• Mammamaria03

    I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!

    Jag är nu både arg ledsen och förbannad!

    Vad lever vi i för värld?
    Nu ska ni få vår historia med FK:
    Det hela började med att jag blev gravid i december förra året. 
    Jag har något som heter hyperemesis gravidarum + att jag fick order
    av min läkare till strikt sängläge pga risk för att föda förtidigt.
    Jag hade hemsjukvård som kom 2 gånger per dygn och kopplade
    mig till näringsdropp.
    Självklart blev jag sjukskriven 100% och skickade in alla papper till
    FK och trodde att detta kan ju inte bli några problem.
    Haha, så fel jag kunde ha.
    Deras läkare tyckte visst att jag kunde jobb 25%!
    Jag överklagade men mitt i allt detta så förlorade vi vår son som då föddes
    alldeles förtidigt.
    Detta var i Maj! Alla som har förlorat ett barn vet vilket tumult det blir både
    praktiskt och känslomässigt så överklagan kom i skuggan av allt annat.
    Men nu blev jag ju iaf sjukskriven pga att vi hade förlorat pojken.
    Jag sjönk ner i en depression och orkade varken ta hand om min andra 
    barn eller mig själv. 
    Och helt plötsligt en dag så skulle jag tillbaka till jobbet. 

    Nu var det augusti.
    Jag hade då hittat knölarna i armhålan för en månad sedan
    men tryckt bort det med att "men det är säkert inget".
    Till slut så "tvingar" min man mig till läkaren och 2 veckor senare den 20 
    september får vi beskedet att jag har en elakartad lymfkörtel cancer.
    Jag sattes direkt på cellgifts behandling och har fått 8 intensiv behandlingar
    och nu vilat i 1 1/2 månad utan några som helst
    resultat.
    Varje gång jag kommer till läkaren så får jag besked om att fler lymfkörtlar
    är att attackerade!

    Och ännu en gång så skickar jag in alla papper till FK och tror ju att denna
    gång så kan det ju inte bli några problem!
    Men återigen nu i dag får jag besked om att jag ska jobba till 50%
    Jag har inte ens så många % chans att överleva. Men jobba ska jag!
    Vad händer?
    Jag som inte ens orkar gå på toaletten dagarna efter behandlingen.
    Ni som vet hur det är att få cellgifts behandling - Ni vet också att man
    har fruktansvärt ont och mår "apa". HUr ska jag kunna jobba?


    Men jag orkar inte ha det så här något mer.
    Just nu känns det som att det är lika bra att jag "hoppar av pinn" redan
    nu - för igen verkar ta mig och min sjukdom på allvar.

    Oj nu blev det långt!
    Hoppas att någon orkade läsa igenom.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 23:11
    Har suttit i telefon hela dagen och är nu helt slut!
    Jag har alltså fått beslutet från FK.
    Ett press meddelande kommer att gå ut i natt eller i morgon (beror på när min chef är klar).
    Vi kommer självklart att överklaga!
    Ang intyget från läkaren så är det ett väldigt utförligt beskrivet om hur min situation ser ut.
    Så intyget beskriver väldigt bra hur min vardag ser ut och hur fort allt framskrider.

    Min onkolog (cancer läkare) ska försöka ta kontakt med min handläggare i veckan och försöka få fram vad hon inte har "fattat".
    Hon skulle försöka få till ett möte med FK den dagen jag får min behandling! Men hon sa att det är ganska svårt att få dem att göra "hembesök"

    Jag orkar inte skriva mycket mer nu, är helt slut!

    Men tack så hemskt mycket för era fina ord!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 19:49
    Hejsan!
    Jag har varken orkat eller haft tid att vara inne här.
    Men herregud vad ni har skrivit!
    Jag passar också på att tacka alla som har
    skrivit i min gästbok.

