• Lattemaja

Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2

Jag startar en ny tråd eftersom den andra blivit stängd på grund av ålderskrämpor (jag känner det som att jag också ligger i den riskgruppen). En sammanfattning är att jag och min sambo genomgått en utredning vid Alan E. Beer center i Kalifornien, för att se om det kan finnas t.ex. några immunologiska orsaker till att vi har svårt att bli gravida.

Efter en mängd prover som tagits i Sverige och blod + en biopsi som skickats till Kalifornien så har vi till slut fått en diagnos.

De viktigaste problemen var att jag har för låga nivåer av "Blocking antibody". LAD-test (Leukocyte Antibody Detection) visar IGg B-celler på 28 (ska vara 50-100) och IGg T-celler på 1,9 (ska också vara 50-100, men var tydligen inte lika viktiga som IGg B-celler). LAD-test handlar om hur immunförsvaret i mitt blod reagerar på min sambos blod. De celler jag har för låga nivåer av är sådana som ska skydda embryot mot att bli angripet av mitt immunförsvar.

Jag hade också något för låga nivåer av "T-regulatory cells". I blodet (T-reg [CD4/CD25/FoxP3]) var det 0,7 (ska vara över 0,7) och i livmoderslemhinnan (FoxP3-celler) låg det också just på den lägsta gränsen (fick ej något värde). Jag förstod aldrig riktigt vad T-regulatory cells var för något, men behandlingen för båda "åkommorna" är densamma - LIT.

LIT (Leukocyte Immunization Therapy) innebär i korthet att man ska lära mitt immunförsvar att acceptera min sambos gener, för att det på så sätt ska skydda ett embryo som består av en blandning av våra gener. Det går till så att man tar blod från min sambo och separerar de vita blodkropparna ur det blodet. Dessa injiceras sedan under skinnet på mina armar. Behandlingen upprepas efter tre veckor. Tre veckor efter den andra behandlingen tar man nya blodprov, skickar dessa till Kalifornien och ser om värdena har förbättrats.

• Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2
  • Bling1975

Trinity, det är en autoinjektor så jag tar den själv. Man håller den bara mot magen och trycker på en knapp så skjuts nålen ut och den sprutar in vätskan helt automatiskt.

Irma, då är det väl bara att hoppas på det bästa, det kan ju bli toppen. Och om hon skulle vara omedgörlig så är det ju inget som hindrar dig från att gå vid sidan om i nästa steg. Och vi finns här och tjejerna på FF finns och kan svara på funderingar och frågor.

Stitch längtar efter Lilo
  • Lattemaja

Den här tråden har tydligen blivit flyttad, för moderatorn tyckte inte att den passade under "oförklarad barnlöshet". Jag hoppas att de gamla deltagarna i tråden hittar hit igen.

• EMND

Hm, har lite funderingar som är OT. I torsdags togs det biopsy och i söndags började mensen. Det började som vanligt-sparsamt och mörkt för att igår bli kraftigare. Tredje dagen brukade det avta helt men inte den gången. Det kommer klarröda bloddroppar och jag har lite ont. Undrar om jag har fått någon infektion?
    Det som är konstigt är att under hela förra året då jag åt trombyl och tog heparin mina mens var oroväckande sparsamma och tröga men nu när jag har slutat med allt blodförtunnande så är dem kraftigare. {#lang_emotions_surprised}.  Ingen logik! Någon i expertgruppen som kan förklara?

• Bling1975

Inget direkt svar. Men min mens har blivit kraftigare och kraftigare med tiden. Det har nog mest med slemhinnan att göra (hur mycket du bygger upp) och inte så mycket med blödningsbenägenheten att göra.

Hoppas att du inte har någon infektion!

Jag fick just mitt provresultat, infektionsfri så det blir Humira igen på lördag. Har även haft möte med min IVF klinik inför nästa frysförsök som blir på nästa mens vilket borde innebära ett återförande i början på juni.

• EMND

Tjohoo Bling, håller tummarna!

Vi väntar på LIT hos dr Gorgy.

EGO: nja jag hade tunn slemhinna när det togs biopsy. Hm har en del mensvärk, skumt.... synd för i morgon har vi årsdag och har planerat lite SPA och mys men nu måste vi ställa in. TYPISKT! Får man inte lov att njuta någon gång i den förbaskade smeten.....

• Bling1975

Då kanske det är något efter biopsin. Jobbigt! Hoppas det ordnar sig snart.

Jag hörde att LIT hos Dr G var föresenat eftersom han hade missat något möte pga av askmolnet. Hoppas det är igång snart. Vi får väl se om jag behöver mer LIT.

• EMND

Ja, pratade med honom i lördags och han sa inte att det inte kommer att komma i gång, utan vi fick höra av oss om 1 vecka-10 dagar. Hoppas, hoppas. Jag hoppas att jag skiper Humira.
    Och så hoppas jag att du slipper flera LIT Bling.

• Lattemaja

Utöver LAD-testerna har jag även haft ett något högt värde på homocystein. Det låg i höstas på 17,7 och ska tydligen ligga under 15 i vanliga fall och under 10 vid graviditet. Behandlingen för det är folsyra. Det har jag nu ätit sedan i januari. Sedan har jag själv läst att även vitamin B6 och B12 kan hjälpa till att sänka ett för högt homocysteinvärde. Jag har därför även tagit sådant tillskott. Nu har jag tagit nya blodprover och värdet har gått ned till 5,1!

Som jag har förstått det ligger den stora risken med förhöjt homocystein i en ökad risk för proppbildning i blodkärlen, vilket kan ge upphov till tidiga missfall. I och med att det bara krävs ett enkelt blodprov för att undersöka värdet, och att behandlingen består av vanliga vitamintillskott så kan jag rekommendera andra som har problem att bli gravida eller problem med tidiga missfall att be sin läkare att få ta ett prov.

• tjorven01

Förlåt att jag tränger mig på här.

Irma97,

Grattis till att du har hittat en läkare som är intresserad av att samarbeta. Var hittar man en sådan. H-n finns möjligtvis inte i närheten av Stockholm?

• Irma

Tjorven: Jag vet inte än OM min läkare vill skapa ett sammarbete. Hon håller till i Gbg. Jag lovar att berätta hur det går.

Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2