annat. 
    okej, det med 70 grader visste jag inte, vad bra att få reda på! tack! men det med mjölken verkar ju vara direkt felaktigt. hur kan hon bara med att säga nåt sånt?? blir helt vansinnig när jag tänker på det! tänk såna som inte har internet och läser här tex????
Svar på tråden Allergitråden