    Jag träffade min Onokolog förra veckan och fick inte ett sådant trevligt besked efter siktröntgen! De hittade 2 st golfgolls stora tumörer i hjärnan på mig. Jag vet ännu inte om de är godartade eller "elaka" - ska göra biopsi i morgon!
    Men vet ni vad det första jag tänkte var?
    Nu måste jag iaf få bli sjukskriven! Överklagan går in i morgon och 2 läkare (helt oberoende av varandra) har skrivit ett 2 A4 VAR om mig och min sjukdom. Att jag INTE klarar av ett arbete alls och verkligen förklarat så att ett 3 åring förstår att jag absolut INTE kan arbeta!

    Detta press meddelandet gick ut till alla politiker om en massa journalister förra veckan och här kan ni läsa om vår historia!

    klicka på länken och läs mina svar till dem: www.newsmill.se/artikel/2010/01/11/ber-ttelsen-om-maria-och-arbetsmarknadspolitiken

    Nu ska jag sätta mig ner och läsa alla era svar!
    Tack, ni är underbara!
  • Svar på tråden I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!
  • Mirva

    Är mållös. Baklagar förlusten av din son och hoppas att du får så mycket stöd du behöver i allt det här och att du får nya krafter.

  • pingstlilja
    Movie Freak skrev 2010-01-06 12:48:28 följande:
    ja men vad tusan! FK går ut med kreterierna "hur jävligare du är detsto bättre då vill vi att du jobbar för oss" förbannat synd att de avliva Hussein han hade nog platsat bra på FK!
    Först vill jag bara säga att jag tycker detta är förj*t att man bara får behandla människor på detta viset. Stå på dig, du verkar ha en bra läkare som verkar vilka hjälpa dig.

    Jag är föräldrarledig o miste mitt jobb under denna tiden, försäkringskassan ringde till mig innan somaren och erbjöd mig ett handläggarjobb. Jag besökte dom innan jag gav besked o ni ska veta hur de jobbar. De har ständig kontroll på sig från sina över chefer. Allt mäts i statistik, de ska hinna med så mycket som möjligt osv. Jag tackade nej då jag hade turen att välja ett annat jobb. Men ett 10 tal av min bästa kompisar jobbar där o de tycker det är fruktansvärt att föklja vissa praxis de har. Så jag tycker inte man kan gå på de anställda generellt utan fk läkare o regeringen. Enbart dem.
  • gamm morsan

    Jag blir helt chockad... Vet inte vad jag ska skriva.... Tänk att det står i varenda tidning när grisar blir illa behandlade på gårdar runt om i landet, men våra medmännsikor får man visst plåga hur mycket som helst...
    Beklagar förlusten av din son och allt du måste gå igenom.
    Kämpa på och se till att din historia blir hörd!!
    Många många styrkekramar från oss!! <3

  • ronja123

    Jag vill bara beklaga din situation. Det är fördjävligt att FK skapar mer oro istället för att underlätta för de som är sjuka. Förhoppningsvis lyckas din onkolog få dom att fatta. FK:s sätt att tolka lagstiftningen är helt åt helvete!  

