• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    lillasysteryster skrev 2010-02-23 22:15:24 följande:
    k kavat: Hur går det med plåstren? Är man allergisk mot något särskilt när det blir sådär med plåstren?
    Ingen aning om det är någon speciellt man inte tål?!
    Nu har jag testat akutens plåster, micropore (?) tejp/kirurgtejp och kompress samt vattentåligt plåster och allt kliar lika mycket och är jätte rött och eksemigt när jag tar bort tejp/plåster.

Var och köpte 2 till varianter idag, sensitive och en annan variant av "skavssårsplåster" som jag tänkte använda som tejp och se om det funkar. Beställde också Cavilon, hoppas att det gör susen!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-02-24 19:44:26 följande:
    Ingen aning om det är någon speciellt man inte tål?! Nu har jag testat akutens plåster, micropore (?) tejp/kirurgtejp och kompress samt vattentåligt plåster och allt kliar lika mycket och är jätte rött och eksemigt när jag tar bort tejp/plåster. Var och köpte 2 till varianter idag, sensitive och en annan variant av "skavssårsplåster" som jag tänkte använda som tejp och se om det funkar. Beställde också Cavilon, hoppas att det gör susen!
    cavilon är väldigt bra.
    vet inte om det finns att köpa på apoteket men annars är ju mepilex border väldigt bra...alla sorter av mepilex är bra men border tycker jag är väldigt mild.
  • Snutten

Nu har vi fått tid för att provocera med fisk på sjukhuset. Tyvärr är det inte förren om två månader. Tydligen går det till så att först ställer de kokt fisk på bordet och ser om man reagerar. Om man  inte gör det får man vara med när fisken kokas och till sist får man äta den. Det ska bli spännande att se hur Siri reagerar då hon inte visar något på tester och då ska man ju teoretiskt inte kunna reagera med tex andnöd.

Kavat: ta en stor kompress som täcker hela området med eksem och försök tejpa med snäll tejp utanför det irriterade området. Du kanske kan lufta lite ibland också?

• 2små2stora
    Kavat: testa med att fästa kompressen med steristrip. De finns som väldigt smala tejpar och sätt dem utanför det irriterade området.

Nu har J ätit något hon inte tål, för hon bajsar grus. Inte så löst men aldeles grusigt.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Prince or Princess

hmmm..
    nu har vi varit hos dietisten för första gången med dottern som är 19 mån och har varit allergisk sen hon var 2 månader... Gav oss inte ett dugg kan jag säga. (hade ju behövt komma för ett år sen) Allt kunde jag ju sen innan (från denna tråden ffa! tack alla!), men det var två saker som hon sa som jag inte kunde släppa: (hon var förövrigt väldigt snäsig och trist :( )

Att vi ska ge vår dotter saker hon inte tål fast hon får stora ( ca 5 x 5 cm) röda fläckar, (om hon nu inte märker av det själv och har besvär, typ att utslagen kliar). Låter jättekonstigt i mina öron, jag har fattat det som att man kan få värre allergi om man utsätts för saker man inte tål (i för hög dos alltså), men hon sa att det finns inget som tyder på det. ??????????????????

Sen sa hon också att just mjölk får hon absolut inte få i sig, för det kan skada tarmarna (på samma sätt som gluten vid glutenintolerans typ), om hon fortfarande inte tål det, utan det måste läkaren säga till när vi kan provocera. har aldrig hört detta, kan det verkligen vara rätt?

nån som vet om dessa två saker verkligen stämmer?

vidare tyckte hon att jag skulle "slappna av" så att vår dotter får ro att äta (hon äter dåligt)
    bör det tilläggas att jag var helt frustrerad när vi gick därifrån?

