• Lattemaja

Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2

Jag startar en ny tråd eftersom den andra blivit stängd på grund av ålderskrämpor (jag känner det som att jag också ligger i den riskgruppen). En sammanfattning är att jag och min sambo genomgått en utredning vid Alan E. Beer center i Kalifornien, för att se om det kan finnas t.ex. några immunologiska orsaker till att vi har svårt att bli gravida.

Efter en mängd prover som tagits i Sverige och blod + en biopsi som skickats till Kalifornien så har vi till slut fått en diagnos.

De viktigaste problemen var att jag har för låga nivåer av "Blocking antibody". LAD-test (Leukocyte Antibody Detection) visar IGg B-celler på 28 (ska vara 50-100) och IGg T-celler på 1,9 (ska också vara 50-100, men var tydligen inte lika viktiga som IGg B-celler). LAD-test handlar om hur immunförsvaret i mitt blod reagerar på min sambos blod. De celler jag har för låga nivåer av är sådana som ska skydda embryot mot att bli angripet av mitt immunförsvar.

Jag hade också något för låga nivåer av "T-regulatory cells". I blodet (T-reg [CD4/CD25/FoxP3]) var det 0,7 (ska vara över 0,7) och i livmoderslemhinnan (FoxP3-celler) låg det också just på den lägsta gränsen (fick ej något värde). Jag förstod aldrig riktigt vad T-regulatory cells var för något, men behandlingen för båda "åkommorna" är densamma - LIT.

LIT (Leukocyte Immunization Therapy) innebär i korthet att man ska lära mitt immunförsvar att acceptera min sambos gener, för att det på så sätt ska skydda ett embryo som består av en blandning av våra gener. Det går till så att man tar blod från min sambo och separerar de vita blodkropparna ur det blodet. Dessa injiceras sedan under skinnet på mina armar. Behandlingen upprepas efter tre veckor. Tre veckor efter den andra behandlingen tar man nya blodprov, skickar dessa till Kalifornien och ser om värdena har förbättrats.

• Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2
  • Irma

Tusen tack!
    Det är min läkare som vill komma i kontakt med dom. Bör hon hellre kontakta Beer center i kalifornien direkt?
    För det är dit alla prover skickas?

• Bling1975

Irma, proverna skickas till Chicago. Labbet når ni här:

rosalindfranklin.edu/DNN/home/CMS/Microbiology/CILab/CITests/tabid/1311/Default.aspx

Du kan själv beställa prover från dem så skickar de resultaten till din läkare i Sverige. Men då krävs det att hon kan läsa av dem.

Jag vet varken hur Beer eller Gorgy hanterar samarbete med andra läkare. Om du måste vara inskriven som patient och betala eller hur det fungerar, för jag antar att de på något vis vill ha betalt för sin tid. Hon kan ju prova att kontakta båda och se hur de ställer sig.

Stitch längtar efter Lilo
  • Lattemaja

Bling1975: Jag reagerade också svagare på mitt andra LIT. Det tog jag som ett gott tecken. Om kroppen har börjat anpassa sig till de främmande cellerna så bör ju den andra reaktionen bli mycket mindre.

När ska du ta nya prover?

• Bling1975

Jag hade ju bara två veckor mellan så Dr 5 tyckte att jag skulle vänta 5 veckor från sista. Så nu har jag bokat biljetter till London den 11-12 maj

De var så ruskigt billiga att jag inte orkade lära mig att skicka blod själv. Och London är ju "min" stad så jag tar gärna alla ursäkter.

• Irma

Tack Bling!

Min läkare var inne på något i den stilen. Något slags sammarbete. Men hon har inte lovat mig något. Hon ville kolla upp möjligheterna. Jag tror inte hon i dagsläget vet hur man läser av proverna. Antar att man få betala för sig. men det är ju det minsta problemet

Det är alltså rosalindfrankling universitet som analyserar proverna?
    länken fungerade inte ända fram...

• Lattemaja

Irma97: Om man tar proverna hos Dr. Gorgy så är det labet i Chicago (jag vet ej om det är rosalindfrankling universitetet eller inte) som analyserar proverna. Om man istället väljer att vara patient på Alan E. Beer center (AEB ctr) Kalifornien så är det ett lab i Kalifornien (Laboratory for reproductive medicine and immunology) som analyserar proverna. I så fall tar man själv blodproverna i Sverige och skickar dem med flygfrakt (med Fedex) till Kalifornien. När alla provsvar är klara så får man en tid med en läkare (av praktiska skäl vanligtvis per telefon), som går igenom  alla prover och förklarar vad som är OK och vad man har för dåliga värden på och rekommenderar behandling. Är man patient på AEB ctr så får man också ett skriftligt utlåtande från en av deras läkare, som det är tänkt att man ska lämna över till sin svenska läkare.

Den dyraste delen av utredningen är kostanderna för alla prover. Självklart får man även betala lite för att läkaren ska gå igenom alla prover, men det är en förhållandevis liten kostnad.

Jag skulle nog välja att själv ha kontakt med läkaren i London eller Kalifornien, istället för att låta allt gå via en läkare i Sverige. Sedan är det ju jättebra om man har en läkare i Sverige som är intresserad av detta och som hjälper en med de prover som kan tas i Sverige och med de behandlingar som kan göras i Sverige. Men det är nog ändå bäst att själv få information direkt från den läkare (i London eller Kalifornien) som ställer diagnosen.

• Bling1975

Jag håller med Lattemaja.

Jag har ju haft direktkontakt med Dr G, men min svenska läkare hjälper mig med vissa recept samt prover som går lätt att ta här. Tex min mans prover inför LIT eller mina infektionsprover inför Humiran.

Jag gillar dock att ha möjligheten att ganska billigt kunna åka över och träffa läkaren samt få ev behandling av honom som Ivig eller intrapelider som är ruskigt svårt att få här hemma.

• Bling1975

Tog första Humira sprutan i lördags. Shit va ont det gjorde. Jag som trodde man var härdad efter alla IVF sprutor. Har dock inte kännt av mer än lite huvudvärk.

Vi skulle ha åkt till New york imorgon men vågade inte chansa på att fastna där eftersom jag ska ta nästa spruta den 1 maj. Nu har vi ombokat till den 2 maj och hoppas på att komma iväg och komma hem i tid för två dagar efter vi landar så ska jag åka till London för nya prover.

Folk på mitt kontor tror att jag lever värsta lyxlivet som har varit till både London och sedan Aten två gånger redan i år och nu ska till New York och sedan London igen. Men det är ju bara New York som är för nöjes skull.

Om det är någon som väntar på svar från Dr G så sitter han fast i Rom pga av askan.

• Trinity78

Bling, tar du Humirasprutan själv eller måste du gå till vårdcentralen för det?

Reproductively challenged
  • Irma
    Hej igen tjejer!
    Tack så mycket för all info och tankar om hur ni resonerat! Tyvärr har jag redan satt bollen i rullning. Reste bort med jobbet i torsdags och hann skicka iväg mailet till läkaren innan dess. Får se om det var dumt gjort. Läkaren sa uttryckligen att hon själv ville ha kontakt direkt. Så egentligen hade jag inget val. Hoppas på det bästa
Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2