• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • JPL

Jisses vilken fart det är här. Hinner inte alls med.

Vet ni hur snabbt allergen går ut i bröstmjölk? Jag upplevde att bebisen reagerade tydligt på vete tre timmar efter provokation men läkaren säger att det är alldeles för snabbt. Visserligen har bebisr, enligt honom, snabb reaktion men det borde inte ha hunnit ut i mjölken tycker han. Jag tycker att det låter konstigt.

• Kavat
    JPL skrev 2010-02-26 13:53:55 följande:
    Jisses vilken fart det är här. Hinner inte alls med. Vet ni hur snabbt allergen går ut i bröstmjölk? Jag upplevde att bebisen reagerade tydligt på vete tre timmar efter provokation men läkaren säger att det är alldeles för snabbt. Visserligen har bebisr, enligt honom, snabb reaktion men det borde inte ha hunnit ut i mjölken tycker han. Jag tycker att det låter konstigt.
    Åt jag ägg kl 17 och ammade 19 så började min son skrika hysteriskt kl 22 och han skrek konstant i 3 ttimmar.
    (Sonen har snabb reaktion på ägg, visar på RAST.)
  • Mela78

Tack för era synpunkter ang förskolan. Ska prata med rektorn.

• Mela78
    Jisses vilken fart det är här. Hinner inte alls med. Vet ni hur snabbt allergen går ut i bröstmjölk? Jag upplevde att bebisen reagerade tydligt på vete tre timmar efter provokation men läkaren säger att det är alldeles för snabbt. Visserligen har bebisr, enligt honom, snabb reaktion men det borde inte ha hunnit ut i mjölken tycker han. Jag tycker att det låter konstigt.
    amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/om_amning/e_svar_pa_tidigare_fragor/e_ont_i_magen.htm

Står bla att 1-3 timmar är vanlig tid, beroende på vilket livsmedel det gäller.
  • Blå Flygare
    Min dotter reagerade redan om jag ammade en halvtimme efter jag ätit mjölk, men sen blev det tydligare reaktion när det gått några timmar till.
  • JPL

tack för era svar. då vågar jag lita på min känsla.

• Snutten

Mela78: När Siri började dagis sa de att visst det fixar vi. Naiv som jag var trodde jag på dem! Det blev katastrof. Siri var konstant sjuk och var på dagis 20 dagar den första terminen. De behandlade mig som helt hysterisk. Tillslut lyckades vi få igenom att de städade på dagitid utöver kvällsstädningen på dagis. Då började hon må bättre. Siri reagerar inte på dammet eller så utan på att ca 20 st 1-5 åringar kladdar med maten och det blir för mycket kladd som hon får i sig. I höstas slutade de städa och hon blev ganska snabbt dålig igen, hon fyller 4 i juni. Stå på dig om du känner att de nonchalerar dig! Samtidigt är det väl så att man måste ge dem en chans, men vänta inte för länge med att påpeka brister om det finns några.

• Snutten
    lillasysteryster skrev 2010-02-26 15:44:02 följande:
    Då är det med andra ord bra med matsal. Ännu nåt bra med förskolan där jag jobbar
    varför då?
  • lillasysteryster

Så attmann bara har mat i ett rum och övrig lek sker i ett annat då blir det ju inte rester på bord o golv där man leker

Svar på tråden Allergitråden