• Snutten
    Prince or Princess skrev 2010-02-24 21:12:20 följande:
    hmmm..nu har vi varit hos dietisten för första gången med dottern som är 19 mån och har varit allergisk sen hon var 2 månader... Gav oss inte ett dugg kan jag säga. (hade ju behövt komma för ett år sen) Allt kunde jag ju sen innan (från denna tråden ffa! tack alla!), men det var två saker som hon sa som jag inte kunde släppa: (hon var förövrigt väldigt snäsig och trist :( )Att vi ska ge vår dotter saker hon inte tål fast hon får stora ( ca 5 x 5 cm) röda fläckar, (om hon nu inte märker av det själv och har besvär, typ att utslagen kliar). Låter jättekonstigt i mina öron, jag har fattat det som att man kan få värre allergi om man utsätts för saker man inte tål (i för hög dos alltså), men hon sa att det finns inget som tyder på det. ??????????????????Sen sa hon också att just mjölk får hon absolut inte få i sig, för det kan skada tarmarna (på samma sätt som gluten vid glutenintolerans typ), om hon fortfarande inte tål det, utan det måste läkaren säga till när vi kan provocera. har aldrig hört detta, kan det verkligen vara rätt?nån som vet om dessa två saker verkligen stämmer?vidare tyckte hon att jag skulle "slappna av" så att vår dotter får ro att äta (hon äter dåligt) bör det tilläggas att jag var helt frustrerad när vi gick därifrån?
    Tråkigt! Det där med att ge sådant de inte tål om det "bara" ger röda fläckar tycker jag låter ganska konstigt och lite gammaldags. Jag upplever, och får stöd av vår läkare, att då Siri får i sig lite av sådant hon inte tål även om det ibland "bara" ger eksem så är det VÄLDIGT lätt att man tippar över kanten och de börjar reagera mer. Det är svårt att balansera på den linjen. Vi ger inte Siri sådant som hon "bara" får lite utslag av eftersom vi har märkt att då vi gör det blir hon lättare sjuk och tröttare rent generellt, alltså även om det ger små konsekvenser på kort sikt ger det större biverkningar med tiden.
  • Prince or Princess
    Snutten skrev 2010-02-24 21:24:49 följande:
    Å okej! Att hon blir lättare sjuk och sånt, det var bra att veta!

Jag kan säga att jag hade nog inte följt dietistens råd i vilket fall, men det var skönt att läsa att ni inte håller med henne, för jag känner mig helt förvirrad...
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-02-24 21:12:20 följande:
    hmmm.. nu har vi varit hos dietisten för första gången med dottern som är 19 mån och har varit allergisk sen hon var 2 månader... Gav oss inte ett dugg kan jag säga. (hade ju behövt komma för ett år sen) Allt kunde jag ju sen innan (från denna tråden ffa! tack alla!), men det var två saker som hon sa som jag inte kunde släppa: (hon var förövrigt väldigt snäsig och trist :( ) Att vi ska ge vår dotter saker hon inte tål fast hon får stora ( ca 5 x 5 cm) röda fläckar, (om hon nu inte märker av det själv och har besvär, typ att utslagen kliar). Låter jättekonstigt i mina öron, jag har fattat det som att man kan få värre allergi om man utsätts för saker man inte tål (i för hög dos alltså), men hon sa att det finns inget som tyder på det. ?????????????????? Sen sa hon också att just mjölk får hon absolut inte få i sig, för det kan skada tarmarna (på samma sätt som gluten vid glutenintolerans typ), om hon fortfarande inte tål det, utan det måste läkaren säga till när vi kan provocera. har aldrig hört detta, kan det verkligen vara rätt? nån som vet om dessa två saker verkligen stämmer? vidare tyckte hon att jag skulle "slappna av" så att vår dotter får ro att äta (hon äter dåligt) bör det tilläggas att jag var helt frustrerad när vi gick därifrån?
    Vilken konstig och trist dietist!
    Angende att ge till en viss gräns. Skitsvårt. Håller helt med Snutten att det påverkar ju mer än vad du kanske märker för stunden. Hon kanske äter ännu sämre om ni ger saker hon inte tål för att hon får ont i magen (som hon inte kan berätta eller sätta ord på). Visst om mina barn får små små prickar runt munnen som i stort sett omedelbart hade gått bort och ingen annan reaktion så ja, och man var säker på det, ja, då hade de nog fått någon gång. Men mina barn reagerar båda två med ilska, aggressivitet, ont i magen och andra sena reaktioner och även som dotterns reaktion på citrus; hon kissade på sig hur många gånger som helst på samma dag, trots att hon varit helt blöjfri i ett år. Nu blir hon även rödlila i underlivet och det svider i flera dagar, så vi ger henne inte det.

