Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
alltså om du har dålig syresättning i blodet så syresätts ju även tarmarna dåligt för det är ju kärl som försörjer tarmarna så de funkar...
jo jag vet nog att jag borde ta tag i det men eftersom hans "symtom" även kan vara bara vanlig "kink" enligt i alla fall andra jag pratar med som kanske inte är så insatt (fast inkl den allergiläkare jag pratade med på vårt sjukhus) så blir jag så osäker och känner mig ungefär som flera i denna tråd, att jag bara hittar på. mjölk och soja är ju så tydligt.
men jag ska helt klart ta tag i det och ringa och fråga i alla fall! de borde ju kunna säga ganska så snart i linköping om det är nåt som bör utredas eller ej.
ELI:
Ang din teori/fundering om dålig syresättning i blodet vs dålig syresättning av tarmarna och att det skulle vara orsak till "allergiproblemen" så vill jag börja med att säga ett ordentligt nja-nej till det.
Att han blir blå i samband med måltider är gissar jag kan bero på en allmänt dålig syresättning av kroppen. I normalfallet märks kanske inte så mycket, men i samband med måltider/när det kommer mat i magsäcken så styrs ju cirkulationen om så att blodflödet ökar ju i bukaorta som förser matspjälkningskanalen med syrerikt blod och även leverarären eftersom det behövs ett ökat blodflöde för att magsäckens peristaltik ska klara av att "knåda" maten och för att näringsämnen ska kunna tas upp från tarmarna och transporteras ut i kroppen. Eftersom blodflödet omfördelas så att det ökar kring matspjälkningskanalen så minskar det i andra delar av kroppen och därav att det syns på läppar och naglar, då det är de första ställen som tecken på dålig syresättning syns.
Sen vad den dåliga syresättningen beror på är betydligt svårare att spekulera kring eftersom det kan vara så många saker som ger dålig saturation - svårigheter för hjärtat att pumpa ut blod med tillräcklig minutvolym, dåligt med syretransporterande hemoglobin i blodet eller svårigheter för blodet att syresätta sig i lungorna tex.
Hur har han haft det med viktuppgång/tillväxt sedan han föddes? Har han gått upp långsamt i vikt eller har han följt sina kurvor hyfsat?
Hur är det med magen och diarré nu när han är utan både mjölk och soja?
Jag skulle i varje fall inte låta det gå så lång tid som ca 10 månader innan jag kollade upp och krävde att få kolla upp ordentligt om det var så att mitt barn blev blått om läpparna varje gång det åt någonting.
(Kan du inte låna en saturationsmätare från jobbet mellan två arbetspass? Eller om du tar med honom till jobbet och tar en saturation där (gärna mellan måltid och i samband med måltid) och kanske även "snylta" en kuvett och tar ett kapillärt hb på honom för att se hur det ligger till - lite beroende på vad du arbetar på för avdelning/mottagning förstås. Även ett blodtryck skulle ju vara intressant att se hur det ligger.)
Ni med barn i förskola och skola. Har någon av er erfarenhet av cokk and chill? Har det fungerat med era allergier? Jag skulle nog känna mig säkrare om maten lagades på plats av samma person/personer alltid istället för av någon/några som inte behöver ta ansvar för vad de gör på samma sätt.
Det enda kopplingen dålig syresättning och magont som jag kan komma på är väl om det skulle bli så dålig syresättning att musklerna i tarmväggarna krampar pga dålig syretillförsel så att det bildas mjölksyra i de muskelcellerna. Men då borde det väl rimligtvis synas betydligt tydligare tecken på allmänt dålig syresättning innan det går så långt som att musklerna i tarmväggarna skulle krampa antar jag.
Slemmig/rosslig (pga slem?) i luftvägar och diarré, magont ger ju även lite funderingar åt CF-hållet även om det är betydligt mer ovanligt. Att det är slemmigt i luftvägar och därför svårare att syresätta och att diarré även kan bero på ökad slembildning i magtarmkanalen och nedsatt förmåga att bryta ner och ta upp fett. Det kan ju ge rätt många olika symtom - en del har bara ett fåtal/enskilda relativt lindriga separata symtom och andra flera och svårare symtom och med stor individuell variation. Det enda egentligen gemensamma för alla är att de har extra salt svett.
Det som inte stämmer in på det är väl att han inte haft svårt att gå upp i vikt.
En vild tanke som flög genom skallen om man ska fundera kring annat än allergi eller hjärta.
Min kära vänner! Se vad jag har lyckats skapa : www.familjeliv.se/Forum-3-26/m51066698.html
Folk är ta mig f*n inte kloka! Tur att jag har er.
Dagis grejen löser sig nog. Är lite trött på att alltid behöva kämpa så in i norden för allt bara.
Hej. Kikar in en snabbis och slänger in en fråga. Behöver era råd här...
H mår inte bra som ni vet. Hon har sakta med säkert tappat 3 kanaler i vikt och 1 kanal på längd.
Fredag:En kaskad spya på morgonen (kan hända ibland)
Var vi hos en ny dietist på KS. Hon räknade ut hennes tot. näringsintag under en BRA dag som fsk:ans dietist poängterat. Havana låg under i allt, spec. D-vitanim, järn och kalcium. Vi fick hem Duocal som är en näringsberikande produkt...
Fre. somnar hon 18.30 sover till 9 nästa dag: 14h Lör: åkte vi in med henne. Hon hade sovit hela dagen, förutom ett kort uppvak vid 9. Det gick knappt att få liv i henne.
Men hon kissade och drack, så vi fick åka hem eftersom hon har en tid hos läkaren idag. Hon hade även fått utslag på kroppen, likadana som hon får vid allergi, så när vi kom hem gav jag Aerius.
Totalt sov hon 33 av 36 timmar. Åt lite när hon var vaken, lekte inget... osv.
Sö: Utslagen mestadels borta. Börjar hon få dirée men allmäntillståndet var bättre. Mycket bättre. Hon äter lite leker sover som vanligt. Mot kvällen upphörde diareérna.
Jag ska ta med henne till läkaren trots att hon haft diareé för någon hjälp MÅSTE hon få! Men frågan är, kan det ha varit den här Duocal som ställde till det så för henne?! Jag fattar inget...
Hon fick även fågel 2ggr.under förra veckan, tror att det var i måndags och onsdags. Redan efter 1:a tyckte jag att jag såg lite utslag komma smygande. Men de gav fågel dagen efter ändå. Men kan en sen reaktion se ut såhär?