• Tandborste

Ewa Olsson

Nån här som varit hos detta underbara medie?
    Jag ska dit igen i slutet av jan!

• Svar på tråden Ewa Olsson
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-17 13:32:53 följande:
    Jag ber om ursäkt , jag läste men känns som att jag upprepa mig igen..Jag har så himla svårt och se hur man skulle kunna bevisa att en medium verkligen kan sin sak.  Utan att man som skeptiker själv bli bevisad.  För hur man än gör testerna så kan ju den som bli testad bluffa eller hur?
    Inte om testet är riktigt utformat. Det är inte ens speciellt svårt att göra sådana tester. Dock tycks det just vara den typen av tester som medium ständigt misslyckas på, märkligt sammanträffande?
  • Tummelisa06

Nått som är en favorit bland de övernaturliga är trollbord.. jag har fått många svar på mina frågor där...

• Endrawien

Fast ni som inte tror på det som vi andra tror ni kan be om hur mycket bevis ni vill,
     jag tror nämligen inte att ni kommer att få något av oss här inne.
    Så ni kan tjata er blåa om att ni vill ha fakta osv.
     Faktum är att ni inte tror och vi andra tror/vet och det är bara en känsla jag/vi upplever och jag kan aldrtig plocka ut mina känslor ur min kropp och lägga ut som på ett bord och göra fakta av dem, det går inte.
    Man kan inte tvinga någon att tro och man kan inte få oss att tro sluta med det heller det är våran livsstil vårat sett att vara och leva, inte bara en hobby för att göra livet lite trevligare.

• Dilong
    Endrawien skrev 2010-01-17 18:39:26 följande:
    ...och det är bara en känsla jag/vi upplever och jag kan aldrtig plocka ut mina känslor ur min kropp och lägga ut som på ett bord och göra fakta av dem, det går inte.
    Men om ett medium verkligen kan komma i kontakt med döda som vet mer än vad mediumet kan veta, så vore det ganska enkelt att studera det.
  • Endrawien

Nä det är ju inte det...då hade ni ju kunnat få alla era bevis ni vill ha eller hur?

• Dilong
    Endrawien skrev 2010-01-17 18:50:31 följande:
    Nä det är ju inte det...då hade ni ju kunnat få alla era bevis ni vill ha eller hur?
    Varför kommer då inte några tillförlitliga studier som stödjer fenomenet att man skulle kunna prata med döda?
  • Lilly80
    Dilong skrev 2010-01-17 18:54:00 följande:
    Varför kommer då inte några tillförlitliga studier som stödjer fenomenet att man skulle kunna prata med döda?
    Varför inte själv kontakta en bra medium som många rekomendera och bedöm själv.

Jag kan inte riktigt förstår hur en sån  studier skulle kunna  gå till. Och hur det skulle göra att andra skulle tror på det mer.
    Om Pelle och Anna ska testa et medium och se om det dom säger eller kommer fram till är sant så kommer ändå skeptikerna säga att Anna och Peller säkert ljuger. Och då är man tillbaka till ruta ett igen...
  • Endrawien

Det tycker jag ju just att jag förklarade. 
    Jag kan inte bevisa något alls som är en känsla som är innom mig eller hur?.
    Sen har jag själv aldrig vart till ett medium eller vart på seans eftersom att jag är väldigt skeptisk till många som är därute och säger sig kunna komunicera med "Andar".
    Som jag skrev, för mig är det bara en känsla inom mig som göra att jag vet det jag vet, mer en så kan jag inte ge dig.
    Antingen så känner man eller inte.

• R Franklin
    Tummelisa06 skrev 2010-01-17 14:23:31 följande:
    Nått som är en favorit bland de övernaturliga är trollbord.. jag har fått många svar på mina frågor där...
    Lite av min favorit också. Sällan det finns så väldokumenterade och väl genomförda experiment som är så pass gamla. Faraday förklarade hur just trollbord fungerade redan på början av 1800-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect
  • R Franklin
    Lilly80 skrev 2010-01-17 19:05:09 följande:
    Varför inte själv kontakta en bra medium som många rekomendera och bedöm själv.Jag kan inte riktigt förstår hur en sån  studier skulle kunna  gå till.
    Vad är det som du inte förstår med hur ett sådant test skulle genomföras? Och varför är generellt troende så dåligt insatta i problematiken på att testa ockulta förmågor? Ni om några borde väl vara intresserade av att hitta rötäggen som bluffar!).

Vad människor upplever kan man inte lita på, inte heller sina egna upplevelser. Alltså är det meningslöst att själv uppsöka ett medium för att bli övertygad. Istället måste testet utformas så att alla former av bedömmningar och tolkningar är eliminerade (T.ex genom att använda ja och nej frågor) på konkreta saker.

Ett annat exempel

">

• Dilong
    Lilly80 skrev 2010-01-17 19:05:09 följande:
    Om Pelle och Anna ska testa et medium och se om det dom säger eller kommer fram till är sant så kommer ändå skeptikerna säga att Anna och Peller säkert ljuger. Och då är man tillbaka till ruta ett igen...
    Naturligtvis skulle det ställas höga krav, och någon enstaka studie skulle knappast duga, precis som med all annan forskning alltså.

Hur en studie skulle gå till har jag bara vissa tankar om, kanske att låta samma personer gå till flera medium, och dessutom ställa kontrollerbara frågor.
  • mamamamamaräng
    Dilong skrev 2010-01-14 19:12:05 följande:
    Oj då. Låter som yrkesmördare.
    Ja det kan det vara.
    Det ena utesluter inte det andra.
Svar på tråden Ewa Olsson