Angående mjölk. Ja, alla saker de är allergiska mot kan göra skada i magen. Men det är inte samma sorts skada som vid glutenintolerans. Och mjölk är inte speciellt farligare än något annat som man är allergisk mot, utan det beror i så fall mer på hur allergisk hon är mot sakerna. Att t.ex något man är jätte allergisk mot skadar mer än något man är lite allergisk mot.

Hoppas Miralicia kommer med en lite mer vetenskaplig förklaring.

Angående att du ska lugna ner dig.. Skit i henne! Klart man inte ska stressa barnen, men det är svårt att vara lugn om de aldrig äter. Har hon några favoriträtter? Kram!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-02-24 21:11:25 följande:
    Kavat: testa med att fästa kompressen med steristrip. De finns som väldigt smala tejpar och sätt dem utanför det irriterade området. Nu har J ätit något hon inte tål, för hon bajsar grus. Inte så löst men aldeles grusigt.
    Snutten skrev 2010-02-24 21:24:49 följande:
    EL I skrev 2010-02-24 19:52:37 följande:
    cavilon är väldigt bra. vet inte om det finns att köpa på apoteket men annars är ju mepilex border väldigt bra...alla sorter av mepilex är bra men border tycker jag är väldigt mild.
    Tack för alla tips!{#lang_emotions_flower} Ska se om jag får till det på ett eller annat sätt. I går varade och blödde det en del när jag tog av och torkade. Det är fortfarande en klump kvar, så jag misstänker att jag kommer att behöva skydda det en vecka minst... Det är nog bra att jag fick 10 dagars antibiotika..
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-02-24 21:35:38 följande:
    Vilken konstig och trist dietist! Angende att ge till en viss gräns. Skitsvårt. Håller helt med Snutten att det påverkar ju mer än vad du kanske märker för stunden. Hon kanske äter ännu sämre om ni ger saker hon inte tål för att hon får ont i magen (som hon inte kan berätta eller sätta ord på). Visst om mina barn får små små prickar runt munnen som i stort sett omedelbart hade gått bort och ingen annan reaktion så ja, och man var säker på det, ja, då hade de nog fått någon gång. Men mina barn reagerar båda två med ilska, aggressivitet, ont i magen och andra sena reaktioner och även som dotterns reaktion på citrus; hon kissade på sig hur många gånger som helst på samma dag, trots att hon varit helt blöjfri i ett år. Nu blir hon även rödlila i underlivet och det svider i flera dagar, så vi ger henne inte det.Angående mjölk. Ja, alla saker de är allergiska mot kan göra skada i magen. Men det är inte samma sorts skada som vid glutenintolerans. Och mjölk är inte speciellt farligare än något annat som man är allergisk mot, utan det beror i så fall mer på hur allergisk hon är mot sakerna. Att t.ex något man är jätte allergisk mot skadar mer än något man är lite allergisk mot.Hoppas Miralicia kommer med en lite mer vetenskaplig förklaring. Angående att du ska lugna ner dig.. Skit i henne! Klart man inte ska stressa barnen, men det är svårt att vara lugn om de aldrig äter. Har hon några favoriträtter? Kram!
    Men eller hur! Helkonstig!!

Nä ska absolut inte göra nåt som hon föreslagit!

Detta med mjölken: Jag sa att jag gett henne en droppe drickfärdig välling för att testa (men hon fick röda utslag), men är det bättre att försöka med uppvärmd mjölk då? (typ nåt bakat) (hon sa minuten tidigare att man lättare kan tolerera vissa saker i uppvärmd form, vilket jag visste sen innan).
    Och då svarade hon: nä mjölk ska ni INTE ge (dietisten vet inte hur hon reagerar på olika livsmedel, alltså att hon inte är mer känslig för mjölk än soja tex)

Då blev jag lite full-i-fan och ställde henne mot väggen, (frågade inte trevligt och "normalt" utan lite tyket nästan för att jag var så irriterad redan)
    och frågade vad är det för skillnad på just mjölk och andra livsmedel???????
    då såg hon helt bestört ut och hummade en lång stund innan hon kläckte ur sig det att mjölk var "farligare"

j-sus säger jag bara. Ska aldrig mer gå dit.

Är faktiskt nöjd med vår läkare däremot, kände mig tveksam i höstas, men hon är faktiskt riktigt bra och verkligen på vår sida! Skriver ut det vi vill ha och inga problem med intyg mm, känns jätteskönt!! :)
Svar på tråden Allergitråden