  • Pasadena
    ming skrev 2010-01-06 12:37:37 följande:
    Tråkigt att ts tråd har förvandlats till en politiktråd istället, när det ts behöver inte är att höra vem man ska rösta på, utan få stöd och råd om vad hon ska göra. Ni kanske kan ta politikdelen i en annan tråd istället? Hur som helst undrar jag fortfarande ts om du har provat att byta handläggare eller om du har överklagat till länsrätten?
    Hon behöver nog inte överklaga till länsrätten i första hand.
    Först och främst går ärendet till omprövningsenheten men då msåte TS skriva ett brev där hon överklagar beslutet. Om omprövningsenheten inte ändrar beslutet kan hon sedan gå vidare till länsrätten osv..
  • ming
    Movie Freak skrev 2010-01-06 12:47:16 följande:
    självklart behöver hon hjälp! men hur o främst VARFÖR skall en cancer sjuk människa i vårat land behöva lägga all sin energi på FK istället för att lägga den på att bli frisk o resterande energi på sin familj! VARFÖR! jag betalar ta mig fan inte skatt för att pucko organisationer som FK skall existera. Vad som bör ske är att vi resterande icke sjuka vi som inte behöver FK (för annat en möjligtvis vab o FL) protesterar o säger ifrån att vi inte vill att våra grannar o medborgare blir behandlade på detta sätt! Det är förjävligt att sjuka människor skall spottas på när det är för dem detta systemet öht existerar! O inte fan kommer det bli bättre med sosse sverige som kommer att komma efter nästa val då kommer det gå käpprakt åt helvete!
    Ja, jag håller med, FK har verkligen gjort fel. Troligtvis tolkat reglerna fel, eller tyckt att det inte har framgått tydligt i sjukintygen hur pass dålig ts faktiskt är. Därför tycker jag att ts ska överklaga till länsrätten, om hon inte redan har gjort det.
    Sen tror jag verkligen inte att det blir bättre med sosseregeringen, för de har inte precis i sitt partiprogram att "cancersjuka människor under behandling ska ha rätt att vara sjukskrivna på heltid", det är ju något som handläggarna på FK bedömer utefter sjukintygen.
  • HelleGbg

    vet ej vad jag ska börja med att säga....det är så sjukt detta system i pissesverige nu!! trampa på dom som redan ligger ner!!! något måste göras åt Fk,men frågan är vad...jag vet inte,,men sjuklt är det!!!!!!!!!!! jävlarf i mej va förbannad jag blir!!!!

  • Pasadena
    Movie Freak skrev 2010-01-06 12:23:20 följande:
    FK kan ta sig i röva! Hela jävla högen! hur fan kan man välja o jobba på ett ställe där chefer o andra kräver att man behandlar folk som skit jag hade ta mig fan hellre gått arbetslös. Om varenda jävle bara tog sitt pick o pack o drog där ifrån kunde stå där sedan med ett rövhålt till organisation o med sina jävla idiot ideer om hur det skall vara! Som sagt FK kan ta sig i röva o hoppa ifrån en bro!
    Vad vet du om människorna som jobbar på fk, de kanske söker jobb men är svårt att få annat i dessa tider..?

    Dessutom innebär inte arbetet på fk att tänka inhumant och att göra avslag på löpande band. Förstår man det, förstår man också att jobbet på fk är lika normalt som att jobba på en bank eller hos polisen tex.
  • ming
    Pasadena skrev 2010-01-06 13:22:53 följande:
    Hon behöver nog inte överklaga till länsrätten i första hand. Först och främst går ärendet till omprövningsenheten men då msåte TS skriva ett brev där hon överklagar beslutet. Om omprövningsenheten inte ändrar beslutet kan hon sedan gå vidare till länsrätten osv..
    Ja, fast eftersom hon redan har överklagat men fått avslag så antar jag att det är den omprövningen som FK själva tar hand om, inte att hon har gått vidare till länsrätten ännu. Det borde vara hennes nästa steg i ett försök att förändra detta, om jag inte har misstolkat det och hon redan har varit där med ärendet.
  • Pasadena
    ming skrev 2010-01-06 13:24:05 följande:
    Ja, jag håller med, FK har verkligen gjort fel. Troligtvis tolkat reglerna fel, eller tyckt att det inte har framgått tydligt i sjukintygen hur pass dålig ts faktiskt är. Därför tycker jag att ts ska överklaga till länsrätten, om hon inte redan har gjort det. Sen tror jag verkligen inte att det blir bättre med sosseregeringen, för de har inte precis i sitt partiprogram att "cancersjuka människor under behandling ska ha rätt att vara sjukskrivna på heltid", det är ju något som handläggarna på FK bedömer utefter sjukintygen.
    Alltså det HAR med åtstramingarna att göra sedan alliansen tog över rodret, det finns ingen tvekan om det.. Man kollar mycket mer noggrant och gör strikta bedömningar vilket är order uppifrån att kolla på arbetsförmåga istället för sjukdom, som det tidigare var..
Svar på tråden I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!